Gå til innhold

Diesel


OS_1

Anbefalte innlegg

Fikk i går vite at jeg har fått levert sommerdiesel når tanken min ble fylt opp den 17.september. Kjenner at jeg blir litt arg når jeg tross alt har ventet for å få den fylt opp med vinterdiesel. Når den ble fylt opp ble jeg lovet at det var med G24 vinterdiesel. Viser seg at Esso rafineriet her i Tønsberg har hatt en feil slik at det har blitt levert ut ganske mange liter feil, dette rammer sikkert mange flere enn meg.. Regner med at det leverer til hele Vestfold, og sikkert flere fylker. Syntes dette var utrolig dårlig i hvertfall når det hørtes ut til at de har visst om det en stund, men ikke sagt noe før de hadde fått det økonomiske på plass! Har allerede byttet 2 dieselfilter og hentet kanner med vinterdiesel fra stasjon. Skal prøve på neste traktor etterpå, får håpe det går greit. Noen flere som har erfaring med dette? De har jo rett og slett hatt flaks, tenk hvis det hadde blitt kaldt tidligere. Er mange med brøyting,husdyr,osv som hadde blitt stående da..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betraktning at Statoil ikke kunne 100% garantere levering av vinterdiesel før 1. november, så er jeg ikke særlig forbauset. Jeg ga imidlertid klar beskjed om mitt behov, og fikk dermed ikke levert feil type, men måtte imidlertid kjøre på kanner i mellomtiden..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan gi en grei forklaring på hvorfor vi ikke bør kjøre på vinterdiesel hele året her i Norge? Er det et kostnadsspørsmål? Tar motorene skade av vinterdiesel? Er det større effekt i sommerdieselen?

Blander sommer og vinterdiesel seg eller skiller de seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Man får mer effekt av sommerdiesel.

Men synes det er noe tull med at de nå har begynt å lage høstdiesel frem til 1 nov.

Det gav ihverfall et veldig stress for tankbilsjåførene første uken i nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Om motoren tar skade av vinterdiesel om sommeren blir et evig diskusjonsspørsmål. En trailer bruker kanskje 20.000 liter vinterdiesel i året uten å ta skade av det. Men det blir vel litt som med tynnere oljer, at den smører dårligere når det er tropevarmt om sommeren. Før i verden tilsatte vi litt totaktsolje i vinterdieselen hvis vi måtte bruke den opp om sommeren. Tilsetning av totaktsolje blir frarådet på Common Rail motorer fordi oljen kan trekke med seg vann inn i systemet. Vinterdiesel og sommerdiesel blander seg hvis det er bare noen få minusgrader. Men er det så kaldt at sommerdieselen har blitt grå så vil vinterdieselen bare flyte oppå sommerdieselen i tanken, og du får motorstopp. Det eneste riktige er å tappe traktoren tom for sommerdiesel, eller kjøre den så tom som mulig før man fyller den opp med vinterdiesel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er et tema som bedregaard drift burde ta opp!

har jo skjedd mye de siste åra,har vel hørt mye rart som vinterdieselen er tørr-gi litt 2 t olje,det var vel dengang det var parafin?-det er det jo ikke lengre

Jeg merker ikke at det går dårligere m ed vinterdiesel,men er bare basert på følelsen min det da.

jeg var med å henta en mf 165 en kald vinterdag engang den var det sommerdiesel på-den startet ikke-vi hadde på den 1 l vestfrost det hjalp på starten men den gikk hakkete,heldigvis bodde det en alkis der så vi kjøpte 5 liter hb av han som vi hadde på tanken å rørte ut med bjørkepinne da gikk den rent å pent!

tror ikke jeg tørr å gjøre det på commonrailmotor-men det erkansje ikke farlig?=? dette kunne det ha vært en lang artikel om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

\&quot\;jeg var med å henta en mf 165 en kald vinterdag engang den var det sommerdiesel på-den startet ikke-vi hadde på den 1 l vestfrost det hjalp på starten men den gikk hakkete,heldigvis bodde det en alkis der så vi kjøpte 5 liter hb av han som vi hadde på tanken å rørte ut med bjørkepinne da gikk den rent å pent!\&quot\;

 

