Gå til innhold

Massey ferguson eller masse feil og sånn?


Gjest

Anbefalte innlegg

Her kan dere bekrefte eller slakte påstanden.

Personlig har jeg ikke så veldig sansen for mf, er ikke så mange av dem i bygda her heller.

skal ikke svart male merket helt de har jo gitt oss gråtassen og 35 da! men det er noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Honda_1

Her kan dere bekrefte eller slakte påstanden.

Personlig har jeg ikke så veldig sansen for mf, er ikke så mange av dem i bygda her heller.

skal ikke svart male merket helt de har jo gitt oss gråtassen og 35 da! men det er noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500,600 og 300 serien er jo utrolig driftsikker,i BG utgaven fra juni 2000,kan man lese om ett stygt eksempel på tidlig 6100 serie.4200 hadde en del lekkasjeproblemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg gidder ikke svare debattstarter, slike tråder er bare dumme - men en liten kommentar til Markus\; jeg har et langt dårligere inntrykk av kvaliteta på 300-serie, enn de to franske du nevner. For meg virker det som 302-serien var mer holdbar enn 300, av de sistnevnte har jeg vært borti flere veldig trøblete traktorer. Men det er uansett fortid, med 54/64/74-seriene har MF nå ei rekke med utrolig bra traktorer, som på alle måter ligger på samme nivå som de andre store merkene...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

vegard: det var ikke meningen og nedgrave merket. og du har rett i att de ligger på bølgelengde med alle andre på markedet. dyna 6 transmisjonen får mye skryt, det går en med dyna 6 i bygda, og det har vært noe tull med den olje lekasjer, strøm tom.

må jo ha litt og prate om...

 

på jobben har vi en 6290, som liksom skulle være høvdingen for noen år siden, flott traktor med alt utstyr du kan drømme om, framaskel fjøring fronthyd, laster el spak++ har vært mye tull med den og, elektroventiler, front kraftut, gikk konstant uten og være aktivert selv med en 2 trinns dalen hengende foran olje lekasjer, strøm tom vannlekasje i tak (knerta en ganske bra sony spiller)lav serie knappen takka for seg, ulyder i hyd. dynamoen datt av en gang. høl i rør i bakstussen så når man kjørte ned bratte bakker kunne man miste styringen, framsaskel fjøringen, ville ikke aktiveres, lå på bånn i lang tid før eik fikk den til. og dette etter 2300 timer og under. eieren bare rister på huet, jeg liker den ikke.

trå inn og utstiging auto hurtig gir maser og fungerer dårlig, vende giret kan man ikke stole på da går man i veggen. upresis og ulogisk trepunkts betjening, dårlig sving radie. alt for liten bakrute og tverrama bak sperrer for utsikten.

 

men skal få pluss for design, lettlest og behalig instrumenttering, vendegir spaken er genial, med cluth og hurtig gir, meget behalig sete og sitte stilling arm lene, mykt pass sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Noen som er fornærmet her, hehe. MF har vel slitt i 20 år med kvaliteten,men virker som de er på rett spor nå. Har vel de beste hyttene på markedet. Hvis kvaliteten er der tror jeg JD kommer til å få konkuranse på toppen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei bjørn, dere må ha vært utrolig uheldige med den 6290 deres. i en stor brukt test i engelske classic tractor fikk den ekstremt gode kritikker hva driftsikkerhet angår. går endel mf her i området og det virker som mf fikk skikk på sakene da de kom med 62 serien!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Artig og høre att dere mener att mf fikk orden på sakene da 62 serien kom, merket fortjener jo ikke og bli stemplet som dårlig. det er klart det finnes enkelt tilfeller som denne 6290, men det er helt sant altså.. og den er ny i norge.. har en bekjent som har en 6255, og er kjempe fornøyd det finnes ikke noe annet merke for han. grunnen til innlegget er att det er lærerikt og vite hvilke serier man bør ligge unna.

ford slo vel ikke helt ann med sin 10 serie, og jd sin 3000 serie var vel heller ikke helt på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører 3mf og 1 jd her på bruket alle er under 14 år har hatt modeller av alle serier og alle untatt en feil har skyld i mennesklig svikt ikke altid lett å inrømme! men oljeskift og smørning så går det bra.Pappsen hadde en 590 det var en mandags traktor ellers har alle mf ene gått veldig bra og litt tårer når de bytes bort. har hatt 3 i 600 serien 3 i 3000 serien 2 i 61oo serien har forsatt en 6190 1 6200 serien og en ny6475.komforen har vert stigende hele vegen men forskjellen mellom 600 og 3000 serien er stor. det samme synes jeg om den nye 64\\74 serien kontra 6200. nyere traktorer er mere kravstore på rein diesel\\olje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

massey ruler!

