Gå til innhold

Graslinje - rundball eller lessevogn + fylltømmer?


DuraAce

Anbefalte innlegg

Heisann, lenge siden jeg har skrevet noe her nå! Har drevet småskala med ammeku 8-10 stk. i rundt 13år og basert meg på rundball siden mye går til salg. I fjor kjørte jeg korn på mesteparten av det jeg ikke skulle bruke selv og tenker gjøre det fremover siden jeg kjører talleløsning og da slipper kjøpe inn halm.

Til våren blir det 20 kalvinger som gir inntil 40 dyr på fjøsen med stort og smått. Jeg har 2 stk. relativt nye 6meters tårnsiloer med TKS urviser og hydraulisk klype (1993 modell alt sammen). Funderer på om det er nok dyr til å ikke gå varmt i silo med uttak med klype. Alternativt har jeg tenkt på fylltømmer, men disse er vel dyre i innkjøp og bruk (strøm + vedlikehold). Jeg har per i dag en høstekost pr. rundball på ca. 250,- totalt med slåing, vending, raking og pakking 6 lag (uten syre) men dette kan raskt stige (har en spesielt god avtale i dag).

Har også tenkt på plansilo (mange rundt her har det), jeg har skrapt av matjord og lagt pukk og grus på ca. 1500m2 som brukes til rundballagring og snuplass for trailere som henter. Deler av denne plata kan det jo evt. støpes på. Jeg har mest lyst å bruke eksisterende silo/siloer som i dag står tomme. Jeg har også lyst til å bruke lessevogn slik at jeg er uavhengig entreprenør.

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...