Hehe..Jeg lo så jeg holdt på å ramle av stolen når jeg leste dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Er det klareglass på traktoren så ta en kikk i det. Enda bedre er det å ta litt av dieselen og fylle i et syltetøyglass el.l. og sette ute på bakken en times tid. Hold glasset opp mot lyset og se etter gråfarge. Ved minste antydning til gråfarge på dieselen så har det begynt å skille seg ut voks, og filtrene kan gå tette. Når filtrene tetter seg av voks sier vi ofte at \&quot\;dieselen fryser\&quot\; men det er jo egentlig ikke det som har skjedd. Tilsetning av alkoholbasert kondensfjerner hjelper minimalt mot tilstopping av voks. Det alkoholen gjør er at den absorberer vann og evt. tiner en ispropp i et rør. Om alkoholen er skadelig for systemet eller ikke tør jeg ikke uttale meg om. Policyen varierer fra traktormerke til traktormerke, selv om de har identiske pumper og injektorer fra Bosch alle sammen :-) Det er også forskjell på hvor lett filtrene tetter seg. De gamle Bosch spin-on filtrene som sitter på f.eks. gamle Fendt, Case IH, Deutz og Valmet tåler ganske tvilsom sommerdiesel før de tetter seg. Moderne filtre har finere porer i papiret fordi innsprøytningsutstyret er mere ømfintlig. Derfor tetter de nye filtrene seg så mye lettere av voks.

Den firkantede glassboksen til dieselfilter som sitter på eldre John Deere er kanskje den som tetter seg lettest hvis det er igjen sommerdiesel i tanken. Men det hjelper fælt å pakke inn filteret på J-D med ei pappskive eller glava, fordi det sitter festet ved motoren og derfor kan bli oppvarmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1

Oddbjørn.

Du skrev at en ikke måtte ha2T olje idieselen på CR motorer.

FK har her sagt at det anbefales 2T olje pga smøringa.

Har selv 2T olje på gårdstanken,men det blir vel under 1%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Felleskjøpet gikk ut med det en gang ja, men jeg tror de har moderert seg etterhvert. John Deere hadde da også endel havarier på injektorene på Common Rail motorene til å begynne med. En representant for Bosch, Fyksen Elektro-Diesel, fortalte meg at de fikk inn flest grønne injektorer til rep. Bosch spekulerte på om 2-T oljen kanskje var årsaken til endel havarier, det er jo samme Bosch-komponentene på nesten alle, så han mente at FK\'\'\'\'s anbefaling om 2-T olje i dieselen kanskje var uheldig. Bosch kan godta dieseltilsetning, men ikke gammeldags kondenssprit, og ikke 2-T olje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en rar verden vi lever i.

At en ikke skal kunne bruke diesel`n slik den er fra forhandler,er jo mildt sagt merkelig.

Hører aldrig at dette er noe problem med biler.

Er det for at mange med traktor har egen tanker av varierende kvalitet som skaper disse problemene?

Burde jo ikke være nødvendig med ekstra tilsettninger i Diesel`n når den kommer fra statoil eller andre leverantdører.

Om en ville kjøre på HB(heimebrent), så kunne en forstå at det krevdes visse \&quot\;modifiseringer\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det er to grunner til at bilene går mere problemfritt enn traktorer.

For det første: En bil brukes jevnt og trutt og fyller diesel på bensinstasjoner, hvor det kommer inn vinterdiesel før sprengkulda setter inn. Derfor har du skylt bort all sommerdieselen og fått inn vinterdiesel i god tid. Har man en bobil som sist fylte diesel i august, og så prøver å kjøre den i -20 i desember så stopper den også.

Traktorer bruker i større grad gårdstanker hvor dieselkvaliteten er sånn passe.

Men, endel brøytetraktorer fyller fra kortpumper hele vinteren og er ikke i nærheten av gårdstanken på flere måneder. Enda stopper de.

Derfor, for det andre: Autodieselen er av bedre kvalitet enn grønndieselen. For to år siden hadde både statoil og shell på østlandet for dårlige kuldeegenskaper på grønndieselen. Det har de også innrømt, og i fjor vinter var dieselen av bedre kvalitet.

