Gå til innhold

Zetor


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest ottar_1

Til priser mellom 260 og 270 000 kom disse opp etter et kjapt søk på finn. Alle med effekt mellom 90 og 100 hk, og alle med EHR og en eller annen form for hurtiggir, og de står hos en forhandler (ikke privat kjøp)

 

JD 6210 SE 2001, 4700 timer

Ålø Q940 med tredjefunksjon, kløtsjfritt vendegir

 

Zetor 9641 2004, 620 timer

Trima 465 med demper og tredjefunksjon, ny bukbeskytter, Waltersheid trekstenger, framskjermer

 

CASE IH 5130 1997, 2900 timer

Q660 med 3. funk og demper, kløtsjfritt vendegir

 

MF 6160 1996, 3855 timer

Trima 1695

 

Valtra 6550 Hi-Tech 1999, 7150 timer

Ålø Q-940 laster, Hydr.avvatring, Kløtsjfritt vendegir, Aircondition, framskjermer

 

Hvilken ville dere valgt? De sammenlignbare brukttraktorene har noe mer enn 1000 timer mer enn Zetoren, må jeg bare si...

Jeg vil ikke si at en av disse er et mye bedre kjøp enn alle andre for alle kunder, men hadde jeg kr 270 000 til disp, og var på utkikk etter traktor rundt 100 hk til mitt bruk som en typisk norsk bonde som ikkje kjører ualmindelig mange timer årlig, skal man ikke se bort fra at en tre år gammel Zetor med 620 timer frister mer enn en velbrukt og inntil ti år gammel traktor hvor det første jeg må gjøre i alle tilfeller er å skifte sete.

Om ti år vil Zetoren kanskje ha gått 4500 timer, mens Deeren har 8600 timer. Zetoren vil være 13 år, mens Casen er 20 år. Er dere fremdeles sikre på hvilen jeg får mest eller minst igjen for når jeg da skal selge den?

 

Alle er ikke entreprenører som deg TG. Flertallet av norske traktorkjøpere er helt vanlige bønder som kjører noen få hundre timer årlig, som aldri trenger elektroniske ventiler eller det aller ypperste av førermiljø, så sant kroppen berger sånn noenlunde. Setene fra Grammer passer like fint i Zetor som i MF, pedaltrykket betyr like mye som en desibel fra eller til, og det er ikke noe nederlag å bruke to hundrelapper på et førsteklasses hørselværn fra Peltor, eller bruke opp mot tusenlappen så har du radio enten du sitter i hytta eller om du står ved kappsaga, om støyen virkelig er så ille som noen skal ha det til.

 

Jeg savner den av dere som klarer å sette opp en kalkyle på levetidskostnaden ved la oss si 400 timer hvert år. Til nå har det vært mye synsing. Mange gode argumenter, men ingen med to streker under svaret.

 

Jeg sier verken at Zetor eller John Deere er best. Jeg sier bare at PO har startet en viktig debatt. Jeg kan ikke se at en nyere Zetor skiller seg så enormt fra en John Deere 6020 SE, for eksempel, eller en ribbet MF 5400 eller en Valtra A 95, for ikke å snakke om New Holland TDD, at man uten videre kan forsvare de anerkjente merkenes merpris i forhold til Zetor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Men hvis dere ikke skjønner at man ikke kan samenligne ny Zetor som ikke har \&quot\;tapt\&quot\; nyverdien mot brukt av et annet merke kan vi like godt slutte denne debatten.

pkl har et kjempepoeng i det han skriver.

Skal ta meg tid til å prøve å sette opp et regnestykke på totaløkonomi på traktorer i forskjellige prisklasser en dag.

Dessuten: Ja komforten på zetor er noe lavere,det skal jeg være med på, men kvalitet og driftsikkerhet står på mål med mange av de anerkjente merkene. Det VET jeg etter mange tusen timer med zetor.Og etter å ha drevet som entrepenør i mange år med runballepressing og snøbrøyting har jeg virkelig lært meg å sette pris på enkle mekaniske løsninger. Det er ikke noe tøft i det hele tatt å stå på et jorde eller langs en vei vinterstid og ikke få gjort jobben du har tatt på deg fordi det står \&quot\;error\&quot\; i et eller annet fordømt display.

