Gå til innhold

Hvem er jeg?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

I og med at forumet begynner å bli så stort, kan det vel være på tide å lage en tråd hvor vi forteller kort om oss selv, hva vi driver med, og evt maskinparken...

 

Kan starte jeg da... Gutt på 18, går for tiden på en naturbruksskole, med planer om agronomutdanning til neste år. Jobber mye overalt og brøyter med en JD 5720 med fres og skjær

Maskinparken foreløpig er ikke mye å skryte av, men vurderer å kjøpe en traktor til bla brøyting og skogsarbeid før neste sesong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at forumet begynner å bli så stort, kan det vel være på tide å lage en tråd hvor vi forteller kort om oss selv, hva vi driver med, og evt maskinparken...

 

Kan starte jeg da... Gutt på 18, går for tiden på en naturbruksskole, med planer om agronomutdanning til neste år. Jobber mye overalt og brøyter med en JD 5720 med fres og skjær

Maskinparken foreløpig er ikke mye å skryte av, men vurderer å kjøpe en traktor til bla brøyting og skogsarbeid før neste sesong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navne er Sindre, bor på en gård med melkeproduksjon på senja, utdannig 3 år på videregående naturbruk, for øyeblikket arbeider jeg som brøyteskjofør kjører Valtra M130 og k-70 plog. vurderer og starte med brøyting selv. Det var litt om meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
ja, namne er Mork bor i skjåk, vurderer vidregående naturbruk og agronom, vurderer starte eget firma med tid og stunder..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Knut Vegard, fra Gjemnes.

Går fortiden skole og jobber hos min far. Jeg har kjøpt meg litt gradvis inn i firmaet. Som jeg har planer om å overta etter en stund. (Vudere å studere til maskiningeniør senere) Vi kjører JD 6920s AP og venter en 6630 AP. Går mye i grasarbeid og noe brøyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Litt om meg, Jan Eirik fra Rennebu, Sør-Trøndelag.

26 år, har agronom utdannelse, forpakter nabo gården til min hjem gård, og driver samdrift med mine foreldre. Melk og storfekjøtt, ca 120 dyr. Driver i tillegg med noe leiekjøring, slått, pressing av ca 7000 ball pr år, litt transport og brøyting. Vi har 3 stk Valtra, 6600, 6850 og M150 traktorer og utstyr for jordbearbeiding, grashøsting og snøbryting. Har også utstyr for skogs drift, vinsj og henger med kran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Konrad her. Fra gård i Osen kommune, Sør-Trøndelag. Melkeproduksjon på gården, samdrift under utvikling med 4 andre. Kjører JD 6810 og 6620, samt en Volvo BM 650, leiepressing og generell drift på gård. Har gått landbruksmaskinmekaniker skole, men ingen praksis.

Er utdannet mekaniker, tunge kjøretøy, med fagbrev. Jobber hos Wist Last &amp\; Buss avd Steinkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
ruben fra solør, er 26 år gammel. driver kornproduksjon på 800daa. maskin parken består av mf 35, mf 575, mb 1000, fiat 1580 og en fendt 509c. driver med brøyting og lassbærerkjøring (rottne rapid) i tilegg gårdsdrifta. har alt utstyr til kornproduksjonen selv, dog mye gammelt utstyr. treske gjør jeg med dronningborg 3000 og clayson 1520
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Navnet er Svein Andre,er fra Stange i Hedemark. driver med slaktegrisproduksjon og ammeku. Driver Maskinstasjon(Elton Maskinstasjon) med en kamerat fra nabo gård. og er utdannet anleggsgartner. Kjører fendt, nh, mf og Jd i forskjellige årganger. Driver med en del brøyting i nærområdet og driver også med grasshøstning, møkkjøring og massekjøring på sommerhalvåret. Er også med kjører snø for Gårpass eiendomservice i Oslo om vintren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bjørn K fra Hemsedal i buskerud, kjører gravemaskin på sommeren Gamlingen driver med hester. hadde sau før, på garden har vi en jd 6400 og en ford 5000.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 7245_1
ole, fra Åfjord i sør trønderlag, går første år tip/mekk, har ikke gård men hjelper til på gård da. har ein zetor 7245, å e zetor fæn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Markus S er fra hemnes kommune i nordland,født i 1980,og vert traktor/maskinentusiast fra starten.Odelsgutt på bruk med melkeprod,og ansatt på slakteri i nortura.Har som tidligere nevnt en 1984 mod MF 675 turbo som hobbytraktor,og den tjener som traktor nr2.på gården.Hovedtraktor er landini blizzard 95dt med quice 640.Den er med sine 93 turbohester gårdens desidert sterkeste,siden traktorer ble innført her på 60-tallet.Mange gamle slitere har tjent her,men få helt nye taktorer,så vi får se hva jeg gjør fremover med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Per olav her.

