Gå til innhold

Dødsulykke ryster landbruket


thorvidar

Anbefalte innlegg

Nok en dødulykke med traktor ryster landbruket. 

Dette er ikke den første dødulykken forårsaket av velt, og neppe den siste.

Når komforten ved bruk av setebelte ikke er tilstrekkelig eller det blir upraktisk, forblir sjeldent beltet på. Selv kjører jeg en god del traktor, også mye i bratt og ulendt terreng. Jeg innrømmmer at tanken slår meg at jeg burde ha benyttet setebelte, spesielt i bratta. Så fort det blir upraktisk i forbindelse med vending i stolen, blir det bortprioritert. Skulle traktoren da ha veltet, er oddsene for et godt utfall dårlige.

Her må noe gjøres. Vi ser våre kollegaer gå bort, en etter en. Utfallene av ulykkene kunne ha sett annerledes ut ved bruk av belte. Vi kan likevell ikke klandre sjåførene som ikke bruker setebelte. Dere vet like godt som meg at det er svært ubehagelig å sitte timesvis i en traktor å stadig vende seg i ubahag for å følge med redskapet bak. Resultatet er dødulykker. Å kjøre i bratta er høyst nødvendig for å kunne drive jordbruk i Norge, da må et ordentlig produkt på plass. 

Setebeltet vi kjenner i dagens traktorer står ikke i stil til utviklingen traktorene har gjennomgått de siste 20-30 årene. 

Ballen sendes videre til Norges bondelag og Felleskjøpet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv veldig mye traktor og anleggsmaskiner, og syns ikke det er ubehag ved bruk av setebelte på. 

Kjøres utstyr bak, still sete på skrå og jeg syns dette er problemet er borte. Kjører alltid med setebelte på, uansett om hva jeg kjører, om det er frau og jeg må ut og inn 30 ganger om dagen, beltet er på. Det er bare en omstilling som skal til, slik er det på enkelte anlegg og, der byggherre setter krav om at dette skal brukes, ellers ender det med bortvisning. 

Du sitter faktisk stødigere i setet og:) 

Hyttene er faktisk som ett veltebur i en rallybil  og tåler en bra trøkk, ryddig hytte uten løse gjenstander og belte på, så berger de fleste alltid :)

 

Men skjønner absolutt problemstillingen, men fokuset må bli mer over på Må og ikke kan bruke setebeltet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar på meg beltet ALLTID, når jeg kjører traktor/bil, selv om det er en pitteliten tur. Det er litt som med sykkel- og snowboardhjelm, føler meg nesten naken uten.

I traktoren så synes jeg faktisk det er behagelig å sitte fast, hender jo man finner noen humper på et uventet sted og slike som meg, som blir veid inn på over 0,1 tonn, blir da fort sendt opp i taket av setet. I mitt hode er dette en holdningssak, ja det kan være krøkkete innimellom, men om ting går galt, så er det for seint å klage. "Alle" kjører jo med beltet i bilen og det samme burde det være i traktoren. At det kan gjøres forbedringer, helt klart, men det er til syvende og siste vårt eget ansvar å bruke beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til TS som tek opp dette viktige temaet. Tryggleiken er viktig, og her har landbruket ligge langt etter. Det er det nok fleire årsaker til. Men har lyst til å gi eit par kommentarar som utanforståande i landbruket (driv med brøyting og skogbruk på hobbybasis, elles mest innafor bygg og anlegg).

Ein bekjent skulle handle traktor, og utan å nevne merke, så fekk han vite at sete med trepunktsele, var ekstrautstyr. Det forundrar meg litt, at så grunnleggande sikkerhet som trepunktsele, skal koste meir. Ein ser frå trafikkulykker at dei som har topunktsele har større risiko for skade enn dei som har trepunktsete.Sjølv om det er låg hastighet og velt som er faren med traktor, så vil ein likevel bli "saksa" rundt beltet, i tillegg til å slå hovudet i ratt og side. Her burde kanskje iimportørar saman med ulike interesselag, legge litt press på at det er sjølvsagt å tilby trepunktsete utan ekstra kost i prisen. I tillegg vil sete bli høgare i ryggen, og truleg betre arbeidsstilling.

Kan Bedre gardsdrift vera ein pådrivar for å auke fokus på HMS? Dei har hatt nokre artiklar det året eg har vore abonnement, men kvufor ikkje ha ei eiga side under "Nyttig" som handlar om HMS spesielt? Alt frå HMS-handbok, til link til Arbeidstilsynet, regelhjelp, med fleire. Det ligg eit dokument om dokumentert opplæring, men kanskje også litt meir om praktisk bruk av SJA, risikovurdering mm. Ikkje for å lage så mykje fine papir til permen, men for å få tankane i gang i hue på kva ein bør vera litt meir forsiktig med.

Til sist, er det opp til den enkelte å bruke beltet. Det handlar mest om haldning, og det kan ta tid. Men me kan kanskje vera flinkare til å minne kvarandre på å bruke belte, og tenke HMS? Og få opp øya for at den ekstra tida med å ta beltet av og på, kan vera spart inn den dagen ulykka skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...