Gå til innhold

brunst på storfe


danielg

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp fått ansvar for et gårdsbruk med rundt 37 melkekyr, 14 kviger og opp til 10 okser. Har brukbar kontroll på det meste untatt brunst. Her har jeg begrenset erfaring. Jeg kan det i teorien; ku som står for ridning er sikker brunst, andre brunstegn er trådtrekkende blankt slim, gjerne med bobler i osv. Har sence hub aktivitetsmåler som registrerere kyr/kviger med høy aktivitet. 

Men det jeg syns er vanskelig er at det virker som det ikke er så lett i praksis. Har sett kyr som slimer bare dager etter blødning, kyr som ikke blør, kyr som står med ikke slimer. kyr som slimer flere ganger i måneden, og kyr som slimer men finns ikke aktive.

Det jeg lurer på er om noen har noen tips til meg om hvordan jeg skal ta best mulig avgjørelse på når kua har brunst? jeg går en runde hver morgen, et par ganger ila dagen og en runde på ettermiddagen. 

noterer flittig på brunstkalender, men syns det fort kan bli litt rot om man noterer alt av slim osv. noen tips her også hadde jeg satt stor pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensehub vil oftest snakke sant . Vær obs dersom kyrne blir utsatt for stress, skrekk eller glede. F.eks når de flytter beite eller får noe annet fôr som endrer aktivitetsmønsteret. 
Vedr. slim , så er det en indikator, men slim med bobler er sterkest tegn på brunst .  
jeg ville først sett etter
ståbrunst . Ha sensehub-infoen i bakhodet . Se på multigrafen. Se så etter boblende slim. Noter blødning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt sensehub en paringsperiode på angus (nå i vår). Ut fra at dyra brunsta og ble inseminert og ikke kom opp på nytt etter 21 dager, ser det ut til å ha fungert veldig godt, nesten for godt. For min del ser jeg lite poeng i å notere sliming og blødning så lenge jeg har grafene fra sensehub å gå etter. Utfordringa var kyr som rir på dyr som er i brunst, det er ikke så lett å plukke ut men en klarer å skille disse fra de som brunster ved å se på aktivitet og drøvtygging. Jeg så også en stor endring helt på slutten når sekken med ammeku konsentrat gikk tom, og jeg gikk over på formel biff på de siste som gikk inne - da ble det mye vanskeligere å plukke ut brunstene. Etter sigende skal NRF vise betydelig bedre brunst enn dorske ammekyr, så mitt tips er å sørge for god tilgang på mineraler, og lær deg å lese sensehub-grafene. Et fantastisk verktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med multigraf menes aktivitetskurve og drøvtyggingskurve . Altså samspillet mellom disse. En ekte / normal brunst vil gi omvendt proporsjonalitet mellom disse to. Når aktivitet  svinger opp går  drøv ned. Gir du kyrne en lykkelig stund med nytt og mer spennende beite eller stress av noe slag vil bare aktivitet få oppsving. Generelt kan du si at hvis detektoren sier "13 kyr brunstig" så må du kvalitetssikre datagrunnlaget før du bestiller inseminering på alle sammen . Det kan like gjerne være at kyrne har hatt en fartsfylt opplevelse av noe slag den natta.  Brunst og reproduksjon er det artigste med gårdsdrifta syns jeg . Det ligger veldig mye belønning i å lykkes med det . Jeg bruker Heattime , og den har fjerna stresset fra brunstkontrollen . Vel verdt pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye en sak vedrørende Heattime / sensehub: Geno og Os ID kjører kampanje på overgang fra Heattime til sensehub for de som handlet Heattime for inntil fem år siden. Tilbudet betinger at vi leverer Heattime- utstyret til destruksjon . Så tjener produsenten mer på å selge mer nytt. Jeg antar at tesla hadde gjort det samme dersom det var lov å gjøre sånt i privatmarkedet . Skikkelig sleipt syns jeg. Men en annen sak som også må vurderes i dette bildet er eiendomsretten til data. Og retten til å bruke utstyret uten å betale stadig økende lisenser . Mulig jeg er paranoid .men det kjennes ikke greit å betale mange titalls tusen kr for noe som egentlig er verdiløst dersom produsenten vil at vi skal over på nytt "billigere " system enda en gang . De starter og stanser karusellen så ofte som de vil. Vi må betale .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...