Gå til innhold

Odel, AS eller sameie?


kanskjebond1

Anbefalte innlegg

Hei,
Jeg nærmer meg 30 år, og har odel på en gård på 300 mål. Far nærmer seg pensjonsalder, og har ingenting lyst å la meg ta over med det første.. (sukk).. 
Det er ingen kårbolig på gården, så vi har lekt med tanken om at det kan være mulig å bygge et hus.

Far og jeg er ikke veldig god på samarbeide, og det vil derfor være viktig med klare linjer til hvem eier hva. Han er skilt og sitter derfor på masse lån, og ser ikke veldig lyst på å flytte fra paradis på jord med lån, noe jeg har forståelse for. 

Jeg kan ikke søke om å bygge kårbolig på en tomt jeg ikke eier, dette er jo første problemet. Er det mulig å opprette et AS å legge gården inn der, hvor jeg kan eie noen andeler og far noen? eller er sameie beste løsning? Hvordan foregår dette i praksis? :) Er ganske grønn, og vi er enda i startfasen. 

Men det er viktig for meg å prøve å oppretteholde et så godt forhold som mulig med far, samt har verken meg eller kona lyst å ta over en gård når vi er 50... Takker for tipps og triks :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gunstigste er at fardin lar deg overta.... lar han deg overta, så får han tidligpensjon via jordbruksavtalen på 100000 i året til han er 67

Så ansetter du han, nu skreiv du ikke noe om type drift osv... men har du fullt avløsertilskudd så er det 90000 som du får, så da har han 190000 i lønn som ikke koster deg noe.... og så er det jo opp til hva drifts kaster av seg hvor mye du kan betale han over det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)
Dette var ny nyttig informasjon som jeg ikke ante. Han leier ut så å si alt, og jobber utenom. Han kan pensjonere seg om et par år fra jobb, og vil nok helst tråkke rundt på gården og kose seg i sine eldre dager. Jeg har ikke lyst å ta over gården når jeg er 50, vil gjøre det mens jeg er ung og "lovende" :) 
Jeg er helt enig at det er det gunstigste, men har du noen andre tips til hvordan jeg kan ta gradvis over?

Er det mulig å fordele gården?
Eksempel: Han eier sauehuset og hovedbolig, og jeg eier resten. For eksempel si gården er verdt 10m, huset 2m og sauehuset 1m, tilsvarer 30 % av gården. Kan vi da opprette et AS eller sameie, hvor jeg går inn med 7m til han og eier  70/30? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Din far gir deg forskudd på arv. Du kan skille av bolig osv ved overtakelse. Eller så overtar du alt nå hvor din far har bruksrett på bolig. Du kan starte opp med eget produsent nummer på din fars gård uten å overta jorda også. Bare bli enig å ha det formelle i orden. Om din far ønsker å se gården bestå i familien så vil jeg tru ting ordner seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...