Jump to content

Julekalender


Guest

Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply
Guest navara_1
Alternativet med 30 cm. uansett lengde på akslingen falt ut, fordi noen akslinger har jo bare 30 cm profilrør, og da må man kunne ha kortere overlapping. Og 70% overlapping var vel litt overdrevet...
Link to comment
Share on other sites

Guest navara_1
Alternativet med 30 cm. uansett lengde på akslingen falt ut, fordi noen akslinger har jo bare 30 cm profilrør, og da må man kunne ha kortere overlapping. Og 70% overlapping var vel litt overdrevet...
Link to comment
Share on other sites

Hjelper lite at man hadde rett den 22. når man dreit på draget den 20. Dette var en detalj jeg ikke hadde fått med meg. At man aldri lærer! Er skikkelig langt nede nå, jeg hadde 24 rette i sikte, nå er alt håp ute. Vinner jeg ikke motorsag nå må jeg saksøke BG....
Link to comment
Share on other sites

Hjelper lite at man hadde rett den 22. når man dreit på draget den 20. Dette var en detalj jeg ikke hadde fått med meg. At man aldri lærer! Er skikkelig langt nede nå, jeg hadde 24 rette i sikte, nå er alt håp ute. Vinner jeg ikke motorsag nå må jeg saksøke BG....
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Idefox, jeg må få lov til å arrestere deg litt ang. egentransporten.

 

En bedrift (f.eks. en trevarefabrikk) kan ha egne lastebiler for å kjøre materialer inn til fabrikken, og for å kjøre ferdigvarer UT igjen.

Om varene blir levert til en butikk eller en privat sluttkunde spiller ingen rolle, hovedsaken er at bedriften kun kan transportere varer de selv har kjøpt, eier, eller skal selge / har solgt. En vindusfabrikk kan selv transportere vinduene de har solgt hvor langt de vil med en egen lastebil. De har fullt lov til å ta betalt for frakten av vinduene av kunden. Tilbake til vindusfabrikken kan de ta med seg materialer eller glass de kjøper fra en annen bedrift. Men de kan IKKE ta med seg varer for noen annen, og ta betalt for det. Da er det løyvepliktig transport.

 

Hvis du eier eller driver et grustak, og selger grus, så kan du ha lastebil og kjøre ut grus til kundene uten transportløyve.

Har du lastebil på gården så har du selvsagt lov til å kjøre kornet til kornsiloen med lastebilen selv om du skal selge kornet til Felleskjøpet, det er akkurat det samme om du kjører ut bjørkeved i sekker som du har solgt til kunder.

Du har faktisk lov til å utføre snøbrøyting med en gårdslastebil, og fakturere for brøyting, uten transportløyve. For du transporterer ingenting. Men du har ikke lov til å strø veien med lastebil uten løyve, for da utfører du faktisk en transport!

Jeg vet at vegvesenet har satt som krav at den som skal brøyte med lastebil MÅ ha løyve, men en fjellvei til f.eks. et grunneierlag, som ikke tilhører Staten, den kan du brøyte med gårdslastebilen.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Idefox, jeg må få lov til å arrestere deg litt ang. egentransporten.

 

En bedrift (f.eks. en trevarefabrikk) kan ha egne lastebiler for å kjøre materialer inn til fabrikken, og for å kjøre ferdigvarer UT igjen.

Om varene blir levert til en butikk eller en privat sluttkunde spiller ingen rolle, hovedsaken er at bedriften kun kan transportere varer de selv har kjøpt, eier, eller skal selge / har solgt. En vindusfabrikk kan selv transportere vinduene de har solgt hvor langt de vil med en egen lastebil. De har fullt lov til å ta betalt for frakten av vinduene av kunden. Tilbake til vindusfabrikken kan de ta med seg materialer eller glass de kjøper fra en annen bedrift. Men de kan IKKE ta med seg varer for noen annen, og ta betalt for det. Da er det løyvepliktig transport.

 

Hvis du eier eller driver et grustak, og selger grus, så kan du ha lastebil og kjøre ut grus til kundene uten transportløyve.

Har du lastebil på gården så har du selvsagt lov til å kjøre kornet til kornsiloen med lastebilen selv om du skal selge kornet til Felleskjøpet, det er akkurat det samme om du kjører ut bjørkeved i sekker som du har solgt til kunder.

Du har faktisk lov til å utføre snøbrøyting med en gårdslastebil, og fakturere for brøyting, uten transportløyve. For du transporterer ingenting. Men du har ikke lov til å strø veien med lastebil uten løyve, for da utfører du faktisk en transport!

Jeg vet at vegvesenet har satt som krav at den som skal brøyte med lastebil MÅ ha løyve, men en fjellvei til f.eks. et grunneierlag, som ikke tilhører Staten, den kan du brøyte med gårdslastebilen.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Vegard_1

Bomma i går jeg og, men håper å ro i land 22 i morra. Surt å ikke klare 24 for 2. år på rad, sjøl om den muligheta røyk før i går :)

 

Håper på kildehenvisning til fasit jeg og, flere omganger med resultatløs googling endte opp med et råtips...

