Gå til innhold

Sette opp stabbur for utleie


Anbefalte innlegg

Hei 

Har nylig kjøpt gård, merker at det som ung bonde ofte er vanskelig å få endene til å møtes, 
Har derfor lekt med tanken  å sette opp to stabbur på ca 60-70 kvm. Ettersom gården min ligger like utenfor en storby kan jeg fort få inn 9000-12.000 kr pr. mnd. Mye av inntekte vil gå med til å betale ned på lånet til prosjektet. Et kjapt overslag viser at hvert stabbur vil koste ca 350.000 kr ferdig oppsatt inkludert alt. 

Jeg er klar over at det er strenge krav til både oppsett av enheter på gårder og, til å få enheter godkjent for utleie. 

Noen som kan gi meg noen tips til overnevnte prosjekt? Finnes det håp for å få det godkjent? Andre innspill?

 

Mvh. 

Ung bonde 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært veldig nøye på å regne kostnadsoverslag på prosjektet før du starter opp. Hvis du tenker utleie som bolig stilles det ganske store krav pr nå, og prisen du antyder høres veldig "naiv" ut. Er selv deleier i et næringsbygg med leilighet i 2.etasje som pr i dag er "utslitt" og leies ut billig. Iflg våre utregninger vil en renovering av leiligheten aldri kunne nedbetales selv om vi dobler leien - kanskje klarer vi å betale ned ila 10 år, men da vil leiligheten sannsynligvis være tilbake til samme standard som i dag og måtte renoveres på nytt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart gjennomførbart. Kommunen er behjelpelig med krav og regler. Med egen insatts og kanskje litt tømmer som kan legges på gård saga så kommer du veldig langt. Gør du det meste selv holder du kostnader nede. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I de aller aller fleste tilfeller vil en slik investering være lønnsom. Jeg synes Jon Bonde er veldig negativ. Hvis leiligheten slites ut på 10år, så bør man vurdere å leie ut til mennesker i stedet for apekatter? Man kan også legge inn i leiekontrakten at man skal inspisere den årlig.

Jeg leier ut flere hus og finner det å være en veldig fin inntekt ved siden av.

Slik reglene er i dag skal det nesten ikke være mulig å få det godkjent. Du må nesten ansatte et par gårdsarbeidere som trenger et sted å bo. Plante jordbær så du trenger plass til sessongarbeidere. Et eller annet alibi slik at landbruksdriften din trenger dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...