Gå til innhold

Gravemaskin "ny" 6t vs gammel 8t


SS

Anbefalte innlegg

Hei

Skal til å invistere i gravemaskin for å ta litt småting på gården. Renske grøfter, fixe drenering på jordet, små muring, hagearbeid etc etc.

Har kjørt maskin før og har maskinførerbevis.

 

Har sett meg ut en 6t maskin med gummibelter, kongebom og rotortilt. Kun et par år gammel. Har aldri brukt rotortilt før, men med trening trur eg eg får nytte av det.

 

Har også sett på en 8t (kobelco) med stålbelter, ikkje rotortilt, ca 10 år gml. Kjørt litt timar, men vedlikedholdt. Og litt billigare.

 

8t er jo litt kraftigere, 6t er nyere og smidigare? 

 

Hva ville dere valgt. Ny vs gammel, rotor vs ikkje rotor, stålbelter vs gummi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Til gårdsarbed vil jeg vel anbefale å gå for maskin med stålbelter. Gummibelter er mer for de som kjører etter asfalterte veier og i parker.

Har selv en IHI 8 tonner fra 2002. Stålbelter, uten rotortilt, men har kjøpt pusse-skuffe til den. Vil påstå at det er en perfekt "gårds-maskin".

Den blir brukt til vei vedlikehold, oppgradering og grusing, grøfterens, grøftevedlikehold, ny grøfting, lasting av masser, graving av tomter, graving rundt grunnmur, anlegging av plen, planting av trær, graving av kabelgrøfter og vannrør. Maskinen har også blitt brukt til større bakkeutgraving og planering, til det er den egentlig i minste laget, men det funker om du tar deg tiden.

Rotortilt kan sikkert være kjekt å ha, men det er ikke noen nødvendighet.

Har du eldre maskin må du påregne endel vedlikehold, men du får som regel mye maskin for pengene!

En gravemaskin er ikke noe du kun bruker til småting på gården, når du først har den, bruker du den til ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ett lett valg!

6 tonneren har antagelig like stor rekkevidde som 8 tonneren.

Litt svakere er den Selfølgelig så jobben går nok litt senere. Men nytt VS gammelt er lett match.

Rotortilt er og gull! Litt og sette seg inn i, men ett fantastisk redskap som ved litt trening antagelig vil gjøre 6 tonneren mer effektiv enn 8 tonneren!

Eneste plass jeg kan se fordeler med stål kontra gummibelter er i steinrøysa!

Men skal du ha maskinen stort sett på samme sted ville jeg vurdert enten 6 tonneren eller en enda større maskin!

8 tonnere er kunstig høyt priset (populær størrelse som den største maskinen man kan flytte selv på en dumper henger / lastebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...