Jump to content

Trinnløs transmisjon

Guest

Recommended Posts

Blir vel som på en JD som står i \&quot\;eco modus\&quot\;. Den vil alltid prøve å finne det turtalet som er mest økonomisk. Men treffer du motstand gir den gass sjøl. I eco modus vil pedalen bli som en kjørepedal mens når du velger konstant turtall må du på JD bruke kjørespaken til å regulere farten.

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply
TG: forvirring? kan ikke se at du skriver noe nytt eller mer oppklarende en andre her. Fendt,cnh og df kan bruke gasspedalen til å regulere framdrift ved konstant turtall (feks pressing). Mens på JD og MF må du regulere framdrift med spaken. Men utenom kraftutaksarbeide vil i praksis JD også fungere som kjørepedal da spaken står der du setter den og du bare trenger gi gass for å komme til valgt hastighet.

TG: har ikke cvt ein ECO modus som JD? Dersom eco er valgt hjelper det ikke å sette håndgassen på 1500 da traktoren alikevel vil senke turtalet til lavest mulig...

Vanskele å forklare dette mæ kjørepedal. Sit ser i brosjyra på MF 7400 serie,og der står det at du kan velge mellom \&quot\;spakmodus\&quot\; el \&quot\;pedalmodus\&quot\;. I \&quot\;pedalmodus\&quot\; så stiller du inn turtallet du vil arbeide med på motor/kraftuttak,og gasspedalen styrer ikkje lenger turtallet,men regulerer framdriftshastigheit avhengig av om du trakker ned(øker fart),el slipper opp(senker fart) pedalen. Slik eg har skjønt det,så har Fendt`s TMS eit el to \&quot\;program\&quot\; meir enn MF nå,men som kjem på nye 8600 serie. Håper at det var forståelig det eg skreiv nå.

Interesant utvikling på denne tråden. Her har BG`s journalister noe å ta tak i for å gi oss facts. Det må da gå an å teste noe her til lands og, i stedet for å importere svenske og tyske tester.......

TG,bra du \&quot\;gav\&quot\; deg,for detta visste eg. Likheite mellom meg og deg,er at eg har studert/satt meg skjikkeleg inn i \&quot\;alt\&quot\; om MF,(vært innteressa mi i 30 år)og ettersom eg har skjønt her så har du gjort det samme om CNH.

Guest kvegard

Hei.

TG: Før var jo rangeringen CHN, Jd og Fendt? Bytta om fendt og JD? Nokk om det.

Jeg kjører John Deere og har prøvd noe Fendt på presse og slåmaskin og selvsakt veikjøring. Jeg vil si at kjørepedal er ikke livets viktigste. Den var grei da man slår, men helt ubrukelig ved pressing. Og at du kan vippe kjørespaken til fendt til høyre for å kjøre 50 km/h er det eneste jeg savner i JD. Han jeg byttelånte fendten med fikk da låne min 6630 og han var mektig imponert og sa: \&quot\;Jeg savner kjørepedal litt, men når man setter hastigheten på 12-13 km/h og den regulere selv, så drog jeg bare spak litt bakover på teigen for å ikke lage spor. Det gikk bra og det var mye enklere på JD enn Fendt.\&quot\; Jeg sa han burde gjøre det sånn og jeg syntes det funker utmerket. Ved pressing juster jeg fint på hjulet når det begynner å bli full ball da står spaken i \&quot\;gruppe nr1\&quot\; så har jeg programert \&quot\;gruppe nr2\&quot\; til ca 10 som jeg skubber frem på teigen. Synes det er en god løsning. MEN, jeg skjønner ikke hvorfor JD ikke har kjørepedal. Er jo bare en bagatell og ordne.

Men skal du ha trinnløs. PRØV, det må du. Her er det ikke et fasitsvar! Men har du en forkjærlighet til et merke så er det lett og velge det : ) Men fendt har fått for mye ros her og der etter min mening.

