Gå til innhold

Innendørsmekanisering


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Admin
når det gjelder ulempen du nevner med at man må være en ekstra når man kjører snittevogn, Magne så må jeg få føye til at det er veldig sjelden jeg har sett at det er noen som presser rundball helt alene. som regel er det en som kun \&quot\;sanker\&quot\; sammen rundball også hvis man ikke lar ballene ligge på jordet for så å kjøre å hente en og en etterpå da. det finnes de som prasktiserer det også, sikkert for å ødelegge jorda mest mulig. hvor mange ganger forer du per dag da Magne?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Admin
df: Vi forer to ganger i døgnet. Bruker to forskjellige blandinger, ei til melkekyrne og ei annen til ammekyrne tilsatt mye halm. Og det er riktig som du sier at det er normalt to som jobber sammen ved pressing også. Kan jo nevne at når avstanden er i underkant av 2 km, så er vi på ca 3 lass i timen med snittevognen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin

Serigstad RBK?

Mye bra og interessant i denne diskusjonen om imek og foringsmaskiner.

Men lite eller ingen ting om Serigstad RBK.

Hvor bra/ dårlig er den?

Kutter den rundballer med NH3-halm nok til at kyrne ikke får dratt så mye nedi båsene?

Jeg er så drittlei av at de lager seg madrass av det som de egentlig skal spise, og vurderer å få tak i en RBK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
serigstad rbk modellene er jo vært i bruk fra 80 tallet til nå å mange av di eldste modellene henger med i mange fjøs enda, så att di fungerer bra er ingen tvil.Rett nok er di gamle modellene ganske trege, viktig og slipe knivene på frosne rundballer blir det nesten en grøt uten struktur så det er litt uheldig men ellers en enorm arbeidsbesparelse kontra å rive/riste løs rundballen før utforing. MAnge brukte på markedet så her er det vel kjøpers marked løp å kjøp!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
vet noen hva man skal gjøre med serigsta rbk 1202, for at ikke bunnbelte skal spore av, strammer det hver uke, men sporer ofte av. bynder å bli dritt lei...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin

Egentlig et litt vanskelig spørsmål å svare på Gaute, men hvis du har nogen lunde kutting på pressa, og rimelig tette båsfronter ser jeg ikke noe problem i å spare pengene som du evt. legger i en rundballekutter. Det som etter mitt syn bestemmer om en bør kutte graset mer enn hva pressa allerede har gjort er vel å unngå at dyra drar for inn i båsen.

 

Men på en annen side, dess kortere graset er (inn til en viss grense da så klart), dess mer grovfor får du inn i kua, og du trenger mindre kraftfor.

 

Foring er uansett et VELDIG vanskelig tema, men jeg er litt på den linja \&quot\;det enkleste er ofte det beste\&quot\;, mindre som kan gå i stykker, og ei mindre sårbar foringslinje. Men såklart er det en balansegang, sparer man en halvtime om dagen med tungt, manuelt arbeid (og har alternativ bruk av arbeidstida) kan man forrente ganske mange kroner til kjøp, drift og vedlikehold av flott foringsutsyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin

Morten. Før vi kjøpte vår JF VM12besøkte vi en gård med 140 melkekyr. Der brukte de en VM22 med 60 hk el-motor. Idag lager JF noe de kaller \&quot\;PowerUnit\&quot\; hvor man kan velge om man vil bruke traktor eller el-motor til å drive blanderern. JF sine stasjonære blandere,

