Ove85 Posted August 29, 2021 Share Posted August 29, 2021 Jeg har planer om å anskaffe 2 sauer til vinteren. Jeg fikk et kopplam i vår, som jeg tenker å bruke som vær. Har en dialog med en bonde i nærheten om å kjøpe et ho-lamm nå i høst. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre dette i forhold til rapportering og eier-skifte av dyrene. Jeg har eget foretak og ordnet med produksjonsnummer. Hvordan registreres eierskifte på kopplammet og den som jeg tenker å kjøpe. Må det søkes til Mattilsynet om disse dyrene? Hva med merking av dyrene? Ønsker å ha dette i orden, så jeg setter stor pris på svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Bonde Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Du må registrere nytt dyrehold via Altinn, alt du trenger av skjema og info om dette finner du her https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/sau_og_geit/#skjema_og_tjenester. Anbefaler forøvrig at du ikke bruker et kopplam som avlsdyr, da det kan ha arvelige defekter/ugunstige egenskaper som du ikke ønsker å dra med deg. Avlsdyr plukkes ut blant de beste i besetninga, ikke tilfeldige dyr som har endt opp som kopplam. Et kåra værlam koster ikke allverden. Anbefaler også at du kjøper to hunndyr, så har du mulighet til å slakte værlammet etter parringa (kan ikke brukes neste år dersom du setter på avkom etter årets parring) uten at sauen blir gående alene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove85 Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 Takk for tips. Da blir det 2 tekklam. Hva må jeg regne med å betale for livdyr? Da tenker jeg både på hann og hunn dyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Bonde Posted September 13, 2021 Share Posted September 13, 2021 https://www.nsg.no/sau/livdyrpriser/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts