Gå til innhold

Innendørsmekanisering


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Magne_1

Hei

 

En løsning som jeg ville gått for er en stasjonær fullforblander og minilaster med utforingsskuffe. Med finkuttet masse skal den kunne inneholde for nok til 10 melkekyr.

Men du bør opp på 600 serien til Avant. Ellers kan Scäffer el. Weideman være et godt alternativ.

 

Som stasjonær blander er jeg selv veldig godt fornøyd med vår JF VM12(nå Mullerup MVM) blander. Kan også anbefale RMH. Største ulempen med RMH er vel forhandlernettet.

 

Uansett, Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Jens_1
Enig med Magne. Minilaster er veldig kjapt og realt, + du har ikke låst deg framover. Betydelig billigere og mindre vedlikehold. + du finner alltids mye annet og bruke den til som letter hverdagen. Ikke erfaring med stasjonær blander, har ei etter traktoren sjøl, er jo og mulig å bruke det, med et bånd opp i en haug og minilaster derfra. Her får en mye bra brukt for penga, + slipper mye dyrt el-utstyr. Trenger en traktor i blanderen, men er det en eks. 13kbm greier du deg fint med en gammal 80-90 hester. Om du blander en gang for dagen kan jo den og brukes til andre jobber når det trengs, det gjør ihvertfall jeg. Kjapp å koble på og av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym
hei å hå:D står forran et valg med utbygging... har nå en driftsbygning som etter min mening blir for liten med tanke på fremtida, ogi samme bygning er det 2 plansiloer med tak over... har tenkt å støpe igjen endene på plansiloene, legge på spalter og bruke siloene som gjødselkum, og sette inn bortimot 80 ungdyr.... Valget ligger på bygging av nye siloer.... tårnsilo eller plansilo.... har selv hatt plansilo i alle år her på garden, og det funker, men er arealkrevende, minimum 2 personer i drift hele tiden, vanskeligere å få tilstrekkelig press, og et større areal som må tettes med plast.... plansilo er og det alternativet som er absolutt vanskeligst å oppnå bra kvalitet på foret i kombinasjon med pickupvogn som jeg har her... finsnitting er ikke aktuelt pga at det alltid blåser her. greit nok så er plansilo på \&quot\;moten\&quot\; nå, men noen som har et godt argument for å ikke bygge tårnsilo? har aldri hatt det før, men har drevet litt med leiekjøring til tårnsilo, og det går som en drøm.... bare å bakke opp låveborga og tømme vogna i motsettniong til å dra både traktor og en blytung henger gjennom gresset i en plansilo.... store utfordringer på slutten og, med å komme over.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det må da være en fin-fin ide du har om å legge spalter over tidligere plansilo, jeg kjenner flere som har gjort det og de er fornøyd.

 

Et argument mot tårnsilo er personlig sikkerhet. Med lave plansiloer er vel faren liten for å slå seg ihjel ved fall og det er heller ingen gassfare. Det er også enkel mekanikk ved uttak. Disse nye lave plansiloene med elementer som står på skrå nedi bakken er da ganske fine?

 

Og hva med å bytte bort lessevogna i ei lukket finsnittevogn fra JF? Det er flere es-35 som er billig til salgs i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

vet ikke hvilke lover og regler som gjelder for øyeblikket... men går ann å bygge undergulv, så det ikke er direkte kontakt med gjødselkum, og dyr...

Dyrt utstyr med fylling/tømming kan nå kanskje være... men dyrt er det og å ha en traktor som man skal starte opp i -20 midt på vinteren....når endelig motorblokka er varm nok, så er man ferdig å kjøre silo... slitasje i ytterste grad.... pluss at om man får et motorhavari, eller knekker noen tinner på klypa, så har man et større problem enn om fylltømmeren skulle streike litt...

Høyden i en tårnsilo, må jo kanskje være det mest negative argumentet etter min mening.... MEN.... stå på kanten av en plansilo og hopp.... tror igrunn 4 meters plansilo mer enn stor nok høyde til å enten bli slått ihjel, eller mørbanka....så om den er 4 meter eller 10 meter..... noe forskjell.... 10meteren har man kanskje mer respekt for, og er kanskje mer forsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
vidar d: Dersom du hoppar frå toppen av ein tom 10 meter høg tårnsilo, so skal eg hoppe frå toppen av plansiloen min! Avtale? \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Lars_A_1
Er det noen her som har erfaring med traverskran i plansilo? Hvordan fungerer dette når en kommer opp i bredde på 12-14 meter? Og hvordan fungerer hydraulisk grabb på snittet gras?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
ha ein fylltømer i ein silo fyll den opp på sommeren legg resten i utesilo tøm siloen kjør inn utesilo og tømm det i innesiloen fyll den helt opp med utesilo og du har for i eit par månder til v bare å trykke på knappen som et stort resovar slitasje, dyrt velikehald ... bullshit traktoren taper seg mye mye mer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Admin

Jeg går å tenker mye på anskafelse av en slik vogn og da har jeg lurt litt på..., hvordan beregner man hvor lang/stor vogn man må ha?

