gråtass Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Forsøker å regne på utgifter/inntekter ved kjøp av gård med hovedsaklig skogsdrift. Får ikke dette til å gå opp med dagens prising av gårdsbruk. Så har mange ting jeg selvsagt lurer på ifm regnskapet. Men kan noen hjelpe med å fortelle om hvordan man fører opp egeninnsats med arbeid på gårdsdriften? Finnes det noen timesats? All informasjon rundt økonomi om oppstart av gårdsdrift er av interesse. Tar gjerne imot tips om hvor jeg kan finne mer info rundt økonomien rundt gårdsdriften. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Bonde Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Du jobber gratis. For å si det litt flåsete. Det er i allefall ikke så enkelt å regne om det til timessats, er nok viktigere hva du faktisk sitter igjen med av kroner og øre når utgifter og lån er betalt. Det som ofte "velter lasset" er verdivurderinga som gjøres på bolig. En mulig inngangsport til info er å søke på konsesjonsbehandlinger, mange kommuner har disse liggende åpent i innsynsløsningene sine. Dette er egentlig akkurat det du ser etter, dvs vurderinger på inntjeningsevne på gårdsbruk totalt sett, opp mot kjøpssum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Østlandsbonde Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Tror jeg aldri har sett et gårdsbruk til salgs hvor du kan leve av drifta og betale lån på hele kjøpesummen, samt ha 1 krone i lønn. Kjøp av gårdsbruk er og blir for de med en del millioner i egenkapital og aboslutt vil ha gård. (mye annet lønnsomt man heller kan gjøre med pengene).Du trenger minst 50% egenkapital for å kunne kjøpe skog som skal finansiere seg selv. Leve av skogsdrift vil være helt utopi. Da må du arve noen av de største eiendommene i landet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.