Fra gjøvik kommune i oppland. 35 år,har drevet med brøyting og rundballepressing men har kuttet ut nesten all leiekjøring nå.

Tar ibruk nytt kaldtfjøs i vinter med plass til 50-60 ammekuer og 130-140 vinterfora sauer.

Kjører i dag Case 5150 Zetor proxima 7441,zetor 9540, ursus 1204 zetor 4911 og crystal 8011.Har også en ford dexta2000. I tilleg til vanlig arbeid på bruket kjører jeg tippbil hos en entepenør i perioder. Er også veldig glad i å skru og gjør alt av vedlikehold og reperasjoner selv så sant det er mulig.Er nok en typisk \&quot\;gardsverkstedentustiast\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
anders her, er vel nesten å anse som hobbybonde da gården, i Vågå i oppland, i stor grad drives av snille tanter i mitt fravær, er jurist, for tiden i politiet, og tibringer mye av tida borte fra garden. \&quot\;red pride\&quot\; hele veien i maskinparken\; mf 13 mf 135 mf 875 turbo og mf 5455 hivis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Lars fra Gisnadalen i sør-trøndelag, 21 år. Odelsgutt på melkeproduksjonsbruk, utdannet agronom, driver med leiekjøring innen landbruk, i hovedsak steinplukking og slått. Er vel litt over middels interessert i maskiner. Traktorparken består av MF: 6480,8130,2725,2640,375 Ford: 6600,5000 Volvo: Krabat,860s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Magne (30år), fra Bodø. Driver gård sammen med mine foreldre på ca 800 da + utmark/beite. Produksjonen består av ei melkekvote på 210t og en avlsbesetning med Hereford på ca 30 mordyr

Utdannet Driftsleder innenfor melkeproduksjon fra Bygholm Landbrugsskole i Danmark hvor jeg bodde i 4,5 år. Har også arbeidet på to forskjellige gårder i Danmark med ca 120 melkekyr hver.

 

Hjemme kjører vi idag med Ford 4610 (82), Ford 6700 (79) med Trima 1610P, NH TS 115 (03) med Trima +5 og NH TS 135A (06).

Ellers er jeg tilnærmet \&quot\;allergisk\&quot\; mot rundballer, og vi har derfor plansilo som fylles opp med JF snittevogn.

Vil overta gården om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

navne er thomas 20år sjølstendig næringsdrivende som det hetter på fint:) driv me leie kjøring for div entrepenører... maskin park: ein fendt 818tms med moi 15tonns stein dumper, ein valtra T191 advance med laster og 16tonns fuglestad dumper + div andre små redskaper som 2 strøapperat, 2 stk 3m brøyte sjær osv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er bonde!

Bor i Re i Vestfold, er 30 år.

Driver 1250 mål jord.

Dyrker:

- mat kålrot

- korn -vårhvete og høsthvete

- timotei frø

- åkerbønner

- erter

- kløver til frø

- gras til silo

- gras til høy ensilasje.

Kålota vasker og pakker jeg hjemme på gården og leverer til Bama.

Ellers driver jeg en konsesjonsbesetning med gris i kombinert produksjon og har en ammeku besetning av Charolais.

Driver litt leie kjøring når det måtte passe sånn.

Har brøyta for diverse kommuner og private i 14 år med et par traktorer, men det er siste året nå, heldigvis. Har nok å pusle med hjemme....