 

Men for all del, det er moro lell!

Link to comment
Share on other sites

Guest Vegard_1

Bomma i går jeg og, men håper å ro i land 22 i morra. Surt å ikke klare 24 for 2. år på rad, sjøl om den muligheta røyk før i går :)

 

Håper på kildehenvisning til fasit jeg og, flere omganger med resultatløs googling endte opp med et råtips...

 

Men for all del, det er moro lell!

Link to comment
Share on other sites

Guest Odd_Magne_1
Enig med LAN. Hjelper lite å svare rett på 50% når man driter på draget på den 20. Sumfarte hele valtra.no, og der sto det ikke noe annet enn &quot\;De nye motorene fra AGCO Sisu power&quot\;, Surt..!! Men 23 er da vel heller ikke dårlig...
Link to comment
Share on other sites

Guest Odd_Magne_1
Enig med LAN. Hjelper lite å svare rett på 50% når man driter på draget på den 20. Sumfarte hele valtra.no, og der sto det ikke noe annet enn &quot\;De nye motorene fra AGCO Sisu power&quot\;, Surt..!! Men 23 er da vel heller ikke dårlig...
Link to comment
Share on other sites

Var heldig og tippet rett på oppgaven den 22, men ser at de ikke har lagt med noe referanse til hvor det står at dette er et krav.

Hvis det er et krav må det vel forankres i et lovverk, en forskrift, eller lignende. Er det ikke det, er det vell kun en anbefaling.

Hvis det skulle være et krav må i så fall Økonomi-deler og Sisu produkter passe seg. Slik at de ikke blir andmeldt, hvis det skulle bli en ulykke hvor det har blitt brukt kraftoverføringsaksling med overlapp de oppgir som minstemål, og Arbeidstilsynet skulle oppdage dette.

Link to comment
Share on other sites

Var heldig og tippet rett på oppgaven den 22, men ser at de ikke har lagt med noe referanse til hvor det står at dette er et krav.

Hvis det er et krav må det vel forankres i et lovverk, en forskrift, eller lignende. Er det ikke det, er det vell kun en anbefaling.

Hvis det skulle være et krav må i så fall Økonomi-deler og Sisu produkter passe seg. Slik at de ikke blir andmeldt, hvis det skulle bli en ulykke hvor det har blitt brukt kraftoverføringsaksling med overlapp de oppgir som minstemål, og Arbeidstilsynet skulle oppdage dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest Challenger mt

Kvifor i all verden ligg nøtt nr. 17 ute nå kl 00:30 ?

Først innlogging før å svare, så nøtt nr. 17 den 26/ andre juledag. Spøker det her?

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Challenger mt

Kvifor i all verden ligg nøtt nr. 17 ute nå kl 00:30 ?

Først innlogging før å svare, så nøtt nr. 17 den 26/ andre juledag. Spøker det her?

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Jogeir M. Agjeld

Hei Challenger-fan!

Nissane har hatt litt pangstart med eit nytt publiseringsverktøy. Stort sett er ting blitt mykje betre for både nissar og nøtteknekkarar med dette, men eit uventa kryss ein plass det ikkje skulle vore kryss førte til krav om innlogging midt på natta på ein nøtt, før det vart oppdaga og fjerna, mens eit tal som eigentleg skulle vore nabo-talet førte til at det brått dukka opp ei gammal nøtt i det kalendaren bikka andre dag jul. No er også den fiksa.

Det er litt som å køyre ein heilt ny traktor eller reiskap for første gong, utan at du har full opplæring før du er i fullt arbeid, helst kring ei helg. Det går betre etter kvart...

Nissane håpar og trur at desse småtinga ikkje har dempa gleda over kalendaren, og så kan vi love at nissane har lært så mykje gjennom desse 24 dagane at dei kjem enda mykje sterkare tilbake om ca. 11 månader.

Klar då?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jogeir M. Agjeld

Hei Challenger-fan!

Nissane har hatt litt pangstart med eit nytt publiseringsverktøy. Stort sett er ting blitt mykje betre for både nissar og nøtteknekkarar med dette, men eit uventa kryss ein plass det ikkje skulle vore kryss førte til krav om innlogging midt på natta på ein nøtt, før det vart oppdaga og fjerna, mens eit tal som eigentleg skulle vore nabo-talet førte til at det brått dukka opp ei gammal nøtt i det kalendaren bikka andre dag jul. No er også den fiksa.

Det er litt som å køyre ein heilt ny traktor eller reiskap for første gong, utan at du har full opplæring før du er i fullt arbeid, helst kring ei helg. Det går betre etter kvart...

Nissane håpar og trur at desse småtinga ikkje har dempa gleda over kalendaren, og så kan vi love at nissane har lært så mykje gjennom desse 24 dagane at dei kjem enda mykje sterkare tilbake om ca. 11 månader.

Klar då?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...