Gå til innhold

Svenskehøy


gmail_1

Anbefalte innlegg

Det har blitt små og dårlege grasavlingar her i området i år (Nordvestlandet), og det er ikkje sikkert det blir lett å kjøpe for om det skulle bli aktuelt.

 

I min spede barndom for tretti år sidan og oppover nokre år kjøpte vi heile lastebillass med tørrhøy i buntar frå Sverige. Det var riktignok betre tider for vestlandsbonden då, men eg begynte å lure på om slikt kunne vere aktuelt på nytt.

 

Dessutan kan det sikkert vere lurt med eit formiddel som har sett sola før det vart hausta. ;-)

 

Er det nokon som har kjøpt svenskehøy siste åra og eksisterer businessen i det heile enno?

 

Kva med halm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder halm, trenger du ikke dra til Sverige.. Mange på Østlandet som driver ganske stort i halm. Melder du deg tidlig bør det ikke være noe problem å få tak i halm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskehandelen foregård hele tiden, hele året her i Trondheimsområdet ihvertfall. Stort sett overfølsomme ridehesteiere som handler hele lass med høy eller ensilage. Prisen blir omtrent det samme, når du tar med frakten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en over her som skrev at det er enkelt å kjøpe amoniakkhalm fra østlandet. Vel, jeg bor og driver midt i de beste kornområdene og her er maks 50 % av kornet høstet, regnet øser ned og knapt noen av oss som bruker har fått presset noe rimelig tørr halm. Selv mangler jeg omtrent 50 tonn!. Tipper det må bli gunstige innkjøpsrutiner for handel med Sverige denne vinteren om det ikke kommer husmannstørk snart!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gmail.

I fjor høst kjøpte ve en semitrailer med høyensiasje fra Sverige gjennom Trond Johnsen Transport (se annonse i bondebladet). Det var ca 28 t med høyensilasje på bilen. Kvaliteten var utmerket og jeg kan trygt anbefale deg å handle hos trond Johnsen.

 

Prismessig er høyensilasje fra Sverige billigere enn i Norge.

 

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg pleier å kjøpe et lastebillass (riktig nok ikke fra Sverige) med tanke på hva et lass inneholder. Dette kommer selvfølglig an på hvor stor lastebil som benyttes. Men en mellomstor lastebil med høyballer a ca 20 kg +, rommer ca 3 tonn, ca 150 høyballer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som kan gi meg navn og nummer til noen som selger tørr halm til hesteboks inne? gjerne i firkantballer, men ikke et must
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...