Gå til innhold

Alternativ til gras?


gmail_1

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Finst fleire grønnforfekster du kan prøva. Roer/kålrot/poteter. Prøv på forsøksringen sine sider ,står de sikkert noe om kos å ka. Ellers har du jo raigras/raisvingel/erter/korn du kan så i gjennlegg for meir avling.Raigras kan var både eit og fleire årig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

En del forraps kan jo brukes. Gir knall silo om du får blandet inn litt i lag med enga.Kan også legges alene men krever at du har andre forslag tilgjengelig samtidig. Foring bare med rapssilo blir vel tøft. Raigras er dårlig egnet til silo, nærmest uegnet.

Så totaløkonomisk tror jeg vanlig eng kommer gunstigst ut. Klimaet gjør nok utvalget ganske begrenset. (Desverre?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hva jeg mener med at raigras er uegnet i silo. At det er uegnet i silo. Dvs raigras som monokultur. Det blir en mørk, sleip, utidig masse. Raps/raigrasblanding bedrer ensileringsresultatet. Mulig det blir bedre med sterk fortørking, men det er (og blir) for min del uprøvd.

 

Ser det forøvrig som \&quot\;utfordrende\&quot\; å få potet i silo med eksisterende utstyr for grashøsting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...