Gå til innhold

MF 148 Diesel problemer


Ksnoen

Anbefalte innlegg

Hei!

Gikk forleden dieseltom på min mf 148.... Nivåmåler virket plutselig ikke.. 

Det gikk greit å lufte etter dette, luftet diesel filtre, pumpe og dyser. 

Det som ikke går så bra, er når motoren får en del belastning (Snøfresing), da stopper den etter en stund, og starter ikke igjen, må da lufte alt igjen. 

Virker som om det ikke får nok drivstoff. 

Hva kan det være? 

OGså lurer jeg på et par ting til:

- På tenninga står det HS, L, O, S. Hva betyr disse?

- En knapp under tenninga, hva er den til? 

 

Hilsen fersk traktoreier. :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sansynelig får ikke motoren nok drivstoff, dermed vil den dø når den blir belastet.

Det første du bør gjøre er å åpne fødefumpen og rense silen og evt fjerne urenheter inne i fødepumpen.

I og med at du har søl rundt fødepumpen kan det tyde på at pakningene eller membranen ikke er helt tett.

Det finnes rep. sett for fødepumpen å kjøpe, men det kan være like greit å kjøpe pumpen ny, da den ikke er så kostbar.

Vidre skal det være en sil inne i dieselkranen, denne bør åpnes å rengjøres.

Hoved dieselfilteret bør nok også byttes.

Til sist den kjedelige årsaken til at alt dette hender: Dieseltanken er full av smuss og avleiring etter års bruk.

Med en ordentlig rengjøring av tanken, vil mange fremtidige problemer være løst!!!

 

Angående tenninga har den vel 4 trinn: Strøm inn, Tenning, Gløding, Start

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss din er likt oppkoble som min så vrir du nøkkel mot ratte får du, gløding som er fjerbelaste å vrir du litt til så får du starter. Vrir du nøkkel andre veien så får du starter uten gløding.

Anngående lekasjen ville jeg bytta ut rør fra tankt til fødepumpe å selve fødepumpa. Itte mange krona på økonomideler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg har nå byttet pakninger i fødepumpen og byttet hoved dieselfilter, luftet og startet, kjørt litt også stoppet den. Traktoren oppførte seg helt annerledes etter dette, mye sprekere enn før jeg byttet nevnte deler. 

Etter dette tok jeg ut diesel krana, men fant ikke noe filter. Gjorde ren krana, luftet på ny og startet den. Stopper også etter en liten stund (5-10min).

Muligens gjort noe feil med fødepumpen? Virker ikke som jeg klarer å få fram nok diesel til pumpa.. Også kan det hende at det er lekkasje på røret som går ut fra fødepumpa til filteret. 

Bestiller ny fødepumpe, kran, og rør... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte å skrive:

Har opplevd at diesel røret fra hovedfiltret til dieselpumpen gikk tett.

Skrudde av røret på dieselpumpen og filtret og blåste igjennom med trykkluft.

Det kan være verdt å prøve å skru av alle dieselrør og blåse igjennom de med trykkluft.

Pass på at du ikke blåser skitten ifra rørene, inn i noen komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...