Gå til innhold

slaktegrishus


Deere 6210

Anbefalte innlegg

Jeg meiner at det ikke er lurt å gå for billigvarianten. Da jeg bygde, brukte lagde jeg feks for lite birom (til våtfortank), ingen varme i gulv eller på vegg, innredningen er i plast, med stolper av galvanisert og lakkert stål.

I ettertid har jeg bygd på et rom for lagertank, pris minst det dobbelte av hva det ville ha kosta mens jeg bygde. 

Kjøpt rørvarmeovner for 65.000,- pluss mva pluss elektriker.

De galvaniserte stolpene begynner å falle ifrahverandre etter tolv år, må  bytte ut en del deler. 

Pluss at jeg har oppgradert ventilasjonen nå.

Aner ikke hva alt dette har kosta ekstra tilsammen, anna enn at det koster mangegangen i ettertid.

Tror det beste er å satse på egeninnsats, under bygging, med litt prisundersøkelse, istedenfor nøkkelferdigbygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ingen ulempe å få ned kostnadene ved egeninnsats, men det må samtidig vurderes hvor mye det utsetter driftsstart. Ved første spadetak starter "takstameteret" og fortsetter å gå til fjøset er satt i drift og produserer inntekt for å betale på lånet. Den første krona du bruker betaler du rente på lengst. Det er fjøskonstruksjoner rundt omkring der man "aldri" blir ferdig, og grunnarbeid + betong til flere hundre tusen er betydelig dyrere å ha liggende åpent i vær og vind uten at det skaper inntekt, enn at det står under et ferdig fjøs i full produksjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...