Gå til innhold

John Deere 1140 - lønnsomt å reparere?


Gullsvein

Anbefalte innlegg

Hvor går grensa for hvor mye penger det er verd å koste på en slik? Jeg har kommet over en JD 1140 med 4x4 og MC1 hytte som har stått og forfalt i mange år. Ved første øyekast så jeg muligheten for å skaffe meg en "billig" traktor med litt egeninnsats. Men ser at det er fryktelig mye å fikse på.

Motoren har demontert ventildeksel og mangler kam, ikke noe rust nedi der. Flere ruter er knust og der er grodd mose flere steder i hytta, og sikkert lite elektrisk som virker. Mener alt som er demontert ligger der. Ganske nye dekk i det minste. 

Er dette helt uforsvarlig å skulle fikse opp? Har ikke snakka med eier om denne ennå, så vet ikke hva som ellers måtte være av feil.

Eneste tilsvarende traktor på finn ligger ute til friske 75000, med diverse smårusk. Hva er ok pris for en slik traktor i god stand? Om denne skulle være aktuell blir det langtidsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå ser jeg det ligger ute enda en på finn til nesten 80.000,-

Hva er kjente svakheter på disse? Har som sagt ikke snakket med eier om denne, men husker at den for mange år siden utelukkende ble brukt til å dra gjødselpumpe. Så forsvant den plutselig, og står tydeligvis med delvis demontert topp nå. Er kam / register svakt på disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Om det er knuste ruter og mosegrodd inne i hytten, må du regne med at rusten har kommet ganske langt.

Disse traktorene kan jo nesten gå til de faller fra hverandre.

Noen ting med disse traktorene:

Styringen er forholdsvis svak.

Modeller med lasteapparat kan være vanskelig å gjøre vedlikehold på.

Det elektriske anlegger kan være rimelig nedslitt etter 7-8000 timer.

Pass på at motor og girkasse sitter godt skrudd sammen.

Pass på å rense drivstoff system og hydraulikk system.

Motorene på disse virker rimelig driftsikker.

Det er ganske lett å få tak i deler fra Økonomi deler og Felleskjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

Jeg ville definitivt begynt å undersøke hvorfor kammen er tatt vekk, har motoren fått totalhavari kanskje? Kamaksel er vel ikke akkurat det som oftest må byttes kan man vel si....

Slik du beskriver traktoren, så er hvertfall mine første tanker at det er så mye jobb og kostnader knytta til den at det ville være bedre å finne en annen.

Jeg har ennå ikke hørt om et prosjektkjøretøy som har blitt billigere og mindre arbeidskrevende å få i stand enn hva man trodde på forhånd, men motsatt derimot... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...