gmail_1 Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Berre lurte: Er det realistisk mogeleg å dyrke anna ku-mat enn gras her i landet? :-) Her på nordvestlandet er det vanskeleg med mais, trur eg, men finnast det noko anna ein kunne supplert med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest thorvaldsen_1 Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Prøvd kålrot? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 31, 2011 Share Posted March 31, 2011 Finst fleire grønnforfekster du kan prøva. Roer/kålrot/poteter. Prøv på forsøksringen sine sider ,står de sikkert noe om kos å ka. Ellers har du jo raigras/raisvingel/erter/korn du kan så i gjennlegg for meir avling.Raigras kan var både eit og fleire årig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 En del forraps kan jo brukes. Gir knall silo om du får blandet inn litt i lag med enga.Kan også legges alene men krever at du har andre forslag tilgjengelig samtidig. Foring bare med rapssilo blir vel tøft. Raigras er dårlig egnet til silo, nærmest uegnet. Så totaløkonomisk tror jeg vanlig eng kommer gunstigst ut. Klimaet gjør nok utvalget ganske begrenset. (Desverre?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 3, 2011 Share Posted April 3, 2011 Kæ mæ heilsæd, bygg erter gras i ein blanding, ei høsting store avling, nesten like bra som mais. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Horpest_1 Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 AI: hva mener du med at raigras er uengnet som silo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Hva jeg mener med at raigras er uegnet i silo. At det er uegnet i silo. Dvs raigras som monokultur. Det blir en mørk, sleip, utidig masse. Raps/raigrasblanding bedrer ensileringsresultatet. Mulig det blir bedre med sterk fortørking, men det er (og blir) for min del uprøvd. Ser det forøvrig som \"\;utfordrende\"\; å få potet i silo med eksisterende utstyr for grashøsting... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.