Gå til innhold

Rundballekuttar på hjul, alternativ.


Anbefalte innlegg

Har per dags dato utforing med Orkel F3. Den kuttar jo ikkje, men er elles veldig grei i bruk. 
Eg har bruk for ein som kuttar foret, men har ikkje plass til eller bruk for fullforvogn.
Garden er for liten til å investere i kompliserte greier med automatisk foring. Dette fiksar eg sjølv når eg er i fjøset for mjølking.

Er det andre enn TKS K2 som passar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen til Josfla_1 er ikke så dum, da får du beholde F3en som er ei udødelig maskin, samt at den får et mye lettere liv..

Jeg har jo selvfølgelig litt lyst til å selge den en stasjonær blander, men det er jo kanskje litt overkill..  :-D

Men helt klart et godt tips, det Josfla_1 kom med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet her er at det er knapt om plassen. Fjøs/forrom og låve er plassert på kvar si side av ein plansilo. Derfor må ein bygge om ein del for å få plass til ein kuttar over fôrutleggaren og eg er ikkje sikker på om det hadde blitt plass utan å flytte kraftforsilo og heve taket. Så det utgår. 
Takhengt er og problematisk. Det er ikkje allverdens takhøgde og skinnebanen til mjølkeanlegget kjem også i konflikt.
Men eg har ikkje så stor fjøs, så eg kan sikkert klare meg med hjulgrabb. Fôret blir vel relativt lett å handtere etter kutting? Elles såg eg ein Serigstad med hjul på ein youtubevideo, så det er nokon som har det. Kan jo vere heimelaga for alt eg veit.
Ein eg snaka med meinte at K2 nesten ikkje kutta, men det kan hende han tenkte på K1, utan at eg veit skilnaden på dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes hjulsett til Serigstad RBK, har sett det sjøl. Men da må man antakelig i en eller annen bortgjemt låve for å finne det, har ikke blitt markedsført på mange år. Opprinnelig skulle hjula ved utmatinga være fast, og svingen ble foretatt med vaier på ett, enkelt, midtmontert drivhjul i bakkant med motor montert rett på navet. Siden kom svingbare hjul til framenden, da kunne bakhjulet låses fast. Aner ikke om dette ble produsert av Serigstad sjøl, eller av tredjepartsleverandører, men har sett det. RBK er nokså brei, så hvis det er trangt med F3, så vil det ikke bli noe bedre.

Men joda, fôret blir atskillig lettere å håndtere med grabb etter kutting. Finnes det mulighet for å sette transportband fra kutter og opp i F3, hvis det ikke er mulig å montere kutter på stativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på om eg kan slakte ein gammal Orkel F2 eg har ståande og bruke hjul og styring derfrå til ein eventuell Serigstad. Får sjå :-)

Eg kan i teorien plassere kuttar i botnen av plansiloen, den blir no brukt til fôrlager, og så legge eit transportband derfrå og opp over kanten av siloen. Men det blir mykje som må klaffe og vere i orden og eg veit ikkje om det er bryet verd for å unngå fem minutt med hjulgrabb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...