 

Er jo flere størrelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin

Firemetersvogna til tks er beregnet for forbrett fra 35 til 50 meter.

Har man kortere er det vel 3 meteren som gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
Når vi først er inne på minilastere / trucker anbefaler jeg på det varmeste Weidemann, i alle fall hvis du har plass og fjøsgolv som tåler det. I tillegg til foringsmaskin har du da liten lastertraktor (i alle fall i 1240, som jeg har erfaring med). Den har null problemer med en hel rundball, og med storsekkløft er den fin til å laste såmaskin og kunstgjødselspreder og. I tillegg overrasker det meg hvor lite ekstra plass den trenger i forhold til f.eks en Avant 520.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
har tro på Weidemann ser ut som kraftige maskiner, vi har en Avant 313 klarer ikke med noen rundballer ellr storsekker, men letter arbeidet utrolig mye.. er ikke noe problem og rive sund en balle med den,klarer også og dytte 1000 liters potetskrellkarr med den på betong gulv =)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
Jeg vil bare gi min støtte til apf vogna jeg har en 3 meter med to kraftforkasser i oksefjøs. Dette fungerer veldig greit. jeg har satt inn en kasse på 1 meter som jeg forer mask i. Da blir det akkurat plass til en rundball ved siden. Denne løsningen er utrolig enkel og rimelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
Ja det er ca 90 okser fordelt på 12 binger. Jeg glemte å skrive at jeg har en Chäffer plus pro 46 til å laste mask med, og tranportere runballer med. Ellers legges rundballene i fra låven med talje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
Johan Dag: Høres veldig interresant ut. Blir det \&quot\;kamp\&quot\; i bingen når vogna kommer? Kjører du den jamt hele veien, eller er det stopp for hver binge? Har du eteplass til alle dyra i bingen samtidig? Blir mange spørsmål, men dette er et system jeg gjerne kunne tenke meg og prøve.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
Om det blir kamp er svaret nei. Har vogna vært tom i mer enn ca 6 timer kan det bli litt, men det er vel normalt. Heller ikke med kraftfor blir det kamp. de får 4 ganger i døgnet som jeg sa så gir jeg mask også så de får ikke mer en maks 2,5 kilo til dagen. Jeg er selv overasket over at dette går så greit ved kraftforfordelinga det blir stort sett likt til alle,hvis de gidder å reise seg. To dyr spiser av samme kraftforhaug. I grovforsekvens går vogna en meter om gangen for så å stå i 3 minutter. 5 minutter i endene og 3,5 minutter hos de små dyrene. Vogna står parkert bare en halv time rundt midnatt, som den må gjøre. Stort sett har alle eteplass, men før slakting kan det være ganske fult hos de små dyrene. Dette var vel alle spørsmålene dine mr.T. I tillegg kan jeg føye til at i begynnelsen var det en del stopp, men etter at vogna ble justert inn riktig skjer dette nesten aldri. De drar lite for ut på forbrettet og i bingene. Jeg feier forbrettet veldig sjeldent fordi at oksene holder det reint. Stort sett bare pinner ol. Når det gjelder tilveksten så tror jeg ikke den hadde vært bedre ved andre løsninger. Får de godt for, vokser de bra og motsatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
vi bruker blokskjærer fra Alo, fungerer meget bra vi tar ut blokker en gang om dagen, på kvelden, da tar vi ut nokk til den kvelden og til morgenen etter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin

Hvis du kun har 90 dyr å g mat til, blir en fullfòrblander for dyrt, selv om at jeg kan garantere at du ville fått økt tilvekst med den, etter hva vi har erfart selv. Må innrømme at jeg er en varm tilhenger av fullfòrblander og

især JF sin som er det ypperste man finner på

markedet i dag.

Om minilaster er det viktig at man ikke kjøper for liten. Prisforskjellen mellom en som ikke klarer, og en som klarer å løfte en rundballe er ikke stor. Videre forsttår jeg iokke at det er så mange i Norge som er villig til å plage seg selv med å kun ensilere gresst i rundballer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin

Er vel litt på siden av tema dette, men hvordan tar dere ut silo fra plansilo? Er enig med Magne at det er plagsomt med rundballer, i tillegg er jo det dyrt.

Vurderer nye plansiloer selv og spekulerer mye på dette.

