Gå til innhold

Zetor


Gjest

Anbefalte innlegg

Odd:

Greit nok det at det er lite tull med den, er vel ikke helt uforklarig heller med tanke på at det er en enkel og primitiv traktor, som bygger på gamle trauste modeller. Jeg prater om hvor god den er i forhold til andre merker i samme hk-klasse. Komfort, effekt, utstyr, trekkraft, vektfordelig, tilgjengelighet på service etc. Greit hvis du har hatt lite Zetor inne\; men er ikke så mange av dem, og de som har dem kjører ikke tusenvis av timer i året, slik vi proffer gjør med riktige merker, som MF,JD,FENDT, og kanskje Valtra. Og kom ikke å si at det er mer tull med andre mer attraktive merker sett i forhold til hvor mange de er og hvor mye de blir brukt.

 

Her i området ville ingen leid inn en entreprenør som hadde Zetor. Folk grøsser når de hører navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Hei Per Olav!

Du har helt rett. Zetor er det beste traktormerket som er lagd i verden! Rattet må jeg skryte ubedhendig av. Utsikten med laster er upåklagelig. Mange uttak bak å velge mellom. Felgene er spesiellt fine! Og traktoren ser jo råere ut enn Fendt 936!

Nei til alle dere som ikke liker Zetor: KJØP ZETOR!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm zetor dra no ber en fendt å dere traktoran. å ingen bry no seg ka entrepenøran bruke som traktor, zetor e nå like bra som andre traktoran så det så
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm zetor dra no ber en fendt å dere traktoran. å ingen bry no seg ka entrepenøran bruke som traktor, zetor e nå like bra som andre traktoran så det så
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Hei TG skal ikke krangle i dag... Kjøper du JD eller en annen kurant traktor har du en rest verdi som er høyere og differansen blir ikke 200 tusen. Du har en høyere ingangs sum, men på den neste traktoren er det nesten ingen forskjel på om du kjøper JD eller Zetor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt enig mæ døkk,valtra &amp\; tg. Tebringe ein dag i zetor,ville ikkje eg gjort frivilligt! Blir nesten som og påstå at lada er like bra som mercedes/bmw denne diskusjon hær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår nå ikke helt hvorfor man gidder å bruke energi på denne debatten. For min del må nå de som vil kjøre Zetor gjøre det, men det bli feil å sammenligne dem med de større traktormerkene. Passer vel bedre å sammenligne med traktorer fra 80-og 90 tallet, selv om jeg heller vil kjøre med vår Ford 6700 med Q-cab enn ny Zetor.

Men nå har jeg også dessverre brukt energi på denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetor gjør samme nytta, samme jobben. Og de nye går visst ganske bra også. Men som TG, sier kan man ikke sitte 1000 timer i zetor i året. kjører men 100-200 i året er det greit. og det må dere skjønne. zetor har ikke fjæra foraksel, clutchfritt vendegir, trinnløs transmisjon, vendteteigs automatikk som konkurentene kan tilby. Jeg ser i hvertfall som ett minimun med clutchfritt vendegir på en ny traktor idag. da man sparer seg for en del belasting i form av tusenvis av tråkk på pedalen. som øker belastning på rygg og knær. også er tipputak spakene noe mongo plassert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

intresant debatt. hvor mange av dere som ikke kunne tilbrakt en dag i en Zetor har prøvd det? Dette \&quot\;Zetor-syndromet\&quot\; går vel mest ut på at noen vil se ned på andre...har selv kjørt en del Zetor, og jeg så selvsagt svakhetene, men du har også lavt drivstoffforbruk og en enorm trekkevne...

 

og det er litt moroat TG nevner el. tipputtak. er det en traktor jeg ikke ville hatt el.tipputtak på så må det BARE være MXU/TSA. litt vanskelig å unngå det når man har Multicontroller da men...det er jo tross alt mer vanlig at tipp-uttakene er dårlig plassert en godt plassert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å slått med mange traktorer. Har et søsken barn som har TSA 125. Han hadde mekansiske uttak på traktoren. Det verste jeg noen gang har prøvd nesten. Han sa det selv\;\&quot\;Det var en tabbe og ikke kjøpe el.utak\&quot\; Der er jeg enig, fordi jeg hadde en TSA 110 på prøve, med elutak. Kanskje ikke den beste plaseringen. Har også prøvd case MXY 135 med elektriske, virket bedre en TSAen. Rart. De var lette og gode. Før jeg kjøpte autopower på JD hadde jeg mekaniske, ble utrolig sliten i armene etter sommeren. Nå har jeg bare noen små brytere jeg bruker. Utrolig deilig! Kommer aldri til å kjøpe mekansike hydr. uttak igjen! Om det koster 7000,- eller 15000,- ekstra. Det hjelper ikke, det er vert det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har det vært mye testosteron de siste dagene...

Som jeg har skrevet tidligere,og fremdeles mener så er det at zetor er et alternativ dersom man ikke vil ha eller trenger hi-tech modeller.Det tror jeg faktisk det er flere enn jeg som mener også. (se salgstatestikk)

Og å påstå at det er lite zetor i dette landet,at de drar dårlig,dårlig service,osv. vitner litt om kunnskap. Det er mer enn 18 tusen zetorer her i landet,Er vel ikke så mange andre enn mf som har flere etter hva jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

TG: som du helt sikkert kjenner til, så har tipputakene på TSA/MXU en tendens til å ta kvelden etter kort tid. det er kun mulig å kjøpe komplett blokk, som koster 25000+. nå har sikkert du maskinskadeforsikring eller service og garantiavtale hos a-k, men det blir jo driftstans likevel.kan noen nevne så mye som en svakhet hos zetor, foruten mangel på komfort?