Det enkle er som oftest det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,ska åss ikkje få den gleda å kjøyre ein skjikkeleg traktor? Meina døkk virkjele at åss ska måtta kjøyre rondt ti någå ILLE Zetortraktorø?

Nei da sku jauggu gardsdrifte fått våre! Ha IKKJE vilja haft ny Zetor e,um e ha fått n!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig med per olav i denne debatten. ikke fordi at jeg vil kjøpe zetor for det vil jeg absolutt ikke, men som bonde så er jeg interessert i å tjene mest mulig penger samtidig som det er relativt greit for helsa det man bruker i jobben. nå kan jo disse entrepenørene se en annen vei. men de som driver en gård og bare det vil jeg påstå at tjener mer penger i fjøset sitt enn i traktoren. og da ville jeg synes det var helt naturlig å spandere de 150-200 tusen man f. eks. sparer på å kjøpe en zetor på ordentlig utstyr der man tjener penger? eller var jeg bare dum nå, som ikke bare tenker på å ha nyest og dyrest traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du virkelig skal diskutere økonomi i traktor drift så er vel ikke valget en ny zetor til 400 tusen... Hvorfor ikke da fks en fiat 1180 til 120 tusen: Er veldig lite tull med de og hvis du fks brøyter snø til timepris så er jo dette et glimrende valg eller en mf 165 til 30 tusen og snørute på 100 tusen i året, Da hadde man jo sittet igen med enda mer enn med en zetor til 400 tusen. . Hadde jeg måttet kjøre en av de tre overnevnte traktorene hadde jeg latt det være og funnet på noe annet å gjøre, At noen i det hele tatt kan kjøpe ny zetor er for meg en gåte men jeg leste jo at de solgte like mye som case så det er mulig det er jeg som ikke skjønner det.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enige med deg TG om at fendt virkelig trenger en oppgradering av hyttene sine. prøvde en 07 model her om dagen og den hadde mulighet for å åpne frontruta,,,, det er jo skikkelig praktisk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG: jo det vil jeg si,skulle jeg vurdert noe av det beste som er av traktor er ikke Fendt å komme unna. Mulig hytta virker litt gammeldags, men nå tenker jeg kvalitet og driftsikkerhet. Tør å påstå at spranget fra Fendt og ned på de \&quot\;anerkjente\&quot\; er større enn fra de \&quot\;annerkjendte\&quot\; og ned til zetor. Og når det gjelder servicenett så er det i dette distriktet ingen som her noe bedre enn forhandlerne av zetor ihvertfall.

 

Og mr.t Helt enig! Hvorfor er det så mange \&quot\;nye\&quot\; bruktraktorer tilsalgs? Jo,som du sier: gearkassehavari,bremsehavari,og elektronikk som ikke fungerer.

Kunne ikke falt meg inn å kjøpt en sånn traktor,Det er å be om trøbbel. Det har jeg sett en del eksempler på. Da velger jeg heller ny zetor jeg,Da VET jeg hvordan den blir handtert fra første stund og kan selv legge grunnlaget for levetida på traktoren,pluss at jeg har garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Jeg er nok også en av dem som ville kjøpt en pent behandlet brukttraktor istedet for ny Zetor. Bl.a fordi at masse av utstyret som især JD, men til dels også CNH og mf leverer i dag på nye traktorer var tilnærmet det samme på tidligere modeller. eks. NH TSA har idag vært salgt siden 2004, og TM som stammer fra 60-serien stammer helt tilbake til 1995. For JD sin del har jo 6030 stort sett samme hytte og girkasse som 6000 serien og til sist for MF, så er jo hytta helt tilbake fra 6100 serien med kun forandring av støynivå og armlenebetjening. Men tør hevde at disse modellene selv om de har over 10 år på baken representerer et bedre førermilkjø enn en ny Zetor. Og med ditt bruk PO, så varer jo en traktor med normalt vedlikehold glatt 7-8000 timer.

OMm Fendt. Vil bare si at CNH sin fabrikk i Østerrike lenge har hatt ord for å være den traktorfabrikk i Europa som har best kvalitetsnivå på sine produktor, og da snakker jeg i første rekke om CVX og TVT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virka det som at oss som har kjøpt dyrere,og meir velutstyrt traktor enn Zetor,ikkje har peiling på å bruke skjilling,el har peiling på traktor.

