Gå til innhold

Gå fram for å kjøpe gardsbruk


Anbefalte innlegg

Hei!

Er desverre i den situasjonen at jeg ikke har noen familiegard eller annen gard å ta over. Har bestandig vært interessert i husdyr og "bondelivet" og har siden 13-14 årsalder jobbet selvstendig relativt mye i helger og ferier som avløser. Har også agronomutdanning og har jobbet som ringavløser i ett år etter VGS. Er i starten av 20-årene nå, og selv om det er ungt kunne jeg gjerne tenkt meg å få begynt som bonde relativt snart. Det ble nesten en handel våren 17, men jeg ble overbydd i "siste sekund". Derfor går det mot høyere landbruksstudier inntil videre.

Driver aktivt å ser etter gardsbruk på FINN, gardsbruk.no, koppang landbruksmegler, gjennom landbrukskontor og div. Rådgivere i slakteri og meieri. Og den aller viktigste kanalen: Bygdesladderen. 

Har gitt meg ut på "minefletet" med å sende mailer og ringe rundt til "aktuelle selgere" på bygda, men foreløpig uten hell, men først og fremst av praktiske årsaker. Tror derimot jeg har kommet over en aktuell selger, men vil gjerne gå "rett" frem slik at det ikke er fremgangsmåten som skal felle en evt. Handel. 

Dere som selv er bønder og gjerne dere som sitter på slektsgårder, hvordan ville dere selv bli møtt og hva skal til for at dere skulle solgt ut av familien? Hvordan ville dere gått fram? Er ingen vanskelig person, så ett salg som er nært identisk med en familieoverdragelse, slik som bruksrett på seter/andre hus, kårfolk osv. Skal ikke være noe problem. Betaler jo selvsagt også så selger blir fornøyd. Men synes selv det er litt vanskelig å bringe alt dette på banen med det samme en får kontakt med en potensiell selger, da jeg kanskje vil virke overivrig?

Setter uansett pris på gode råd og tips fra dere på forumet! På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon som deg. Er ikke fra gårdsbruk, har agronomutdanning og tar på meg en del arbeid hos lokale bønder for blant annet å knytte kontaker for å kanskje en gang komme over en gård som skal selges. Tross at sjansen er liten. Kommer ved jevne mellomrom brukbare gårdsbruk ute på finn.no, følger med konstant og håper på at drømmegården kommer for salg til en noen lunde overkommelig pris. 

Slenger meg på spørsmålet ditt angående fremgangsmåte. Er en eldre kar som har et gårdsbruk ikke så langt unna meg. Har jobbet litt hos han. Han har ingen barn eller nære slektinger. Har så lyst til å bli bedre kjent for å kunne stille sterkt og eventuelt en gang kjøpe gården når han ikke ønsker å drive lengre. Hvordan skal man gå frem? Ønsker ikke at det lyse av meg fra dag en at jeg vil kjøpe gården heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ydmyk og interessert. 

Jeg har både tatt over familiegård og kjøpt gård på det åpne marked. Mennesker er forskjellige og oppfatter en eventuell kjøper forskjellig.

Jeg for eksempel, ville skydd en frempå, brautete og skrytete kjøper som pesten. Mens andre ville likt at gården ble kjøpt av en overengasjert person. Det er viktig å huske at gården har vært livsverket til mange. Kanskje i generasjoner. Da er kanskje ikke vinneroppskriften å raljere med at her skal det forandres ditt og datt. 

Det er ikke lett å komme i kontakt med folk som vurderer å selge før gården er lagt ut, med mindre man kjenner vedkommende. Men om du kjenner til noen som vurderer å selge, så ville jeg luftet tanken uten å spørre rett ut i første setning.

Lykk til! Vi trenger slike som deg i landbruks-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlighet. Si det rett ut at du er ute etter å kjøpe gård. Ikke legg noe i mellom, men ikke gnål noe mer om det heller.  

Dersom man er veldig i ivrig og hinter hele tiden om en overtagelse, tror jeg det kan gjøre en gårdbruker unvikende og føle seg fanget i en slags avtale. 

Ikke kast bort tiden på å hjelpe noen for at du kanskje kan få kjøpt gården en gang i framtiden. Livet er for kort. Sannsynligvis går det i dass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...