Gå til innhold

JOHN DEERE rundballepresse


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest runeav_1

Lurer litt på å bytte rundballepresse.Har alltid kjørt CLAAS,men lurer kanskje på å prøve ei JD presse med kniver og variabelt kammer.Er det noen som har erfaring med disse pressene,eller baller fra disse?Snakker om presser fra ca de siste 5 år.

Har aldri opplevd maken til kvalitet på CLAASpressene,så jeg trenger alt av komentarer dere har.På forhånd takk for svar.Tekniske opplysninger er også velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på å bytte rundballepresse.Har alltid kjørt CLAAS,men lurer kanskje på å prøve ei JD presse med kniver og variabelt kammer.Er det noen som har erfaring med disse pressene,eller baller fra disse?Snakker om presser fra ca de siste 5 år.

Har aldri opplevd maken til kvalitet på CLAASpressene,så jeg trenger alt av komentarer dere har.På forhånd takk for svar.Tekniske opplysninger er også velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte ny JD fastkammerpresse til årets sesong. Pressa har fungert feilfritt nå 3000 ball. har en konkurent her som kjører claas uniwrap, men ballene etter JD er Mye finere i formen enn claas\'\'en sine. skall ihvertfall ikke ha andre presser enn JD her på gard vist det fortsetter slik. en utrolig fin presse å kjøre med...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på bruket har det vært brukt JD kuttepresse i alle år,med unntak av i fjor,da det ble kjørt litt med Welger. Kuttinga på JD er elendig,el rættare sagt,har aldri funnet eit kutta strå etter JD pressa. Welger derimot hadde godt kutta gras.

Kjøpte meg ny Claas 354 presse nå,JD var uaktuell for meg pga dårlig kutting. Åså er buntane av JD smalere enn f.eks Welger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jd pressene har kuttinga vært et lite problem, men ei løsning til dette er å få mye gras inn i pickupen slik at knivene har mye å jobbe med. i tillegg kommer jo de nye pressene med 25 kniver og da vil det bli god kutting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Rune,

 

ingen kutting på Claas presse????,

Veldig rart at verdens største produsent av presser ikke kutter graset?????

 

Jeg tror du burdre sjekket bruksanvisningen, kjenner også til de som har byttet claas presse, riktignok i en ny for så å oppdage at de har kjørt en hel sesong uten knivene aktivert.

 

Innlegget ditt er unyansert og lite informativt.

 

Men kjører du inn bare vassarve så blir det grøt som kommer ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JD presse som kutter godt?????

Skulle visst være bedre dessa 08 modellene. Det sa ein FK selger. Men eg merket ingen forskjell på kuttinga,det var like elendig. På rundballer presset med JD presse,kan du ta av nettet mens ballen henger i silograbbklypa,og bunten henger like godt sammen. Gjorde det samme med Welgerbunt,og den gjekk totalt i oppløysing. Og det er vel da graset er kuttet,Rune????

Å ikkje prøv kom med forslaget at knivene i JD pressa var skjemde,for pressa var splitter ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det berre bynde å kvi seg for å kjøyre Claas presse til sommer`n da,Rune? Synn,for eg gledde meg.

 