 

Å at fendtkvalitet overgår alt annet,kanskje...??

Er innom verkstadet på mitt lokale eiksenter,og der står det kjempestore Fendter,totalt sundplukket,til og med detta triste førarhuset er avmontert. Detta er nye Fendt`er.

 

Åså vart det kritisert at det er såpass moderne traktorer,at det kommer opp feilmelding viss det er no galt. Er vel ikkje så dumt og bli varslet i tide om at det er no galt,og kan forhindre større havari. Er det kanskje bedre å kjøyre rundt lykkeli uvitende om at det er no galt,og få stopp og storhavari,enn at elektronikken varsler i tide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetor er ikke tingen for meg. Men kritiserer de ikke. Vill bare si at jeg driver entrepenør og jeg har impotert 2 stk JD fra england. Den ene hadde bare godt 400 t og var 100 000 billigere enn en ny JD hos Fk. Har også en som er kjøpt på Fk. De er ikke sur fordi jeg kjører en import og en kjøpt hos de. Men over til det andre her. Entrepenører selger unna traktorer fordi d kommer noe nytt og kundene krever det er noe av det gjeveste som er på markede, og at når de har godt 2000-3000 timer er det på tide å bytte for å få igjen noe. Men traktoren skal jo tåle å gå minst 10000 timer idag. Selv hadde jeg kommet til å kjøpe en brukt traktor istede for en ny Zetor og jeg har mine grunner for det!

 

Vil bare kommentere fendt her! En nabo har 2 stk 716. Når en av de går en uke med en motor før den må byttes? Og den andre har fått ny vario kasse 2 ganger siden 05?

 

Hytta liker jeg ikke på fendt, den er for gammel, kunne jo bare se på gammle 412, der hydralikk utakene sto i \&quot\;dørken\&quot\; på en traktor med trinnløs til godt over 500 000. Det er rett og slett forr dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetor er sikkert helt brukbart, men her i bygda har vi ett utrykk som heter og spare seg til fant! Det gjør man med en zetor, kjøpe ny zetor til 400 000, er det virkelig ett godt traktor kjøp? idag skal man også tenke på annenhånds verdien den nye zetoren du har kjøpt ny idag er ikke mye verdt i 2012. i motsetning til andre merker som er \&quot\;gangbar\&quot\; vare. Vi kjøpte gravemaskin i fjor og vurderte ett kina produkt, sikkert helt greit, men når det skal selges eller byttes inn er det ingen som vill ha det eller man får en elendig innbyttepris. Tar jd som eksempel for det holder seg godt i pris, er like sikkert som og sette pengene i banken. jeg ville valgt den brukte 6320 som er nevnt her. og det er tullpreik att det ikke er sikkert og kjøpe brukt traktor, man har garantier og kjøps lov. og mange brukte selges også grunnet dårlig betalings evne, overgang til større, drifts omlegging, nedlegging. ikke for og være stygg, men det er bedre med brukt jd enn ny zetor. og det er også bedre med ny jd enn brukt zetor og da..!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm tydelig at det er et ømt punkt for mange når jeg provoserer litt i denne debatten ja.. Og det er jo gøy!!

Selvfølgelig må alle få lov og kjøpe det traktormerket de selv ønsker! I mange tilfeller handler det like mye om forhandler som om merke!

(hvor mye tror dere claas ville solgt dette første året uten det forhandlernettet de har???)

 

Men tilbake til debatten: Verditap. Nå vet ikke jeg hva en brukt zetor vil koste i 2012,det er det markedet der og da som bestemmer, men etter en rask titt på finn.no ser jeg at f.eks. zetor 85 eller 9540 med laster som kostet ca 240-250000 midt på 90 tallet selges for 120-130000 i dag avhengig av timer/tilstand. Dvs. et tap i kroner og øre på 120-130000. Et annet eksempel: Case 4240 med laster kostet i overkant av 300 med laster midt på 90 tallet.De får du for 140-150 brukt nå idag. Case 5150 kostet ca 500, de får du for under 200 i dag. Så historisk sett så har ikke zetor hatt større verditap enn en del andre \&quot\;annerkjente\&quot\; merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører selv zetor 6341 98 mod. traktorn knaller og går har slettes ikke kjørt sund mer enn naboene, selv om de delvis har mye dyrere kjøretøy. god total økonomi med zetor.men folk får nå kjøre hva de vil for meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vel, Det du sier om zetor og case er jo ett pris fall på 50% på 9-10 år. Vår jd 6400 kosta rundt 450 000 ny? i 97, vet ikke kjøpte den ikke ny.