Svein: Du har vel T7550? Sa tidligere at den var bedre enn Fendt? Kjøpte ikke du Jd istede for fendt sist?

MF 7400 og 8400 serie har akkurat de samme egenskapene som Fendts TMS system.

Enten kan du velge deg et fast motorturtall (kraftuttaksturtall), og deretter bruke gasspedalen som fremdriftspedal (akkurat som en gressklipper med hydrostat), eller du kan bruke den som en kjørepedal, hvor transmisjonen og motorens turtall og moment samarbeider om fremdriften. Selvfølgelig kan man kjøre med spaken som en Fendt uten TMS. Jeg synes vendegirspaken som går igjen på 54 64 og de to nevnte seriene er et pluss. På vendegirspaken kan man også regulere fremdriftshastigheten.

kv: Les innlegget til TG ang. rangering ein gang til. Utifrå girkasse, så står Fendt foran JD. Derimot når det skal vurderast å handle traktor, så kjem det mange andre faktora også inn i bildet, pris, utstyr ,avstand til forhandler m.m.

TG: Er det ikkje vanskeleg å rangere girkassa på ein traktor som du ikkje har prøvd, og spesielt når den har ein funksjon som du ikkje visste om?

TG: For all del, kom med dine personlege vurderinger og erfaringer. Du bidrar mykje på forumet.

Oppfatta ikkje at du tok forbehold, men det eg ville fram til, var at å rangere ein traktor som ein ikkje har prøvd mot dei som ein har prøvd blir feil(er mi meining da).

Eg for min del har ikkje prøvd trinnlaust, men meiner at det å prøve sjølv det som kan vere aktuelt, er det som må til. Sjølvsagt er det fint å få høyre kva andre har av erfaring, men det du sjølv føler for, er oftast det beste valget for deg(men kansje ikkje for naboen... :)

Hei!

Da jeg fikk prøvekjøre Case CVX, så gjorde selgeren så stort nummer av at den hadde kjørepedal. Og dette var han så facinet over, at jeg egentlig ikke prøvd ut transmisjonen.....!

Han trykka i vei på disse knappene på den såkalte multicontroller`n ( nå må folk korrigere meg hvis jeg bruker feil navn eller betegnelse på disse dubbedittene, da jeg er snart 50 år, og \&quot\;spekulatoren\&quot\; og følgelig ikke er på topp!), og traktoren akselererte og og bremsa om en annen.

Og så kobla han inn cruisecontrollfunksjonen osv.

Konklusjonen min ble at alt dette virka en smule komplisert og vanskelig å lære seg i en fei, spesielt for oss i \&quot\;satt alder\&quot\;. Det jeg vil frem til er at jeg synes JD var enklere \&quot\;å lære seg\&quot\;.

Jeg våger den påstanden at nesten hvem som helst kan sette seg inn i 7530 en min og kjøre. ja, like enkelt som en bil med automatgir. Og er det så mye stress med å bruke den ledige høyrehånda på fartsvelgerspaken, og trekke den sakte i mot seg når bunten begynner å bli full da ? Og er det ikke greit at traktoren traktoren IKKE stopper, når du slipper pedalen ? Og når det skal sies, så var ikke Casen den beste å finkjøre med \&quot\;kjørepedalfunksjonen\&quot\;. Ble litt rykkete og unøyaktig, med mye gynging og hopping. Og jeg fikk nå da Case selgeren til å innrømme at JD en var lettkjørt og lett å \&quot\;lære seg\&quot\; å bruke. Og han likte faktisk Commandsenteret (flott ord, hva ?)- De har vel rett de som sier smaken er som baken, den er delt!

Mvh Kåre L.

Har nettopp hvert på langtur med en Fendt 930 kjørte ca 72 mil tur-retur.

Hadde med 2 hengere tilbake, den ene oppå den andre.

Den målte dieseln til mellom 15-16 liter i timen, blir vell ca 4,5 liter på mila, er det mye?

