kanskjebond1 Posted August 19, 2020 Share Posted August 19, 2020 Hei,Jeg nærmer meg 30 år, og har odel på en gård på 300 mål. Far nærmer seg pensjonsalder, og har ingenting lyst å la meg ta over med det første.. (sukk).. Det er ingen kårbolig på gården, så vi har lekt med tanken om at det kan være mulig å bygge et hus.Far og jeg er ikke veldig god på samarbeide, og det vil derfor være viktig med klare linjer til hvem eier hva. Han er skilt og sitter derfor på masse lån, og ser ikke veldig lyst på å flytte fra paradis på jord med lån, noe jeg har forståelse for. Jeg kan ikke søke om å bygge kårbolig på en tomt jeg ikke eier, dette er jo første problemet. Er det mulig å opprette et AS å legge gården inn der, hvor jeg kan eie noen andeler og far noen? eller er sameie beste løsning? Hvordan foregår dette i praksis? :) Er ganske grønn, og vi er enda i startfasen. Men det er viktig for meg å prøve å oppretteholde et så godt forhold som mulig med far, samt har verken meg eller kona lyst å ta over en gård når vi er 50... Takker for tipps og triks :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geokri Posted August 20, 2020 Share Posted August 20, 2020 Det gunstigste er at fardin lar deg overta.... lar han deg overta, så får han tidligpensjon via jordbruksavtalen på 100000 i året til han er 67Så ansetter du han, nu skreiv du ikke noe om type drift osv... men har du fullt avløsertilskudd så er det 90000 som du får, så da har han 190000 i lønn som ikke koster deg noe.... og så er det jo opp til hva drifts kaster av seg hvor mye du kan betale han over det.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kanskjebond1 Posted August 21, 2020 Author Share Posted August 21, 2020 Tusen takk for svar :)Dette var ny nyttig informasjon som jeg ikke ante. Han leier ut så å si alt, og jobber utenom. Han kan pensjonere seg om et par år fra jobb, og vil nok helst tråkke rundt på gården og kose seg i sine eldre dager. Jeg har ikke lyst å ta over gården når jeg er 50, vil gjøre det mens jeg er ung og "lovende" :) Jeg er helt enig at det er det gunstigste, men har du noen andre tips til hvordan jeg kan ta gradvis over?Er det mulig å fordele gården?Eksempel: Han eier sauehuset og hovedbolig, og jeg eier resten. For eksempel si gården er verdt 10m, huset 2m og sauehuset 1m, tilsvarer 30 % av gården. Kan vi da opprette et AS eller sameie, hvor jeg går inn med 7m til han og eier 70/30? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Bonde Posted August 21, 2020 Share Posted August 21, 2020 Hvis dere ikke er spesielt gode på samarbeide, bør du/dere seriøst vurdere om det er fornuftig at dere i hele tatt prøver på noe som uansett vil kreve samarbeid. Husk Orderud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kanskjebond1 Posted August 21, 2020 Author Share Posted August 21, 2020 Haha det var da voldsomt mørkt. Det er ikke på det nivået. Vi har bare ulike meninger om det meste, og jeg har fått med meg nok av forhold som har blitt dårlige av odelsretten før. Og det vil jeg ikke skal bli tilfelle her :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Bonde Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 ...selvsagt satt veldig på spissen. Men det er som du sier veldig mange eksempler på far-sønn forhold som har gått rett vest når begge skal prøve å drive samme gård. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paalkas Posted September 4, 2020 Share Posted September 4, 2020 Din far gir deg forskudd på arv. Du kan skille av bolig osv ved overtakelse. Eller så overtar du alt nå hvor din far har bruksrett på bolig. Du kan starte opp med eget produsent nummer på din fars gård uten å overta jorda også. Bare bli enig å ha det formelle i orden. Om din far ønsker å se gården bestå i familien så vil jeg tru ting ordner seg ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
max700 Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 et AS vil ikke kunne motta noen form for tilskudd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Østlandsbonde Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Et AS får aldri konsesjon til å kjøpe et vanlig gårdsbruk. Det sier seg selv. Da mister myndighetene fullstendig kontroll. Gården kan da selges til hvem som helst til hvilken pris som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts