Guest Honda_1 Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 Det var dagens smell! (Mf bretten) gikk vel på en smell piloten og tror jeg, var det en 6290 tro? med org. mf laster? var en utfor kjøring her i bygden med en 4255, det skar til skogs i full fart forakselen datt av og de bøyde lasteren. men jaggu laga de den til igjen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 14, 2007 Share Posted August 14, 2007 Har ein Deutz D6006A, den har mekanisk innkobling av firehjulstrekken og clutch på firehjulstrekken også. Det gjer at dersom ein køyrer så kan ein stå heilt i ro og spinne, yte spaken for firehjulstrekk fram og berre kjenne at ein reiser framover fortare og fortare heilt til framhjula går så fort som dei skal gjera. Men det er ved rygging at clutchen sin svakheit kjem fram. Dersom ein har lass på traktoren og skal rygge i djup snø med fire kjettinga, opp ifra plansilo og lignande kan firehjulstrekken koble ut i clutchen. Altså Rune, ingen splint som ryk. Når traktoren forflyttar seg igjen så vil clutchen koble inn igjen firehjulstrekken. Eg har aldri opplevd at den koblar ut når eg køyrer, kun nokon gonger når eg ryggar. Og da koblar den ut momentant når den gjer det. Men fint inn igjen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 575turbo er og en sprek 2wd,og bilsete funker sikkert bra,med god ryggstøtte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Hei traktorvenner! Eg meiner at MF er av dei beste traktorane å arbeide med. Dei fleste er utruleg lettkjørte, smidige og solide! Ser at det har vore skrive mykje negativt om merket her, og kan ofte ikkje kjenne meg att i problema. Har sjølv bl.a. ein 382-4 med turbo (102 hk på pto...) og laster, samt ein 5465. 382`n har nå gått 5500 traktor-timer, men er like god. Har virkeleg fått prøvt seg med mykje tung redskap og bratte bakkar. Utruleg kor godt den held, og med 600-hjul heng den på som ein klegg! 5465`n er også svært god å bruke med bl.a. Dyna-4, og sprek med sin vesle powerboks... 3000-serien er ennå nesten på line med nye traktorar i kjørekomfort og brukarvennlegheit. Held bra gjer dei også. Synd at AB-girkassa skaffa den eit dårleg rykte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 godt og ha deg ombord jon g. ! trenger noen til å forsvare fergusons ære! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest arton_1 Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Nei, jeg stussar jo også litt over mykje kritikk. Men jeg er vandt med noe eldre maskiner, nyeste er 382 fra 1995. Kjenner ikke til de nyere seriene av MF. Ellers har jeg kjørt både 200-serie, 165-135, 35, 375 og 350 uten at jeg kan direkte si meg misfornøyd med noen av de. 375en var vel den jeg var minst fornøyd med. men det har ikke vert mye feil, stort sett vanlig vedlikehold og reperasjoner som man kan kalle vanlig slitasje(dekk, vannpumpe, clutch). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jo_1 Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Du \"\;Jon Ferguson\"\;,det virker som det er noko kjendt ved deg. Mugle at eg tek feil da men.... Hadde du ein MF 5465 med speedshift-kasse før? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 At Ferguson kanskje har fått ufortjent mye pepper kan jeg være enig i jeg, men ærlig talt \"\;Jon Ferguson\"\;, det er vel å ta i litt å omtrent sidestille en MF 3000-serie med for eksempel en 6400 Dyna 6, for å holde oss til Ferguson-familien. Og en ting til, det var vel ikke BARE AB-girkassa som gjorde at 3000-serie fikk sitt dårlige rykte. EHR\'en var muligens ikke helt ferdig utvikla den heller, og bakstuss-trøbbel var det og nok av. Men i all rettferdighets navn, med en gang det ble 3005-serie var alt så meget bedre. Dynashift-kassa funka vel fra første stund? Var jo mer trøbbel med vendegiret i Dynashift-kassa når den kom i de første årgangene av 6100. De fleste som hadde vendegir som trykk-knapp ytterst på hurtigirhendelen har vel blitt bygd om? Men etter 1996 er vel Ferguson akkurat der de skal være, på nivå med Fendt, Deere og noen andre blå og røde... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Jau Anders, eg klarte ikkje å halde meg passiv lenger... Hehe. Eg er nok den du trur ja, Jan Ove. Bytte inn den forrige etter ein velt. Effektboksen på 5465`n er justerbar. Målte effekta til 164 hk på pto slik boksen var levert, men kjører nå med vel 140 hk på pto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Honda_1 Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Ja du jon att 3000 serien var forut sin tid kan nok stemme, hadde oppkjøring på en 3050, er noe av det værre jeg har kjørt, stomput og hakkete. og att ikke hurtig giret smalt er ett under det hakka under giring så sensor måtte holde seg fast, gadd ikke bruke hurtig giret for knappen satt dumt til.AB gir var en dårlig løsning synes jeg. skal si meg ening med Vegard hvis han legger til 4 år på 1996, da er mf på nivå med kompisene sine.