Brukte mellom 9 og 9,5 timer på 36 mil

Kanskje litt uten om temaet

Guest bjarne2_1
Takker for mye respons vedr. trinnløs her inne, ser at det er mye og sette seg inn i og ulike meninger. På fredag var jeg ute og prøvekjørte en Deutz Fahr Agrotron TTV, fikk et veldig godt inntrykk av den også, den har en veldig romslig, oversiktlig og fin hytte, dessuten er den kompakt bygd med litt skrått panser fremme som gjør den lettkjørt og oversiktlig i forbindelse med lasterkjøring. Jeg får nå tilbud fra alle de tre grønne som er nevnt her inne.

jo da, hvilken som helst kan sikkert \&quot\;kjøre\&quot\; en trinnlaus traktor, men derifra og til å gjøre en jobb, som å slå et jorde eller kjøre ei presse på en effektivv måte, kan by på enkelte utfordringer. Da kommer dette med \&quot\;finnessene\&quot\;, og hvor lett det er å lære seg å bruke de.

Nå må jeg understrekeat jeg aldri har arbeidet med en Fendt, bare \&quot\;kjørt\&quot\; den. likeså med Case CVX. Jeg har studert bruksanvisningen grundig på min egen JD 7530. I tillegg så fikk jeg grundig innføring i virkemåte og bruk av selger. Noe de forøvrig er forpliktet til å gi jfr. maskindirektivet. Alle faremomenter og funksjoner skal gjennomgåes, og du som bruker skal kvittere på et overleveringskjema, sammen en representant fra leverandør. Nok om det, som sagt så har jeg alltid instruksjonsboken med meg i traktoren, og den bærer etter hvert preg av bruk. Ellers så er det jo en del hjelpetekster, som guider deg videre i menyene i Commandsenteret.

Jeg har ikke ment å rakke ned på Fendt, men Eik har jo egentlig lagt \&quot\;hodet på blokka\&quot\; med den måten de reklamerer for den på. Det fremstilles jo som Fendt er den største oppfinnelsen siden hjulet, og gjennom ganske selektivt valg av tester og sortering av resultater, så greier de å påstå at man kan så også mange tusen gjennnom spart drivstoff. Hadde enda korrekte faktorer og forutsetninger vært brukt så hadde det jo vært en smule troverdig. Det hele minner meg om da broren til Kjell Aukrust, tok statestikken over utviklinga i kroppshøyde på vernepliktige soldater i Norge, og reverserte den. Da fant han ut at de som utkjempet slaget ved Stiklestad, var ca 30 cm høye ! M.a.o så raget de neppe høyere en gresset ! Ja, dette var vel ei grov avsporing da.

Men det jeg mente med mitt foregående innlegg var

ganske enekelt at Case sin kjørepedal var ikke greia for meg, og jeg vil påstå til mine siste dag, at JD sin autopowr transmisjon er enkel å lære å bruke. Hvor vidt Fendt er enkel eller koplisert å lære seg bruke, har jeg ikke det minste grunnlag for å uttale meg om, basta !

Og jeg har ikke behov for å finne det ut i overskuelig fremtid heller, he he ! Jeg kommer nok til å kjøre JD i 4 år til. Da spørs det om det er på tide å bytte merke. Men fire år i dag er jo et hav av tid når det gjelder utvikling av traktorer, spesielt når det gjelder brukerfunksjoner. Jeg tror nok jeg vil kaste et ekstra blikk både på Valtra, New Holland og Case.

Ja og Fendt og MF også da. Jeg er ikke helt fiksert bare på ett merke skjønner dere.

Mvh Kåre L.

Guest stomperud_1

Bjarne:

Så du kan godt ende opp med en agrotron ttv? Den skulle jo ifølge noen her inne være helt ubrukelig! ARTIG!

Hvordan fungerte den? Var det kjørepedal på den?

Jeg har aldri prøvd ttv utgaven, men kjenner godt til profline utgaven med \&quot\;vanlig\&quot\; tranmisjon. Synst den er super jeg! Mange muligheter til å programere automatisk gearing osv..Holder i lange baner for meg!

