Gå til innhold

MF 382 12+12


Gjest

Anbefalte innlegg

Har pr. idag MF 1200 fra 1975 og en MF 148 med firtrekk og mye ekstra utstyr fra 1976. MF 148 har nå passert 7000 timer og vært på småbruket vårt i 13 år. En traktor som har blitt brukt til brøyting, mye laster med skuffe og gafler. En traktor som er nesten i daglig drift. Den er litt for liten til å dra en 7 tonn tiphenger, derfor vuderer jeg bytte den ut med en MF 382. Jeg har hørt at gearsystemet 12+12 har gitt problem for noen? Er det noen som har gode eller mindre gode erfaringer med denne modell? Har den f.eks. turbo?

Jens Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasseproblemet var ei fjør på gruppegiret som var underdimensjonert.  Etter opplysningar frå ein Eik-mekanikar, er det no oppgradert utgave av denne.  Sviktar fjøra, fungerer hovudgirkassa, men du er låst i det gruppegiret som kassa står i.  Prisen på fjør er nokre hundre kroner, men det går med ein del timar på skrujobben (dele traktoren).  Eg har ikkje hørt noko om fjørproblem dei siste åra.  Spørr seljar om dette, evt.kontakt Eik-senter

382 er turbofri i original tilstand.  Men turbo kan vere ettermontert.  390 har samme motor og er nokså lik, men har anna plassering av dieseltank og litt småtteri til.  390T er originalmontert med turbo og har ca 10 hk meir motoreffekt.

Annonserte traktorar av 300-serien blir raskt seld på Finn.  Det tyder på at denne modellen er driftsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 382 fra 95 med 18+6 gir. Den har i motsetning til 12+12 et clutchfritt hurtiggir som jeg syns er glimrende. Kjempefornøyd med traktoren etter nærmere 9år og 700 timer. Kjører 3-skjærs vendeplog og 6t dumper, 3,4m sloddharv og dobbel rundball bak og en foran uten problemer. Dog fryktelig lett i nesa uten laster. Ikke noe å lure på, bare å kjøpe de holder seg veldig godt i verdi og lettkjørt som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...