Er det forresten noen annen her med god/dårlig erfaring med Claas pressene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Høres ut som om du gir redskapen mye juling hvis du måtte sveise på den hver dag? Skal du kjøre like hardt med Orkel pressa må du nok belage deg på å pensjonere den etter et par år.. Når det gjelder størrelsen på rundballene er nok Claas et nummer større enn Orkel. Jeg laster 6 Claas baller i lengden på hengeren min, når jeg laster opp Orkel bunter går det 7 i lengden. Orkel ballene er det bare å klemme litt, så synker de sammen og former seg etter underlaget..!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynashift: det anbefales faktisk at en sliper knivene når pressa/knivene er nye også. Ikke særlig kvasse med maling på eggen...... JD er kjent for å kutte godt i forhold til antall kniver. Bedre en claas med 14 kniver er min erfaring. Har et inntrykk av at kniv fjærene på claas er for svake, og det gir dårlig kutting.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja... da vet jeg ikke helt hva problemet kan være. Men du overdriver vel litt når du sier du ikke har funnet et eneste kutta strå etter JD pressa? Men Runeav: du får hvertfall en driftsikker presse hvis du prøver en JD, og nå får du 25 kniver i de også. Da må det vel bli et og annet strå som blir kutta.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt 12000bunter med en John Deere 575. 2500 bunter med Orkel GP1250 Agronic. Og nå til slutt 2000bunter med John Deere 578. Er ikke i tvil om hva som lager best bunter. Orkel kuttet nokk en del bedre. Men det var betydeligt midre foring i dei ballene. Når det gjelder Claas skall eg ikke si så mye men dei eg vet om som har hatt det er det litt blandete erfaringer. Og det er flere som har sakt att dei ikke presser på langtner så bra som JD. Dritsikke re og jd og enkel og kjøre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akurat det med kutting synest eg pesonligt ikke har så mye og si. Om en skall har det i en kutter etterpå er det bare fint det ikke er kuttet får mye. ellers detter ballen sammen nor du kutte nette og da er det framm med gaffelen. men det kommer seg ann på hva buntene skall brukest till ser fordelen med mange kniver om det skal forest med dei i hekk ell lignede. Men det er ikke lurt og ta ut en del kniver vet noen som har prøvd og da ble ingenting kuttet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttinga på pressene har mykje med slåmaskina å gjera. Kjørde JD 575 presse etter ein JF slåmaskin, då var kuttinga akseptabel. Kjøpte så ein JD 730 slåmaskin og då blei kuttinga veldig god. Merkbart finare streng å kjøra etter JD maskina.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke uttale med om claas, men det er mange som kjører det. Så noen må jo være fornøyde. Men jeg synes McHale, Orkel og Jd lager finere baller. Men nå er vel ikke utsenet så viktig, bortsett fra at kunden setter pris på at de \&quot\;ser\&quot\; tunge ut.

 

Nå i sommer lånte en som kjørte for meg før traktoren og orkel pressa (1260, kombi). De har til vanlig Jd presse 578 (?, den nyeste singel). Han og faren hans mente at Orkel laget bedre baller og kuttet de bedre. Noe de så som positivt. Og jeg har fått tilbud om kjøring, et stykke unda fordi han som pressa der hadde 678 (kombi?). Kunden var ikke fornøyd med ballene, men hadde kjøpt orkel baller som var bedre. Noe annet kan jeg ikke si om det.

 

Jeg vuderte Jd 678 sist gang jeg handlet, men valget ble orkel pga pris, kniver (kundene er skeptisk til lite knivantall. Bør ikke være for mange heller mener jeg) og jeg var godt fornøyd med den gammle orkelen. Nå i dag er jeg mer usikker. High Q, nye JD eller McHale F2? her kommer jo pris også inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

til rune,

hvilken claas var det du hadde slik dårlig erfaring med?

etter det jeg har hørt har det skjedd mye de siste år. fra og med 255, med 16 kniver og heavy duty lager og innmaterrotor har driftssikkerheten blitt svært god. Det er klart at alle merker*/konsern lager produkter som vi kan bruke. spørsmålet blir til slutt preferanser og forhandler, hva med deleforsyning den dagen noe skjer?, jeg har aldri hørt om noen som har klart å sveise feks valser, er de knekt så er de knekt og må byttes.

MPS segmentet til Claas er unikt, ingen andre har denne egenskapen, det lager harde baller fra starten av kjernen. Utseende kan jeg være enig i det er vanskeligere å få helt rette kanter, tror det kan ha noe med den hardere kjernen å gjøre, det blir ikke så lett å lage rette harde kanter på slutten av ballen når det er \&quot\;betong\&quot\; inni, i motsetning til feks orkel som en beskriver over her.

 

Men Men, vil en satste på trønderstål og kopiproduksjonj så er jo det gunstig prismessig.