Ser man på salgstallene til de tre grønne tyskerene i deres eget hjemland så er mest solgte traktor modell agtrotron 150 (M650) - og den leder med mye på nr 2 som var en Jd modell. Litt artig å vite, for der er traktorene jevn stilte angående forhandler apparat.

JD sitt salgsapparat har vel aldri hevda at de andre er så komplisserte, de har vel kun fremhevda at JD er en ENKEL traktor å bruke.

Og jo da, Deeren min står også stille, uten å rikke seg hverken på flatt underlag eller i bakke, når jeg slår retnigsvelgerspaken i Nøytral.

Likedan så ruller den ikke tilbake når du slipper gassen i en motbakke, eller har lasteskuffa i grusmelen. Den funksjonen har Deere hatt i 6 år. Og Deeere har alltid hatt programvare som gjorde at gir og transmissjon \&quot\;samarbeidet\&quot\;. Og den kan stilles i 5 forskjellige moduser. Det er vel det som Fendt kaller TMS ?. Men tilbake til hvordan EIK markedsfører Fendt, de kan holde seg litt nede på bakken de også, og forholde seg til fakta. Jeg vil påstå at Felleskjøpet markedsfører og reklamerer for John Deere på en mere etterrettelig og nøytral måte, uten å påstå noe som helst i forhold til konkurrerende merker.

For de som vil vite mere om drivstofforbruk på Fendt og andre merke, så finnes det massevis av tester på nettet, som kansje ikke er så \&quot\;gunstige\&quot\; for Fendt !

Bjarne: Hadde vore interessant om du tok runden med dei fleste som har vore omtala her inne, og fortell om dei forskjellige etterpå.

Når vi ser dei forskjellige erfaringane/kommentarane, så er det iallefall bra vi har mange å velge mellom, så alle får det som passer den enkelte best\;)

Slik eg ser det, så er det kva du trivst med og totaløkonomi som til slutt blir det avgjerande. Totaløkonomi er kva den har kosta deg pr år frå du kjøper, til du selger den igjen, og det reknestykket er ikkje enkelt.

LYKKE TIL!

Guest Bache_G_1
har ikke Claas en serie med trinnløse? Ellers vil jeg anbefale Case IH CVX/NH T7500, det er kjempegode trinnløstraktorer, prøv de også før du bestemmer deg bjarne!

• 3 months later...
Guest bjarne2_1

Takker for alle informative innlegg vedr. trinnløs transmisjon. Kost/nytte effekten ble for lav for min del slik at jeg valgte å kjøpe traktor som ikke

har trinnløs transmisjon. Fikk overlevert en ny Deutz Fahr Agrotron M620 Profiline med Ålø Q55 og luftavfjæret hytte i forrige måned. Må bare si at jeg er meget godt fornøyd så langt og traktoren er utrolig god å kjøre da den har både avfjæret framaksel og hytte. Videre er jeg imponert over det lave forbruket og kraften i den nye commonrailmotoren Deutz leverer til Deutz Fahr og Fendt.

Guest Vegard_1

Veldig interessant å få tilbakemelding på hva resultatet ble. Jeg har ikke kjørt de aller nyeste Deutz\'\'ene, men har kjørt så mye Agrotron at jeg veit du har fått deg en helt ypperlig traktor. Dessverre er det vel få plasser i landet hvor Deutz-Fahr har mulighet til å konkurrere på lik linje med de merkene som topper salgstatistikken, og det er himla synd.

Hva var prisforskjellen på den du kjøpte, kontra en mest mulig sammenlignbar trinnløs?

Guest bjarne2_1

Hadde også et tilbud inne på ny Fendt 716 m/laster.

Den ville ha kostet ca. 250 000 kr mer enn Agrotron M620 Profiline. Fendt 716 har samme motor og er også en ypperlig traktor, jeg ble ikke helt fornøyd med oversikt og plassen i hytta, men der er det nok ingen som slår Agrotronhytta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...