elaats Posted June 28, 2021 Share Posted June 28, 2021 Hei.Håper noen her inne kan hjelpe meg med et par spørsmål.Kjøpte en brukt Volvo BM 430 79 mod gått 3000 timer. Tidligere eier opplyste om at det var byttet topppakning for ca 100t siden. Fikk kjørt den hjem byttet all olje alle filter rundt hele traktoren. Kjøleveska var forferdelig, måtte flushe ut i flere omganger. alt bra. Så skulle jeg kjøre 10min ned til en nabo og hente ei bakskuffe kobla på kjørte hjem igjen og 10 meter fra garasjen sto blårøyken og det spruta vann ut fra ånderøret og alle plasser. inn i garasjen igjen og begynne å plukke ned. vann i toppen og sylindererene. Har svært lite erfaring med å skru på traktor så håper noen som kan forklare hvorfor dette skjedde, og stemmer det at tidligere eier har bytta toppakning? Er det bare Shit happens eller er det noe jeg må utbedre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Toppen må planslipes, om ikke det er gjort. Videre har vi hatt noen små sprekker i blokka fra skruene som går opp i toppen og mot sylinderforing, da hadde Vi på ett eller Anna slags tetteguffe rundt skruen. Dette holdt i ca 10 år, da måtte reparasjonen det gjentaes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elaats Posted June 30, 2021 Author Share Posted June 30, 2021 Fått av toppen ja og der er som du skriver over sprekker i blokka mellom bolt og sylinderforing på to plasser. Finnes det quickfix for å lappe på slikt som holder noen år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elaats Posted June 30, 2021 Author Share Posted June 30, 2021 Sånn er det under pakning..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted July 9, 2021 Share Posted July 9, 2021 Det må være helt plant, dra over en rettholt, vinkel eller Anna rett metall og se om det er ujevnheter. Får meg ser det ut som det er hatt på tokomponent-metall eller Anna rart, og dette medfører ujavnt underlag, da vil pakningen ryke. Det vi hadde på var ei helt tynn masse, (som jeg ikke husker hva heter). 1. toppen må være planslipt, blokka må være plan.2 satt i skruene ned i blokka, hadde på noen dråper rundt skruene ved blokka, der det var sprekkdannelser. 3 på med pakning, 4 på med topp. 5 sett på mutterne og dra til toppen etter system. middelet minnet om locktite, men et annet produkt, åsså var den hvitFår du ikke til dette, så tror jeg det er best å bytte blokka, finnes mange traktorer og treskere med samme motor.kan sikkert også sveise blokka, men da tror jeg du må på motorverksted, og planslipe blokka, og kanskje bytte stempelforinger=billigere med ny/brukt blokk.finnes billig på eBay Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.