Gå til innhold

Anskaffelse av sau.


Ove85

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å anskaffe 2 sauer til vinteren. Jeg fikk et kopplam i vår, som jeg tenker å bruke som vær. Har en dialog med en bonde i nærheten om å kjøpe et ho-lamm nå i høst. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre dette i forhold til rapportering og eier-skifte av dyrene. Jeg har eget foretak og ordnet med produksjonsnummer. Hvordan registreres eierskifte på kopplammet og den som jeg tenker å kjøpe. Må det søkes til Mattilsynet om disse dyrene? Hva med merking av dyrene? Ønsker å ha dette i orden, så jeg setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må registrere nytt dyrehold via Altinn, alt du trenger av skjema og info om dette finner du her https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/sau_og_geit/#skjema_og_tjenester. 

Anbefaler forøvrig at du ikke bruker et kopplam som avlsdyr, da det kan ha arvelige defekter/ugunstige egenskaper som du ikke ønsker å dra med deg. Avlsdyr plukkes ut blant de beste i besetninga, ikke tilfeldige dyr som har endt opp som kopplam. Et kåra værlam koster ikke allverden. Anbefaler også at du kjøper to hunndyr, så har du mulighet til å slakte værlammet etter parringa (kan ikke brukes neste år dersom du setter på avkom etter årets parring) uten at sauen blir gående alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...