Har en plansilo der jeg tar ut med talje, vurderer å lage nedkjøring i ene enden for å kunne ta ut med noe annet, i tillegg vurderer jeg å sette opp to utesiloer. Da bruker jeg den ene utesiloen på høsten, innesiloen på kaldeste vinteren og den andre utesiloen på våren.

Hva er alternativene mine?

Har ikke akkurat lyst til å starte traktoren hver dag for å ta ut silo, har tenkt på elektrisk truck med blokkskjærer, kan dette være noe?

Å starte traktoren i -30 for å jobbe med den i 10 minutter frister ikke.

Tårnsilo er helt uaktuelt, blir for dyrt, for avhengig av mekanikk og for dårlig for.

Minilastere er artig å leke seg med, men ser ikke at den er så nyttig til annet enn akkurat å leke seg med. Dessuten går man nok lei av å leke etter en viss tid og hva da? Blir tungvindt å basere foringen på det, tror det er mye bedre med noe som går på skinner i taket og kan automatiseres til en viss grad ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
Hvorfor er dere så negative til tårnsiloer? Med fylltømmer er det ingenting arbeid på vinterstid, og en slipper å starte traktoren i -30. Og at det blir dårlig fôr er tull. Det er opp til deg selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin
Hei Rune. Jeg blir nesten litt provosert av at du mener det er å leke med minilaster. Som sagt har jeg en scäffer plus pro 46. Denne veier 2500 kilo + veskefylte hjul. 45 hk og løfter rundt 1500 kilo. Dette er ikke leketøy. Da vet du ikke hva du prater om. men når dette er sagt, så er jeg ikke sikker på om den har så mye på forbrette å gjøre heller. Der er det nok bedre med skinner i taket ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin

Tårnsilo: Har alt for sårbar teknikk. Samtidig er det mye større fare for fallulykker enn i en plansilo.

Lav kapasitet ved innlegging.

Plansilo:

Stor kapasitet ved innlegging. Tråkketraktor setter begrensingen.

Mulighet å blande forskjellige fòrslag, 1-2 evt.3 slått, helsæd, mais mm.

Enkel mekanisering.

Kvalitetsmessig er den på samme nivå med tårnsilo vil jeg tro.

Syns det høres veldig fornuftig ut det du sier om plansiloer Rune, en innendørs og to utendørs. Ved uttak er vel minilaster det eneste alternativet til traktor.

For rent kutt (mindre lufttilgang) er blokkskjærer eneste alternativ. Har selv brukt talje, men det er veldig tungvint og kjøper minilaster i år.

Vet ikke helt merke, men tenker på Multione fra AK. Er interessert å høre om noen har erfaring med disse.

Ellers så kan man jo bruke minilasteren til alt tenkelig.

På vinterstid blander jeg fòret mitt på dagen så det er klart til kvelden og neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Admin

Johan Dag: Minilaster er jo fine til sine ting, men jeg mener fortsatt at den ikke har noe å gjøre i fjøset. En litt større utgave slik som du har er jo brukbar til mye rart. Det jeg mener er leketøy er disse små der du skal fore kun med den, det blir tungvindt.

Problemet med disse \&quot\;mellomstore\&quot\; minilasterne er løftehøyden. Siloen min har over 4 meter stuff, og da må lasteren løfte høyt for å få ut en blokk.

Alternativet er liten \&quot\;vanlig\&quot\; hjullaster på 6-8 tonn.

En tanke som har slått meg er å bruke elektrisk truck. Det finnes elektriske trehjulinger som har litt terrengegenskaper og drift på alle tre hjul. De løfter fra 2,5 - 3,5 tonn med stor løftehøyde. Problemet er å tre inn spyd i silostuffen i høyden, har tenkt påå prøve et prosjekt med to hydraulikske drevne isborlignende skruer som drar blokkskjærern inn i stuffen og mater den ut etterpå.

Er enig med Magne, tårnsilo er for dyrt og sårbart. Og ha gjør du når maskineriet stopper på julaften i -30? Da håper jeg at det finnes noen rundballer i reserve...

Problemet med tårnsilo er også blandingen av førsteslått, åker og andreslått, du må fore ferdig med ett forslag og å fore 1 måned med bare åker (i mitt tilfelle timotei og bygg) er ikke særlig bra.

I plansiloen får du variasjon hele tiden. Og med prisen på mekaniseringslinjen og tårnsiloer kommer du veldig langt med å mekanisere plansiloer. En 5 tons travers med hydraulisk grabb koster vel omtrent det samme som en fylltømmer og har mye lengre levetid. Og den kan nok automatiseres til en viss grad hvis en vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...