 

Hva er det som er nytt og unikt med HiQ, jeg har ikke klart å få med meg hva som er så spesielt med denne i motsetning til konkurrentene?

 

Rundt her er iallefall claas kjørerne minst like om ikke mer fornøyd enn orkel, bio og jd. Mchale er det lite av den er overpriset i norge - sjekk prisen i IRLAND!!!!!!, 150-200\'\' billigere.

 

husk vedlikehold, det er mer enn lagersmøring og knivsliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variabelt kammer er vell mer til halm en til gras. Men har hørt att jd pressene lager noen enormt harde baller. Men det er lit problem med vått og kort gras
Lenke til kommentar
Del på andre sider

variabelkmmer pressa er ei god presse det! kon brukes til vanlig gras også, men passer nok allerbest til halm. også det med kutting som blir nevn over her, har mye å si hvordan slåmaskina legger strengen, jo mere rot i strengen jo bredre kutting. har vært på en del demoer der det har blitt vist maskiner fra flere leverandører, og den maskina som legger de beste strengene er så absolutt JD maskinene, det målt opp mot kverneland, class, elho osv. hadde en kunde med ei jd 578 presse som klaga på kuttinga, han kjørte en kverneland 4232maskin. så hadde vi demo på gården kjørte med ei JD 530 maskin og ei 678 presse, da var alt graset kutta, så prøvde vi hannes presse og da fikk vi samme resultatet, godt kutta gras!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nå nesten oppmuntra til å annulere Claas handelen her da. Men hvilket merke skal kjøpes da??

JD er totalt uaktuelt,sjøl om FK ligg knapt 2 km unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF 6400: Nå er del vel sånn at ingen sier at du skal annulere dit kjøp. Nå vet jeg ikke hvor mye du betalte for din? Jeg har aldri eid claas kombi selv. Slutta med claas da jeg starta med kombipresser. Var vel i 2002, gikk over til orkel og det har vært en fryd å slippe lagerskift. Men nå har vel det blitt bedre.. Men har jo kjørt men claas presse og prøvd. Er en fin presse, men liker den ikke i bakker. Må ha breiere hjul enn standar, dvs at den blir brei! Jeg holder meg helst til boggie, men har vudert McHale nå.. De virker gode.

 

Ta en telefon runde til, om du er usikker. Gjerne presse litt priser osv : ) Men om du mener du har tatt det rette valget så er det jo bare å prøve pressa. Er det dårlig så kjøper du ikke claas neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

ta det med ro, du har gjort ett godt valg, dette er forumet for de harde meninger.

 

Claas vil du bli veldig fornøyd med, hydraulisk reversering av rotor. den ene gangen hver sommer du kjører rotoren full vill du lovprise det.

 

spør orkel gutta hvor lang tid de bruker på å rengjøre presse etterpå...., enn med pick upen, varighet og ikke minst evne til å plukke gras.

 

ta deg en dram og vær trygg, claas leverer.

 

hilsen trofast claas mann, hvorfor tror du 40% av kornet i Europa høstes med claas treskere - fordi store farmere stoler på Claas,

 

god kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentle studert presser i 2 månader nå,før det endelege valget fallt på Claas. Eg kjøpte singel presse da. Skal presse kun til eget bruk,+ ein nabo har pakker,så evt eg presser til han,å han pakker til meg. Skal ein tur til Claasforhandleren i morgen,å sjå an pressa. Var spørsmål om eg ville ha \&quot\;ballerampa\&quot\; montert,el om dei berre skulle sende den med. Reknar med at pressa kjem på garden om ei ukes tid. Viss eg ikkje annulerer handelen da. Men nei,blir nok til at eg satser på Claas`en.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Som \&quot\;claas\&quot\; sier tror jeg ikke du skal være redd for å kjøpe Claas pressa. Jeg har selv kjørt Claas de siste 10 årene, fra 46S til 255 Uniwrap.

Det har vært 10 problemfrie år. Jeg ser ingen grunn til å bytte merke neste gang jeg skal handle presse. Topp kvalitet og service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...