De merket vi på anleggsmaskinene langs E6 på østlandet, at det var færre dieselstopp i 2010 enn det var i 2009 selv om det nok var kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1
Synes jeg husker og ha hørt at s-dieselen levrer seg på -11g,men da er det også bom stopp.Så tror nok at en ikke bør bruke s-diesel på mere en -7.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Før Common Rail kom sa dieselreparatørene hos Bosch at totaktsolje i dieselen var bra for pumpene men ikke for dysene. Pumpene hadde godt av litt smøring men dysene har lettere for å sote igjen. Jeg husker en Valmet 862 lassbærer som begynte å henge seg opp på turtall utpå vinteren hvert år, når den hadde gått på vinterdiesel et par måneder. På gamle lassbærere måtte du sitte med beinet på gasspedalen og gi gass mens du kjørte kran, for å regulere farten på pumpene. Det var altså føreren som var den lastkjennende ventilen.... og plutselig så hang den seg opp på høyt turtall. Da var det tid for en hestekur med totaktsolje, sa de hos Bosch. 2% i første tanken på maskinen, og senere 0,5% er par uker til.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke diesel det det en gang var og det er ikke dieselmotorene heller. Støtter at dette kan være en sak BG kan ta opp. Før i tiden, med gammeldags diesel og motor kunne en blande parafin i sommerdiesel (og vinterdiesel i ekstreme tilfeller)for å forbedre vinteregenskapene. Ved stor innblanning tilsatte en totaktsolje i tillegg for å smøre dieselpumpa. Nå er har dieselen en helt annen kvalitet så det er ikke å anbefale de metodene lengre. Moderne motorer er også mer e ømfintlige.

Nå er det heller ikke traktorer som er problemet med sommer/vinterdiesel men gårdstankene og fyllingstidspunkt i forhold til forbruk.

Jeg vil heller ikke anbefale å fylle vinterdiesel på halvfulle gårdstanker. Da får en en ganske uviss kvalitet, men den vil nok blande seg å fungere bedre enn ren sommerdiesel. Kommer an på hvor en er i \&quot\;verden\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos meg var det -32 grader i dag tidlig. Skiftet dieselfilter i høst, drenerte tanken og begynte da med polardiesel. Ifjor på februar så var det -42 grader. Jeg har aldri hatt en traktor som har stoppet pga av frosset diesel. Jeg kjenner mange som har kjøretøy som dieselen fryser på, de tar ikke nødvendige tiltak FØR frosten slår til!!

 

Hold alltid tanken full!

 

IKKE skyld på dieselen hvis dere er hundre prosent sikker på at dieselen holder polarkvalitet. Denne dieselen leveres ikke før litt uti november.

 

Jeg påstår at det er dere selv som har skyld i at traktorene deres fryser, rett og slett alt for lite viten om hva som skal til!!

 

Jeg setter alltid i motorvarmeren minst 8 timer før jeg skal ha traktoren.

 

På min Fendt så har jeg motorvarmer, hyd.roljevarmer og giroljevarmer. Går rett og slett smertefritt uansett hvor kaldt det er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Ole Johan, jeg er helt enig med deg! Det du skriver her burde innprentes hos alle traktorførere hver eneste høst. Man må begynne med vinterdiesel i god tid om høsten, FØR problemene har oppstått. Selvsagt blir det et problem hvis man kjøper mye diesel i overgangstiden om høsten, da det kan være igjen svetter på tanker både her og der, men med god dieselkvalitet og nye filtre går det stort sett bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Helt enig med Rune. La motorvarmeren stå i, det gjør ingen skade på hverken oljefilm eller pakninger eller noe annet. Tenk at du parkerer en gloheit anleggsmaskin om sommeren, der vil oljefilmen i sylinderne være mye varmere utover kvelden og natta, enn den hadde blitt om motorvarmeren sto i noen timer ekstra. Oljen tåler mye høyere temperatur enn det motorvarmeren klarer å gi. Før det ble vanlig med webasto på lastebilene lot vi motorvarmeren stå i hele natta, hele vinteren. Volvo F12 var plaget av kjølevæskelekkasjer på o-ringene nederst på sylinderforingene. Toppakningene gikk også, fordi sylinderforingene \&quot\;sank\&quot\; i blokka. Biler som gikk på skiftkjøring hadde mye mindre problemer med dette, fordi de var varme hele tiden. Fra Volvo ble vi anbefalt å sette i motorvarmeren når vi parkerte om kvelden, så motoren holdt seg varm, og det hjalp uten tvil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det hadde vært en tanke å måle temperaturen på motoren når man har satt i motorvarmeren. Man kan ta en vanlig inne/ute temperaturmåler med ledning og uteføler, slik som alle har på kjøkkenvinduet.