 

personlig hadde jeg heller kjøpt en el.-sentral hos Egil Eng el.l. og splitta opp utakene så jeg kunne brukt samme sentral/betjening både til laster/fronthyd foran og bak som vanlige tipputtak.

 

og til slutt må jeg føye til min erfaring med slepeslåmaskin: slår med MF 390, og der er spakene meget bra plassert, hvertfall etter min kropp(såvidt meg bekjent er jeg IKKE fysisk utviklingshemmet eller liknende, litt sta bare).de er gode å dosere med, sitter nært, og man kan sitte rett forover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ike peiling på zetor og har intet mot merket, tror det på mange måter kan være et meget godt alternativ, men jeg ville ikke ofret muligheten til kløtsjfritt vendegir på hovedtraktoren for å kunne spare 40- 50 000,- på et driftsmiddel som skal brukes bortimot daglig i 20 år, de kronene blir forsvinnende i den store sammenhengen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Det er absolutt ikke noe gærnt med Zetoren, den er driftsikker og billig iforhold mot en Jd eller Mf. Men for meg som kjører 1500 timer traktor så velger jeg Fendt og Jd som er en god arbeidsplass hele året. Vil heller ikke anbefale deg Mxu eller Tsa trøbbelte traktorer til høye priser. Men er enig med Tg om at plasseringen av spakene på Tsaen er utrolig god og Jd er du veldig sliten etter en dag med mye spaking.

 

Men Konrad jeg har aldri hatt noen problemer med tipputtaket på Tsaene mine og skjønner ikke hvorfor disse tar kvelden, har aldri opplevd noe fjusking på oljen, men Tsa er en problem traktor etter 5000 timer bruk. Har en nabo som har en Tsa 115 som han skrudde opp til 155 hk og så røkk girkassa på traktoren det var AK som skrudde så deres feil vurdering av hva girkassa tåler.

 

Har sett på en litt brukt T7530 noen som har noen erfaring men denne type traktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

TG: det jeg mente med MF var at ikke prisen automatisk hever komforten.MF 300 er en enkel traktor, med lett clutch og godt plasserte spaker(på høyre side!). Men mange har hatt trøbbel med sine el-ventiler på TSA/MXU.

 

Men TG, når du bruker traktoren over 1000 timer i året, da har du færre timer å ta av til verkstedbesøk, men det er jo som kjent slik at jo mer utstyr man har, jo mere er det som går i stykker. har du(eller noen andre) reflektert litt rundt dette?

 

Svein: at en TSA115 ikke tåler 155hk virker litt rart med tanke på at TSA135 yter nesten 170 gamp med powerboosten. det er jo samme bakende. drivplata på svinghjulet skulle jo tatt kvelden først, og da burde det ringt ei bjelle eller noe...

 

men tilbake til zetor, midt på 80-tallet var de jo nesten markedsleder i en periode. og selv om ikke komforten er storartet, så er det vel ikke værre enn at det lar seg gjøre å spenne den for gjødselpumpa eller vedmaskina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke bare nesten makedsleder, men VAR markedsleder en periode.

Ja er det rundt 25 høvdinger for å skifte ei el blokk,og det er vanlig at de ryker så har dere et dyrt traktorhold. Koster ikke stort mer mer å overhale ei gearkasse på en zetor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og konrad: Ja jeg har reflektert netopp over det du sier. Til mer elektronikk og utstyr traktorene har jo mer trøbbel har det lett for å bli.Det tror jeg de fleste må være enig med oss i. Men er fullstendig klar over at mye av det utstyret hever komforten betraktelig. Men i mange tilfeller kjøper folk utstyr fordi de TROR de trenger det også, for kom ikke å si at mange ikke lar seg påvirke av ivrige selgere som sier det er et MUST å ha alt tenkelig utstyr,at det hever annenhåndsverdien med x antall kroner osv. Hjelper lite å få igjen 50 lapper mer for en traktor den dagen du bytter hvis du har kostet på den hundre flak på grunn av utstyr som ryker og som du hadde greid deg fint foruten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre for og informere så meiner eg bestemt at prisen på El. Ventilene er ca 20000 no og At Fleire merke en CNH bruker samme ventilene. Har hørt at stort sett alle merker bruker samme ventiler men kan ikkje bekrefte det og at Bosch er produsent og at det har vert prøvd og få tilgang til Berre deler. Men meiner bosch ikkje var intressert og levere lause deler.

Så om dei er dårlige på TSA/MXU trur eg nok ikkje dei er bedre på andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilbake til tråden.

har prød zetor en gang i mitt liv, og aldri mer...

har ingen anelse hvordan modell det var, med det var sikkert tidlig 80-tall eller midten av 80-tallet. at d går an å lage en så tungvindt oppbygging... skulle bruke traktoren til å drive en kompressor, men brukte mere tid på å få traktoren fra a til b enn på tiden jeg brukte kompressoren. skal ikke uttale meg om nyere zetorer. men har man man fått skrekken, så holder man seg borte. hvis jeg skal rangere traktorene, så må det bli MF, fendt og JD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja zetoran på 80 talle va ikke fartmaskiner nei men motoran ti dem e nå tå det bæste dra å dra, mn ska vist værre nå nedi girkassa som man skal snu på så går den i 50 km for den som tør å prøve det da, men nyere zetora e kvalitet å go ja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
MF frelst: alt trenger tilvending. den første turen er ikke alltid den beste, fordi noe alltid vil bli nytt og uvant. for å ta et eksempel, så prøvde jeg JD 6920S med trinnløs transmisson på en traktordemo hos FK, men å manøvrere gearkassa der var da f*** ikke så enkelt, det hadde nok blitt bedre med noen dager i felten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...