Gå til innhold

JOHN DEERE rundballepresse


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest runeav_1

Grunnen til at tanken går fra CLAAS til JD med variabelt kammer,er at jeg selger nesten alt foret til hest,med maksimal tørk.Breisprer slåtten og raker(selfølgelig CLAAS rive.

Pakker med TELLEFSDAL 1510.Jeg er på jakt etter knallharde baller,helt igjennom.Det at JD er litt smalere,er bare en fordel ved transport.Det er jo bare å øke diameteren.Håper fremdeles på erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1

Vet ikke om du mener store eller små firkantballer,men enten er det for mye man. håndtering eller for dyrt utstyr.

Rundballer er greit i min kombinasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel runeav: Her er en som bruker ei JD 590c presse (med variabelt kammer) kun til å presse gras med.. Grunnen til at jeg vil ha variabelt kammer er sef mengden gras du får i hver balle.. Kan ikke forklares, må oppleves.... hehe. For å ta det negative først: Ser mange klager på bredden på ballene, JD ballene er kun 2cm smalere, så at det går så himla mye vekk der er vel å ta hardt i. En annen ting er kort gras, dette blir kasta litt rundt i pressa og det er VELDIG lurt å renske alle rullene som beltene går rundt, minst en gang til dagen, ellers ryker lagre i rullene før du får tenkt deg om... Heldigvis er dette den enkleste pressa ever å skru på.. hehe. Trengs for det meste 18mm pipe(tommer egentlig) en dor og en hammer for å skifte de fleste lagre. Bare å dra av lagrene for hånd etterpå å stappe på nye.. hehe. tar 10 minutt inkludert kaffipause. Har på 3 år ennå ikke trengt å skøyte beltene, men vet noen har litt problem med dette hvis ikke det blir utført nøyaktig.. Pressa mi har også ekstra utstyr for gras, drift på 3. rulla oppe, gummibånd rundt hovedrulla og et par andre fancy ting jeg ikke husker i farten.. Så litt skryt: Jeg pleier å ligge på ca 150 cm i diameter på greit fortørka gras. førsteslåtten i år var knusktørr så ble 160, jeg varierer størrelsen på hvert stykke etter hvor tørt det kjennes. hvis det er gjenlegg å mye gøy ugras blir de nok ned mot 143-4cm.. dette pga tyngden og kødd med rundballekutteren, pressa har ingen problem.. Størrelsen på ballen vises i cm på displayet etter hvert som ballen legger på seg og kan til enhver tid spyttes ut, eller overskride ønsket diameter innstilt. Etter jeg fikk denne pressa har utgiftene til plastikk sunket betraktelig. Dersom rundballen er 150cm er det 60% mer kubikk enn i en vanlig balle fra fastkammerpressa, men i og med at denne pressa klemmer fra baller er 10 cm i diameter får du i praksis enda mer gras i ballen!! Ligger på rundt 12-1300 kilo avhengig av tørken. Deb største ballen veide 1820 kilo men den var 180cm. knusktørt gras. Har enda ikke veid en balle under 1100 kilo

Og det med kutting, sliper knivene etter et par hundre baller, men har tatt ut to kniver i midten og den ytterste på hver side ellers detter de fra hverandre pga tyngden å supergod kutting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest JD_Tracker_1

JD 590

 

Må nå vere mange andre ting som får hard belastning da? evt. pakker.

Kjørte selv 580 lenge sleit med att den tettnet bak innmaterrotoren mot nederste rullen. Fant aldri ut hvorfor, bytta mot 578 08 mod. veldi fornøyd med pressa, kutter helt greit, streng av claas 3050 tc pluss.

Begynner ikke pressinga av kjerna på 50-55 cm?

Måleren i 580 sank vertfall ikke mere, Skryt av mye gras i de ballene. Synest ikke de er så verst av fastkammeren heller, får rundballer nesten på 140, det holder masse for å utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg presse med variabelt kammer til hovedsaklig halm. Tenker meg JD da jeg har godt forhold til FK verksted her + at det vel er ei god presse. Har sett på ei 582 som har gått 5000 baller men er veldig hel og pen. Kunne vel primært tenkt meg ei større presse så en kan presse baller på 160 + men 150 er sikkert greit, lite større presser på markedet. Er det helt greit å presse store baller med denne eller belaster en beltene mer når en hele tida presser baller med max str. Hadde i gamle dager ei 545 presse der dette var et problem. Kjørte skytteltrafikk til verksted for å skjøte belter...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jd 568: Selvfølgelig vil nok tyngden slite mer på pakker og ikke minst rundballekutter, men når en nærmer seg halvparten antall rundballer enn tidligere har jo dette også litt å si på levetida til redskapen. Men det er kun kverneland 7515 eller mchale-pakker som tåler baller av denne størrelsen i lengden. Det med at gresset tetter seg i innmatinga er for meg kun et problem da en ny balle skal påbegynnes, løses ved å ha veldig lavt turtall og høy fart fra starten og når ballen begynner å snurre inni pressa kjøres turtall opp og farten tilpasses ditt ønske.. Dette står faktisk beskrevet delvis i instruksjonsboka også... Hvis dette gjøres har jeg sjelden problem.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens: Hvertfall hos Forsentralen får du kjøpt skjøteutstyr og låser for en grei penge, andre gangen du må til FK for å skjøte har du allerede tjent skjøteverktøyet inn igjen.. Jeg byttet fra gamle originale låsetypen til MATO låser. Mye bedre skjøteverktøy og er gjort på 15 min å fikse sjøl...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest runeav_1
Tar opp igjen tråden her i håp om å få flere tips og komentarer,da det stygt nærmer seg pressehandel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Fikk tilbud den nye john deere pressa (744?). Prisen ble ikke så gale som jeg trodde. Men var vel litt for feig. Litt skeptisk til kunnskapen på kombipressene på FK i forhold til orkel. Så jeg kjøpte HiQ, og tror jeg vil bli fornøyd med den.