 

en 135, 235, 675 og 5455 på garden, har aldri satt en fot feil, 5455n er litt veik i transport, men for meg er dette merket som gjelder, og tviler på at noe annet ville gitt meg bedre ytelser eller driftssikkerhet med samme økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1
Anders: Hva syns du om 675en din? Vurderer sterkt å få kjøpt meg en ekstra traktor som 675/690 aller helst med turbo. Har fått inntrykk av at det er enkle og solide traktorer. Har erfaring fra en 265 med samme motor som 675. Den var iallefall svært driftsikker, men ikke av det sprekeste bak harva. Kjører en 382 som hovedtraktor og er godt fornøyd. Lett og sterk traktor. Har også en 350. Har ikke vert store problemer med disse traktorene. En som skriver her at han har sett mange dårlige 300-serie. Hvilke modeller er det snakk om da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg som sa at jeg hadde et dårlig inntrykk av 300-serien, samtidig som jeg sa at det virker som 302-serien er bedre... Kan kanskje ha noe med dimensjonering kontra bruk å gjøre. I alle fall, jeg har \&quot\;nær kjennskap\&quot\; til tre 390\'er (to av førsteutgaven, med gir mellom beina, og en av de nyere med sidestilt girstang) - og lista over trøbbel er dessverre lang\; oljelekkasjer i alle bauger og kanter, startere som skjærer seg, clutchskifte for hver 2000 time, tipputtak som må overhales årlig, dynamoer som gir seg etter noen få år og kranglete trepunkt.

 

Det som utmerker seg er at det er alt annet enn motoren det er noe galt med, Perkins-maskina maler bra den, selv på en 248-kubikktommer med ettermontert turbo har den gått uten feil. Jeg tror heller ikke den turbomonteringa har skyld i mye av de andre feila, siden det er turbotraktoren det har vært minst tull med, og den nyeste (med sidemontert girstang og 12/12-kasse) som har vært helt håpløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp gjerne en 675 den er holdbar,sterk og den drikker ikke for mye diesel.Med turbo har den fin lyd og,så jeg angrer ikke de 75000+mva.jeg gav for den.Varierer litt med MF Vegard,for jeg vet de som både var fornøyd med sin 375 og seinere 6150.Uansett er det logisk at den enkle mekaniske 300,har mindre tull enn avanserte 3000 og 6100.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøkland_1
MF har drite på draget alltfor mange ganger dei siste 20-25 åra, det har vel nesten vært flere dårlige modeller enn gode. og dessuten var 80 og 90 modellene litt gammeldagse( bla. gir på midten) og MF e vel kjent for å vere ganske daue, æ he sammenligna fleire gonge og MFen kommer dårlig ut. en av grunnene til at MF greier seg greit på markedet er nok på grunn av de gamlere modellene( 35,135,65,165) he ein 65 sjøl og den sviver alltid, en må nærmest skyte den for at den skal gi seg. de nyere modellene tror jeg er blitt bedre, sjøl om de e lagd i frankrike. men jeg ville aldri velgt det nye girsystemet, har kjørt en MF 5455 noen ganger og er langt fra fornøyd med girsystemet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

vegard nevner 12-12 kassa til mf 300, tror han mener den feks, man kunne få i 399 med venstre hånds vendegir. og i etterkommeren 4200 om jeg ikke husker feil.

Har hørt om flere tilfeller der det var en bagatell, en fjør til 12 kr, som røk ned i kassa, som gjorde att men ikke kunne skifte mellom h,m,l.

en fjær til 12 kr, er greit men når man må kløyve en halvstor traktor koster det kroners.. veldig mye bra innlegg her nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Kunne jo få 390 med 12/12-kasse med mekanisk vendegir og Bjørn, og uten at jeg veit det vil jeg tro at man kunne få den samme kassa på 375 og.