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 hvis hurtig giret hakker veldig i 3000 serien så er det noe galt med det, de jeg har kjørt av det slaget girer ikke hakkete. at en traktor er stumpete og humpete å kjøre har som regel mest med dårlige dekk, og med feil vekt fordeling. her i norge har det jo nærmest vært tradisjon å kjøre uten front vekter. ab giret var en miss både i forhold til drift sikkerhet og i forhold til dreving. det er jo forresten drevinga som har skyld i at kassene havarerer, ettersom ab giret er en usykronisert enhet med hydraulisk innslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Mulig at eg har vore borti og høyrt om berre \"\;stjerne-eksemplarer\"\; av 3000... Event. at somme andre har vore særs uheldige med sine eksemplarer. Uansett: Vedlikehald og oppgraderinger(større hjul, turbo etc.) har svært mykkje å seie for korleis ein traktor opplevest! Har sett og kjørt mange \"\;dasser\"\; av egentleg gode MF-modeller som eg ikkje kunne tenkt meg å arbeide med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jo_1 Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Jarle,5465`n vart istand sett at,og stod strøken til salgs på eiksentret. sto ikkje lenge før den vart solgt at. Har pratet med den nye eigaren ved eit par anledninger på eik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bache_G_1 Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 MF er så definitivt både og. men modellene fra Coventry er nok riktig å karakterisere som gode. etter at de har satsa alt på de franske, har jeg nok mista troen på MF, for å si det enkelt. og du \"\;Jon Ferguson\"\;, er det ikke trangt med laster og turbo på 382? er det montert ferdig sats eller er det hjemmesnekra? bora hull i bunnpanna til oljeretur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest arton_1 Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 Det er altså fullt mulig med turbo på 382? Fungerer greitt det? Ikke noe som tar skade? Har engang sett en 362 med ettermontert turbo. Blir sikkert mer futt i disse lettvekterne da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Honda_1 Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 de har en 360 med turbo borti lia her, den går godt, kviner fint i turboen,skal ærlig si: att det er en sprek liten tass. den mener jeg det er orginal montert turbo på. Ett tips, hvis du skal ha turbo ma du bytte til strakt rør på denne ble mye sprekere med det den her. var litt daukjørt siden det var to gamlinger som har hatt den, han nye har nok fått blåst rein potta på den.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest arton_1 Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 Ja, 360 har jo turbo originalt. Er vel 58 hk. Er det ikke den gamle Perkins AD3.152 motoren som står i den? Har lagt merke til det at mange MF med turbo har dette blanke strake eksosrøyret. Låter vel fint det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 355 og 360 har orginalmontert turbo ja. Det er akkurat nok plass mellom mellom eksosrøyret og lastaren. Godt å sleppe det stygge eksos-grenrøyret som fylgde med lastarbrakettane! Har montert eit komplett Daubjerg-sett, med alle nødvendige delar (bl.a. nytt dynamofeste, ny hydraulikkfilter-brakett, lekker blankrøyr m.m.). Turboen har også Wastegate-ventil. Laut bore hol i botnpanna til oljereturen ja. Har no kjørt 4300 timer etter oppgraderinga utan problem. Sprek liten traktor! Du som ikkje har tru på dei franske: 5400, 6400 og 7400 seriane er svært solide, og det verkar som at dette no er av dei minst problemfyllte traktorane på markedet..! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest County_1 Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 MF med turbo.2 x Mr. Ferguson: lær leksa deres!!!Orginal turbo betyr at turboen er montert fra fabrikk! Første \"\;vanlige\"\; MF med orginalmontert turbo kom ikke før 1989/90. Det var 3065 og 390T.\"\;236\"\; motor med oljespyling under stemplene. Alle 500,600, fleste 300 og mange 3000 seie MF som har turbo, har fått ettermontert turbo i Norge. Den blanke røra følger med i ettermonteringssatsen. Blank rør= IKKE ORGINAL TURBO. Har selv montert slike sett. Vi hadde en 3060 med ettermontert turbo heime før, ønsker tilbakemeldinger,, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest arton_1 Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 County: Tja, så vidt jeg vet så er vel 355 og 360 modeller med fabrikkmontert turbo. Disse kom vel i ca 1987. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest arton_1 Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Lurer nå på om det ikke også finnest en 250Turbo modell. Har sett flere slike, tror ikke de er ettermontert. Kanskje tar jeg feil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 mf 1135 hadde turbo da den kom i 1974, de største mf 2000 serie hadde turbo da de kom i 1981, mf 698 fikk turbo motor i 1985. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jb_1 Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Massey Ferguson 1135-1155 kom i 74 den hadde ENGINE: Perkins AT6.3541 Turbo-charged, Cylinders = 6, Bore = 98.4 mm, Stroke = 127 mm, Displacement = 5,800 cc, Compression ratio, 18:1, Operating speed range 950/2,200 rpm. motor MED TURBO. og det er mange andre som har kommet med turbo fabrikk montert før 3060 serien. så County du må nokk lære leksa di litt bedre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 fikk man ikke 675 690 og 699 med fabrikkmontert turbo? att man kunne velge... 699 har jeg hørt mye god ord om.. En kompis av meg hadde en 675 en gang, og der hadde de monntert en bryter som gjorde att man kunne velge om man ville ha firehjuls brems eller ikke, ganske smart trenger ikke den ved feks. lasting, på 675 måtte man slippe bremsen før man svingte fra asfalten oh inn på gårds vegen med lass, ellers smalt kryssa i forakselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Mange traktorer har ettermontert turbo på 80-tallet:MF 675,fiat 80-90,JD 2450,ford 5610osv.Det monteres da enkelt å greit ett rakarør,fordi turboen i seg selv demper støy.Er turboen orginal,kan du nesten garantere at potte er montert,over eller under panser.Det må traktoren ha for å få støy helt ned til akseptabelt nivå.Rekkefirer med ettermontert turbo og rakarør har nesten samme lyd om det er på JD eller MF,men det råeste jeg hører er jo valmets gamle 03 serie.803 har en utrolig lyd,selv om den har ett potterør over panser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.