Og ligger på rundt 250-260 000,idag med laster. (meget velholdt)det er ett pris fall på rundt 50% det og, både zetoren casen og jdn har gjort akkurat samme jobben, vi har kjørt møkk og herja på, det er greit nok. men hvor behaglig har du gjort jobben? tenker på clutchfritt vendegear. støy, hydralikk kapasitet lysutstyr. Hadde aldri kjøpt ny zetor til 400 000! hadde heller kjøpt en pent brukt jd. og de traktorene du har sett på finn har liggi der en stund, det er vanskelig og bli kvitt, det er bare sånn i dag krever vi mer i for av clutcfritt trinnløs framakselfjørin etc, som zetor ikke kan tilby. og giringen kan minne om gammle forden. men for all del zetoren skal visst gå bra prata med en som hadde pløyd med en ganske ny zetor og han var faktisk imponert den gikk på bakhjulet. kjempe bra. men som sagt er det ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg vi kan diskutere i det uendlige.

Nå nar jeg fulgt med så å si dagstøtt på finn i MEGET lang tid, og faktisk er det ikke mange merker som omsettes stort fortere enn det zetor gjør!! Hvor mange andre merker er det som har to-tre annonser \&quot\;ønskes kjøpt\&quot\; til en hver tid?? Riktig at det er noen som har stått ei stund men det er på grunn av prising som er helt på jordet. Slik er det med andre merker også.

Nei jeg kjøper heller ny zetor enn brukt av et annet merke jeg. Da får jeg garanti,gratis service, og slipper å tegne maskinskade på en \&quot\;gammel\&quot\; traktor som kanskje bare har igjen fire fem år før forsikringen ikke dekker noe lenger.

Tror faktisk ikke jeg får igjen så mye mer for en femten år gammel jd,mf,eller cnh enn jeg gjør for en tilsvarende stor zetor som er fem år nyere i år 2017..

Og for meg er det ikke noe mål å ha mest mulig elektronikk. Har hatt andre merker jeg også,med pto som ikke starter,hydraulikk som må restartes x antall ganger pr dag,og elektrohyd. vendegir som plutselig slår seg i fri uten grunn. Og som man kan glemme å flytte første halvtimen etter man har startet hvis det er ti minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

po,du fækk klart og tydelig fram at det var 2-3 ønskes kjøpt annonser på Zetor hjå \&quot\;finn\&quot\;,skulle vel ikkje være no problem da,for det sto solgt kun på ein!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....tja,kanskje e ska byte MF 6455`n i ny Zetor e mæ,spørs um e vil trivast inni åm da. Å betjene dessa spakein åt oljeuttak bak,såg ikkje akkuratt bekvemt ut!11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nye zetoran e kvalitet no, dæm som kom på 70-80 talle va bremsan dåli å pluss lit te så, tru gjør godt kjøp å kjøpe zetor no ja, med mye bedre bremser å utstyr ellers :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1
Po: Ossen orker du sitte i en Zetor hele året?! Må jo være vanvidd. De som sitter 1000 timer i året kjører ikke Zetor! Hvis de da ikke er gammeldagse selv og følger samme merke år etter år om det er bra eller ikke. Zetor er sikkert greit nok som en dårlig andre traktor. Men å drive entreprenørkjøring med zetor, det blir for dumt. Jeg hadde aldri hatt selvtillit til å komme her å starte en debatt om: \&quot\;zetor\&quot\;. Å sitte å forsvare seg gang på gang. Våkn opp! Virkelig heten er ikke Zetor lenger!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alvor hvor hissige og sta folk er når det diskuteres traktor. er selv mekaniker på et uavhengig verksted.har oppgjenom åra hvert borti det meste av traktorer.må til glede for noen og til sorg for andre si at zetor er ikke en dårlig traktor.har generelt vært lite tull med dem, gjengangeren var bremse feil på tidligere modeller.har reparert alle de supre merker som vist nok er laget av guder. stikk fingern i jorda alt teknisk utstyr går sundt uansett hva det heter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...