(kun el-motor) selges i dag som gule og heter Mullerup. Personlig foretrekker jeg nok systemet med PowerUnit, da man kan ta med blanderen ut på jordet for å hente rundballer eller silo fra en utesilo mm, fore dyr på beite..samtidig som man kan dra nytten av å ha et fullautomatisk system inne i fjøset uten beh. for traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
Når vi først er inne på fullfôr, lurer jeg litt på hva vi oppi nord kan blande inn i lag med det \&quot\;vanlige\&quot\; grovfôret? Man har kansje for lite fantasi...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
Gaute, legger rundballene rett i apf vognene. Pressa mi har 20 kniver og kutting/riving utover dette er unødvendig. Har prøvd noen få baller, pressa uten kutting, uten problemer. Baller som står med flatsida ned er litt lettere å plukke fra enn når de ligger med rundsida ned, uten kutting. Synes rundballer er en suveren ensileringsmetode bare man legger alt opp slik at det ikke blir tungvindt. Med min Orkel agronic 1260 baller og pakker jeg i snitt 22 baller (30,8 m3 ferdig masse) i timen, alene. Da er fòret, kuttet, presset, porsjonert og sikret og man kan konsentrere seg om å få høstet graset til rett tid. Senere transporterer jeg ballene hjem for lagring, og med 10 baller (14 m3 ferdig masse) i lasset går det ganske greit. Ballene lastes av med gravemaskin med klype og lagres ute i stabel med 4 - 5 i høyden. 10 baller tas inn, i den isolerte fòrsentralen, i slengen. Her kan ballene, med plasten på, stå om det er varmt eller kalt til de legges hele i apf vogna med silotalja. Man får frihet til å sortere det grovfòret som passer til enhver tid. Om avlinga er god et år kan man lagre det til neste år uten at det går utover lagringskapasiteten, eller man kan selge. Hvis man får tilgang på mere areal er det bare å balle videre. Man har kun en maskin å vedlikeholde, i tillegg til slåmaskin. Man har et grovfòrutstyr som kan gi inntekter med leiekjøring for andre. Plastkostnadene, som de er i dag, utkonkurerer de fleste silosystemer med 18-20 kr pr. m3. Prisen på en ny silo kommer skjelden under 1200 kr pr. m3. altså må den vare i 60 år uten vedlikehold og rentekostnader med dagens plast og nettpris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tks f2: erjeg skrekkelig bakstreversk om jeg vurdrer dette? Har 16 melkekyr på bås pluss 18 ungdyr i binger etter samme forbrett. Forsentral i ene enden med river på låven over. Forer med hjulgrabb i dag, har prøvd Avant 313 men det ble ikke hverken effektivt eller sunt. Mye rygging og rykking. Apf-vogn frister men det er dyrt. Vurderer å bruke binger til båser og få iinn 26 kyr så må inn med mer for.

 

Forer med rundballer. Trenger å korte inn fjøsstellet pga endel snøbrøyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Jeg kommer til å bruke river for å få foret oppi utleggeren. Jeg bor i et område med lang og kald vinter og regner ikke med at f2 takler klinkekuler. River med hjul synes jeg ikke er noe interessant da det tar så lang tid å rive tæla bunter. Riveren på låven kan stå og gå mens jeg melker.

 

Noen som har peil på ca prisnivå på apf? Middels lang vogn og tredve meter skinne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Siden du har ferdig revet for fungerer jo en F2 fint den. Enkel mekanikk som er grei å reparere sjøl om noe ryker. Du burde vel ikke bruke mer enn ca. 5 minutter på foring to ganger om dagen siden det bare er å rygge innover forbrettet og kjøre deg tilbake igjen mens du forer ut til begge sider med fint opprevet for.

 

Nevnte jeg at jeg har en stående som er til salgs \;-) Det ligger en nesten maken på Finn på Namdalseid nå til 15000. Den ser ut til å være serienr. 165, min er nr. 150 og har litt annen og mindre kabeltrommel, men har vært brukt i fjøs med 30 båser så den høres ut til å være lang nok for deg, og prisen er lavere. Jeg er på Tolga lengst nord i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er din? Er den mer enn ok stand (som den på Namdalseid)? Send meg evt en epost på ola.ourom(at)online.no. Holder til i Gudbrandsdalen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øye maskin har en utgave som heter VUV. Dette ser ut til å være en blåkopi av f2. Den koster 75000 med kabeltrommel. En kompis undersøkte ny f2 fra TKS for noen år siden, mener å huske den kostet over 100 000.

 

Selv har vi 10 års erfaring med apf vogn. Den er forsåvidt grei den, men er fryktelig tungvindt å reparere. Dessuten stopper den ofte om kyrne drar ut dårlig kuttet for. Fyller den med fylltømmer om vinteren å det går greit. Rundball høst og vår er mer problematisk selv om det er kuttet med tks k1(som etter min mening ikke er en kutter, men en avansert river). Så om du likevel skal opp med skinnebane og skal fore kun med ball hadde jeg kjøpt en rundballe river. Fortrinnsvis Serigstad.

Riktig nok får du kraftfôrtildeling på en apf vogn, men bare en type. Desuten lærer en del kyr att om de slenger litt på vogna ryr det ut en liten dose kraftfor.

Når jeg skriver at jeg hadde foretrukket Serigstad framfor TKS kutter er det fordi jeg har erfaring med begge typer. Vi har selv TKS, mens jeg har jobbet som avløser for en med 3 Serigstad kuttere(Han bruker bare 1 nå da han har fått samlet alt under samme tak). Under forrige vinters sprengkulde ble ballene stående og hoppe fram og tilbake mot kuttetrommelen på TKS mens på Serigstad sin gikk det på tilnærmet samme måte som normalt. Tok bare litt lengre tid. Dessuten kutter Serigstad foret mye bedre om man ikke var helt heldig med kuttingen på pressa, eller om man ikke har kutting på pressa i det hele tatt. Min teori er at dette skyldes at Serigstad bruker en trommel til drive ballen rundt og en til å skjære foret, men TKS kun bruker 1 trommel som skal gjøre begge deler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...