Man må i så fall legge føleren rett oppå selve topplokket (ikke toppdekselet, men på den massive støpte toppen) og legge på en bolt el.l som tyngde så den holder seg nedtil stålet. Så kan man isolere over den med en ruke av Glava, gjerne med en bordbit el.l til tyngde oppå glavaen også.

Eller man kan stappe føleren inni et tomt skruehull på toppen hvis man finner det, og dytte litt glava rundt. Poenget er, at man da vil se hvordan temperaturen stiger etter at varmeren er satt i. Avhengig av utetemperaturen så vil temperaturen kanskje stagnere på f.eks. 15 varmegrader på toppen etter fire timer, og da er det egentlig ingen vits i å vente lengre. Men uansett er det en billig forsikring for motoren å ha varmeren i litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Rune og Oddbjørn her.Etter hva jeg har hørt fra personer som er sjåfører på utrykningskjøretøy står disse med motorvarmer og batterilader året rundt når de ikke er i bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg tenkte faktisk på å referere til brannbilene i sta jeg også, men tenkte at de går jo svært begrensede strekninger. Men sykebilene derimot, har ofte gått utrolig langt når de er \&quot\;oppbrukt\&quot\;, uten å ha hatt motorslitasje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en servicemann hos Valtra sier at en motorvarmer skal stå i max 30 minutter fordi at oljen \&quot\;tøker ut\&quot\; er jo rene tullet. Skulle nesten tro at det var en spøk! Sier kanskje mere om hvor lite erfaring denne mannen har!

 

Ved grader under minus 15 osv. så er det ingen makt i verden som får meg til å tro at det er skadelig å la varmer stå i over tid. Husk på at varmen forplanter seg utover og \&quot\;mykner\&quot\; opp stålet rundt omkring. Stålet tåler utrolig mye mindre ved ekstrem kulde.

 

Jeg har også varmeren i, gjerne hele natta hvis traktoren skal brukes om morgenen. Jeg følger også oppskriften til trådstarter med dieselfilterbytte og polardiesel i god tid. Jeg har heller aldri hatt problemer med at traktoren stopper pga diesel vinters tid. Her er det kun sløvskap og uvitenhet fra traktoreier som får traktoren til å stoppe. Gå inn på denne linken så får du se været på Tynset akkurat nå!! http://www.eltron.no/ klikk deg inn på været på tynset. Ligger på venstre side.

 

Jeg har på det mest ekstreme kjørt traktor i minus 48 grader, og da er det vel ingen hemlighet å si at jeg kommer fra Nord Østerdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Eberspächer (også kalt Hydronic) leverer også varmere som er tilsvarende Webasto sine.

Er man litt fingernem så er det fullt mulig å kjøpe en dieselvarmer på et bilopphoggeri og sette den i traktoren. Det er jo dieselvarmere på svært mange bilmodeller etterhvert.

Originalvarmere i biler er ofte litt mindre enn jeg ville anbefalt i en traktor, men det er mye bedre enn ingenting. Bilvarmerne er ofte integrert i bilens kjørecomputer el.l. men den atuomatikken trenger man ikke. Man kan kjøpe et nytt tidsur til Webasto eller Eberspächer (de går mer eller mindre om hverandre) eller kjøpe et mye enklere tidsur hos en elektronikkbedrift. Eksempelvis her: http://www.holund.no/shop/

Søk på: sender mottaker

En fjernkontroll kan ofte være bedre enn et tidsur, så sant man ikke har traktoren parkert på bygda og skal starte klokka 04 for å brøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mange intressange innlegg om både diesel og varmesystemer her. Jeg lar motorvarmeren stå på hele tiden når det er 15-20 minus. Likevell har jeg litt vondt når jeg starter traktoren. Motorvarmeren varmer jo kun kjøleveska. Oljen i bunnpanna er jo fremdeles like kald. Noen som har erfaring med varmeelement på bunnpanna?

Bakstussen er jo også \&quot\;seig\&quot\;. Bytta til helsyntetisk i fjor, men fremdeles \&quot\;skriker\&quot\; det litt i systemet når man bruker lasteren, og giringa er litt treg i starten. Om jeg har tid (husker å starte traktoren i god tid) så setter jeg igang kraftutaket og lar den stå med litt turtall. Bakstussen er jo såpas stor at jeg regner med at varmeelement der ville bli en ganske brutal sak om det skulle ha noen hensikt. Noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...