Gå til innhold

Spørsmål om odel


Lasse1994

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg er 24 år og mine besteforeldre har hatt odeltakst på gården. Den er på 3.5 millioner. Gården har ingen spesielle store inntekter og den lille jorda med inntekter som er med er leid bort. Skog på 300 mål medfølger samt utleie på bolig på ca 5000 kr måneden. Jeg har alminnelig inntekt, men bor alene. Synes det ser mørkt ut for å få drømmegården med den summen. Kan man få stønad eller det mulig å få lav rente og langtidsplan slik at det er mulig. Generelle tips? 

Lasse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst verditakst som er blitt tatt. Google" odelstakst på gard" så får du kjennskap til forhold ved eiendommsoverdragelser, b.a åsetesfradrag.

Merk at selger står fritt til å ta så lav pris som han selv ønsker, ønsker deg lykke til, men du må nok skaffe deg noe kunnskap om emnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Rundt 100 av de forsvinner til staten når du kjøper, så da sitter du igjen med 200.

Lav rente er det uansett i dag, så det vil ikke bety all verden.

Klarer du å få finnansiering ved hjelp av foreldre eller evt. besteforeldre?

Klarer du å skape inntekter på gården? Hvordan ligger den til? Er det f.eks. plass til noen båter/bobiler i låven? Utleiedelen. 5000 er ikke all verden i dag. Er det mulig å gjøre noen tiltak for å få den opp?

300da skog. Det er ikke mye jobb å manuellhogge 20-30kubikk bjørk når du er 24 år. Får du tak i en vedmaskin så har du plutselig en nettoinntekt på 50 000 + i vedsalg.

Det er et hav av muligheter hvis man vil, men i starten må det jobbes og kostnadene må være lave.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en vanlig verdi og lånetakst som har vært utført. Odelstakst brukes der gården skal tas på odelløsning. 

Jeg ser det ikke er nevnt noe om åsetefradrag her. Det er idag en praksis med at ved overtakelse i nær familie så vil salget være skattefritt om selger gir ett åsete fradrag på 25%. Dette er vanlig å gjøre, da de fleste heller vil gi en rabatt til slekten, enn å måtte betale skatt. 

Trekker du ifra 25% så er du på 2,8 millioner og det hjelper jo noe. Bankene godtar ofte forskjellen på det du må gi og taksten som egenkapital, slik at du får gunstige betingelser. Spesielt om du har mulighet til å gå inn med litt ekstra også. 

Jeg anbefaler å ta kontakt med en advokat som er kjent med overdragelser av landbrukseiendommer. Det er verdt pengene, da er man sikker på at ting blir gjort ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...