Jeg har virkelig troen på framtiden i landbruket! STÅ PÅ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

jeg er 12 år, går på folkeskole i DK, bor på en kvæggård, med 103 jerseykøer (udvider med 80 køer til maj), arbejder på en kvæggård med 170 SDM.

Kører MF 4370 OG 390T. Har også en Ferguson 35 trecylindret, diesel. Vil gerne have en kvæggård, men kan også godt lide at være i værksted og køre traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Namnet er Marius, 17 år frå Nordfjordeid. Er odelsgut på garden, driv med sau, mjølk og kjøtt. Mjølk og kjøtt i samdrift. Går for tida på bygg og anleggsteknikk, men skal begynde på jorbruksskule etter dette. Er innleigd i samdrifta der far min er deltaker. Køyrer ein Valtra M150 ( pressing, møkkakøyring o.l)

John Deer 5720 ( rundablle pakking)

Massey Fergusson 4245 ( Brøyting, hengting av rundball o.l)

Massey Fergusson 148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

kjell, 31 år. bonde på 8.året

traktor: -04 NH 110 TSA og -86 fendt 307

gravemaskin: volvo ec55b -05

mjølkekvote: eigen, 160 + 50 innleigd = 210

driv eindel med leigekøyring på gravemaskin

vurderar å bygge ny fjøs til 45 kyr + kvigepåsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mathias_1

Mathias heter jeg, er 16 år og kommer ifra Hobøl i Østfold. Går nå Teknikk og Industriell Produksjon (TIP/mekken) planen er å bli landbruksmekanikker.

 

Jobber på et svært ridesenter med 50 oppstalla hester og ca. 60 totalt. Har her ansvaret for all traktordriften.

I tilleg til dette brøyter og leier jeg meg ut til privatpersoner og lokale bønder, enten med eller uten egen traktor.

 

Maskinparken min består i dag av:

Ford 6610 (87) med Trima 1620

Fiat 411R (6x) med laster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1

Jeg heter Espen og er 20 år. Har vokst opp på gård (www.bromnesgard.no) i Austre Moland, 1 mil øst for Arendal . Min bror på 25 skal overta etterhvert, men jeg kommer nok til å være med temmelig mye. Vi har 5000 høns til eggproduksjon og produserer 120.000 slaktekylling i året. Driver også med litt leiekjøring, helst grashåndtering og brøyting for kommunen.

Jeg går nå på folkehøgskole i Valdres,(ganske hardt og ikke kunne gjøre noe fornuftig :-). Har planer om å til Hamar til høsten å studere Landbruksteknikk på Blæstad. Ser frem til dette.

Maskinparken er JD 5720, JD 6230 premium og MF 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

Hei. Jeg heter Harald og driver en gård med økologisk melkeproduksjon ca 100 tonn i Re kommune i Vestfold. ca 5 km fra \&quot\;OS\&quot\; her i Re.

har en Ford dexta(står mest foran vedmaskin) og en Ford 4000 og en Valtra N101 hi tech. har drevet med litt leiekjøring i landbruket, har trappet litt ned på det. leier meg ut som sjåfør og altmuligmann innimellom også til gravemaskin,lastebil mm. har ca 250 da. jord mest grass og litt korn og erter til modning som jeg valser selv til dyra. er også litt engasjert i organisasjonslivet i landbruket.

jeg er 32 år og gift med snart 4 små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei!

Jeg er 27 år og heltidbonde på andre året. Driver ca 500mål i lardal komune, sammen med faren min. 100mål gulrot til konsum(ica+bama+25000bunter til ica, 200tonn potet til bama, 40 tonn \&quot\;tidligpotet\&quot\; til ica,30mål løk til fabrikk, korn(bygg+havre) og 60 mål grass til høy og ensilage i småbunt..leverer også ca 1300 slaktegris i året. driver med brøyting og leiesprøyting. 02 deutz fahr agrotron 135, 03 deutz fahr 115, 87 ford 7610,alle med laster. er gift og har ei datter på tre og en sønn som blir født i april! Trives fantastisk godt som bonde, og satser og tror på norsk landbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...