 

Jeg mener slett ikke å slakte Ferguson jeg, det er utrolig gode traktorer, som alltid har vært langt framme på komfort og ergonomi. Alle traktormerker har opp gjennom tida hatt serier som har vært mindre heldige - Ferguson har sine, og det elektriske anlegget på John Deere 50-serie var vel ikke mye å rope hurra for det heller. Ei heller var Deutz Agrotron MK1 alt for pålitelig.

 

Mr. T sier at 600-serien var gammeldags allerede da den kom - det stemmer vel ikke helt. Greit nok var den en videreføring av 500-serien, men komfort- og ergonoimessig var den vel veldig langt framme? På mange måter syns jeg 600 er en mye bedre traktor enn 300 (selv generasjon 2, med girstengene på sida).

 

Ferguson har vel ikke hatt noen reale problemer med kvaliteten de siste 10 åra, de to siste årgangene av 6100 var veldig bra, og etter at 4300 tok over for 4200 var vel og \&quot\;økonomimodellene\&quot\; relativt feilfrie...

 

Jeg har sagt det mange ganger her inne, skulle jeg kjøpt en ny 130-hester nå ville det vært veldig close race mellom John Deere 6430 og MF 6470 - forholdet til forhandleren ville nok vært veldig avgjørende, samt at MF har et lite forsprang prismessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, ferguson, jeg liker 675en meget godt, gode kjøreegenskaper, bortimot like sterk sojm 5455en(sier kansjke mest om at nyere massey er litt daue, og at min ikke er innkjørt ennå) god sving, så å si ingen feil på bortimot 5000 timer, solid, god ergonomi selv med midtplassert girspak, god sikt, i det hele tatt en god traktor. vår har heller ikke utvkla den berømte hytterusten. ville tro den var ganske lik 382en din(jeg vurderer å kjøpe en 382, hva synes du om din?) i kjøreopplevelsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

675 har fin comfort,er bare lave gulvspaker jeg vil klage på,men de holder jo bedre en sideshift på 300.Hydraulikken liker jeg godt,den er veldig presis og fin på trepunktsløft.Mr.t nevner slurekobling, som da er no-spin diff.brems.Den funker fint om den ikke er utslitt av mye skogskjøring.Rust er helt vanlig på tidlig 80-tallstraktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1
Anders: 382en har fungert helt greitt. Kjøpte den ny, har snart gått 2000 timer. Måtte skifte en del i girkassa etter få timer, men det blei tatt på garantien. Girkassa har fungert godt etter det. Har ellers skifta clutchwire. Er en 18+6 hurtigskiftkasse. Trekker rimelig bra. Den er svært lettkjørt og smidig, men kunne vert bedre etter vei med tungt lass. Har en tendens til å begynne å vugge på seg. Alt ialt godt fornøyd så langt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 3 stk MF har kjørt i mange år uten store kostnader. Mener 3000 serien har fått for mye pepper. 3085en går som ei kule skifter olje og filter sammt en vask i ny og ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mulig det er slurekobling på 675,men ikke har jeg sett eller merket den.Landinien vår har i allefall ingen slurekobling,og du kan rygge oppetter en vegg med full klosperre forran.Men både 675 og landini blizzard,har foraksel fra dana italia.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slurekopling???

Kjøyrde litt over 5500 timer på ein MF 675 turbo 4wd. Den fekk ta sine tak både i skogen,på gården,og i massetransport med 10 tonns henger,men sluring i framakslingen,opplevde eg nok aldri. Har heller aldri høyrd om nokon annen i området her heller som har slureframaksling på MF 600 serien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

MF går an å brette da! Lurer på hvordan det gikk med fyren. Sjokk må han iallefall ha fått.

Noen som har sett noe lignende i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda 675 har lamellclutch på 4wd,den kan nok slure hvis momentbelastningen blir stor nok.sånne clutcher kan jo slure konstant når lamellene er utslitt,men da er det heller på pto,og ikke 4-hjulstrekk.Jeg tror dette må hjelpe kun på sjokkbelastning i driverket,for den enorme slitasjen på universalledda ved navet,er der like mye uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...