 

Håper de kan veie baller på gras dagene på jæren nå. Siden en ball ikke er en ball lenger i dag. Det er så mye mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest runeav_1
Har kjøpt JD 580.Takker for alt jeg kan få av tips når det gjelder kjøring og vedlikehold.Ingenting er for dumt her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1
Interessant å sjå kva brukerne erfarer med kutting i pressene. Les artikkel i Bedre Gardsdrift om slåmaskintest(riktig nok berre trepunktsmaskiner, men forskjellene kjem fram). Er det nokon som vurderer Vicon? Tips, ligg langt unna, både Vicon og Eik! Folka der kan ikkje presser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest runeav_1

Hallo.

Kjøpte meg ei JD 580 presse.

 

Forhandler og gamle eier sier at pressa var gått ca 7000 baller,

monitoren sier 18000(+++),og instr.boka er det notert over 10000 i 2004.

 

Hva er riktig reaksjon på dette?

 

Håper på litt god hjelp her,selv om det er ei billig presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dole_1

Bråbestemte meg i vår for å kjøpe kombipresse pga mye spørsmål om pressing. Hadde ingen erfaring med sånt men jeg har da lest litt om det samt har brukt entrepenør selv på balling med Claas presse (singel). To naboer her har Welger singelpresser, og har pratet med folk som har Mchale og orkel 1260. Jeg har kjøpt det meste hos eik tidligere, så valget falt på Vicon balepack RV 1260 (variabelkammer). Mine erfaringer etter 1400 baller er udelt positive! Jeg har presset alt fra nyslått klissvått ugraseng med korte strå til tørt og langt fòr. Ballene blir så harde og tunge at jeg har fått beskjed om ikke å lage dem større enn 125 cm. Han som skulle kjøre sammen har en MF 6290 og steilet da han fikk to baller på 130 bakpå.. Samme person fòret en ball med en gang etter pressing og fant at det ble skikkelig kutting og MYE mat i en ball

 

Minus: Under våte forhold vil spesielt kort gress (ugras) legge seg på avskraperene på rullene i kammeret samt generelt på rullene. Må derfor regne med stopp ca. hver 20. ball for å være sikker på at beltene ikke blir feilstrammet og at de evt. kiler seg fast, da blir det blårøyk! Skjedd to ganger de første 100-200 ballene. Det er 3D pakker på denne, men den kan/bør ikke brukes på vått fòr da plasten vil glippe på ballen, still derfor om til vanlig pakking da. Får litt for ofte alarm om posisjonsfeil av pakkebordet før pakking ved kjøring i bratt terreng. Det fikses fra terminalen i traktoren kjapt. BOS bøylen, altså den første bøylen som skal skyve bakover ballen, gir alarm i nedoverbakke, fikses fra terminalen kjapt men dog irriterende. Ved pressing av vått gras så må en kjøre opp kammeret og renske skikkelig mens BOS bøylen er oppe, kjøres manuelt fra terminal før du går ut. Ved kjøring i sidehelling, bruk manuell innstilling på utmating av ball fra kammer til presse, pass på å mate ut enten i nedover eller oppoverbakke. Hvis ikke så kan ballen komme skjevt på pakkebordet og du har et problem..må dytte ballen tilbake med en annen traktor for så og legge den på bordet igjen. Ved fylling husk å mate pick-up`en helt i kantene på begge sider og følg med på skjermen hvordan du skal kjøre på strengen for å fylle optimalt, det er haker som angir retning du skal kjøre i, GENIALT!! Veldig bred på veien...3,14 cm..

 

Positivt:

Knallharde baller, veldig få smørepunkt, bred og stabil i sidehelling, passer perfekt til min traktor (MF 7465), sparer plast ved 3D pakking, lett og gjøre ren for gress, fargen står til trektoren min \;) Kort sagt, alt bare positivt sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1

Svar til Mc

Mine problemer med Vicon gjelder kun modellen RF 125 og for alt eg veit er sikkert proffpressene av bra kvalitet. Har etter kvart løst de fleste problemenene men meiner fremdeles at denne pressa er svak og lager lite kompakte baller. Sjå tråden \&quot\;Vicon\&quot\;. Det som har gjeve meg mest frustrasjon er hjelpa fra forhandler, eller mangelen på hjelp. Mangel på gehør, bortforklaringer,bagatellisering ol. ved kontakt har gjort at ein del av tilliten min til firmaet er borte. Blir kanskje slik når avdelinger slås saman og nye selgere dukkar opp og forsvinn fleire ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...