Gå til innhold

jd 2040


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en jd 2040 1980.den har lekasje fra løfte arm på venstre side.kommer en dråpe hvert 20 sekund ca. Det jeg lurer på er hva kan årsaken være å hvordan fikser jeg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smaabrukar

Lekkasje ved innfesting for løftearmen nede til traktorkroppen/underbakaksel? I sofall vanleg feil. Må bytte gummipakning, bruk orginal. Byttast frå utside, skal ikkje vere nødvendig å tappe av oljen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har byttet dette, som er en "sjuke" på disse modellene. Det er en gjennomgående aksel, som er tynnere på midten og som berører føleren til ventilen for dybdekontrollen, som trekkarmene er montert på. For at akselen skal bøye seg er det litt klaring for denne, og det sitter tette ringer på begge sider. Disse sitter i "hylser" som er presset inn i fra hver side. Du får kjøpt reparasjons sett hos FK, med ny aksel, hylser og tettinger. ( Koster litt over 2000 kroner) Det er flere forskjellige utgaver, så ta kontakt med verksmester hos FK, slik at du får rette slaget, her er det lett å få feil!  Du kan bytte bare tettingene, men det holder ikke så lenge. Du tapper av oljen, slår ut akselen, (den er neste helt løs), så skjærer du av ned dreiningen i enden av den gamle akselen med vinkelsliper. slik at du får en 90 grader ende på akselen. så trer du akselen inn igjen slik at den går i mot hylsen på motsatt side.  Pass på at du setter den imot hylsa og ikke i mot selve bakaksel huset, så slår du hylsa ut ved å slå med en smie-hammer mot akselen. Så tar du andre side på samme måte. Rengjør, sett inn tettingene i hylsene ha på silikon-tetting eller noe lignende på hylsene og slå dem på plass.  Bruk noe stål, (det beste er tykk messing) i mellom slik at du ikke skader hylsene. Tre inn akselen, monter og fyll på oljen.  Du gjør mye på en økt. Ha en fin aften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...