Gå til innhold

Hvorfor skal alle landets melkeprodusenter, betale på Q-meieriet å Finden??


Gjest

Anbefalte innlegg

http://www.bondelaget.no/nyhetsarkiv/melkeboender-taper-paa-oekte-tilskudd-til-synnoeve-finden-og-q-meieriene-article72890-3805.html

 

Etter lesninga av denne artikkelen frå norges bondelag, må eg verkelig sei at det er godt at bondelaget tør å gje besked om denne galskapen! Eg er klar for å ha konkuranse på meierisida, men ikkje uten at de kan kalles et snev av konkurannse...

 

 

Debatt?? Synspungter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym

Saken får vere en ting.. Men bondelaget har en viktigere jobb å gjøre enn å lage splid innad blant bønder! Bondelaget skal støtte Q meieriet like mye som tine.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Støtte Q-meieriet like mye som tine??? Hehe, ja nettop det de skal! men ikke støtte Q meir enn tine! Derfor setter jo og Bondelaget ner foten nå!!

Q meieriet må drive på like vilkår som tine, før det er konkuranse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Skal dette først diskuteres, må alle kortene på bordet.

Det er riktig at Q kan velge og vrake i produsenter, og starter naturlig nok me de som ligger nærmest.

TINE har mottaksplikt, men får subsidiert henting i distriktene.

Det er ikke bare Q som får tilskudd her!

Likevel, Q er et ærlig selskap som har slitt med å få endene til å møtes helt siden starten.

Men de har jobbet beinhardt og stått på, tatt de nødvendige grepene og nå går det endelig rette veien økonomisk.

All respekt til Q! Her er det andre som har noe å lære

 

Tilbake til linken det er referert til, strengt tatt er det vel ikke rett tidspunkt å øke tilskuddet nå når det går rette veien likevel..?

 

Men å i det hele tatt diskutere dette er på nivå med å sammenligne hvorfor Bonde A, som driver sentralt, skal betale for at Bonde B, som driver på Øvre Fjelltopp skal få levere melken sin.

..og så videre...

 

Vi er få bønder igjen i dette landet, vi som er igjen må holde oss for gode til intern splid.

Nå begynner endelig dette noe frynsete rykte vårt å slippe taket, skal vi bli tatt seriøst nå i disse forhandlings-tider må vi holde sammen og iallefall være enige utad

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror mange har misforstått mye her.

Det er landbruk- og matdept. som ønsker konkurranse i mottakskjeden i landbruket. Dvs det skal etableres konkurranse også innen melk enten Tine liker det eller ikke. Det har ikke bondelaget tatt innover seg og bondelaget jobber derfor fortsatt for monopol på mottakssiden i landbruket. Da dette er en tapt kamp hadde det derfor vært bedre om bondelaget jobber for ALLE bønder og ikke bare de som levererer til samvirkeforetak.

OG: Det er vel ikke akkurat slik at Tine ikke har mottatt tilskudd oppigjennom årene ??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette er nå inne til revdering etter avtale. Må si meg enig med trådstarter at

nå er begeret nådd. Kopi meieriet velger eg og kalle det for alle produktene er nærmest identiske med tine sine. Forbrukerne har iallefall ikkje fått noe bedre utvalg. Hvis forslaget til dep går igjennom for å øke omsetningsavgifta av oss solidariske for å gi til andre små ulønnsomme meierier vil eg vurdere dette rettslig for dette kan ikkje eskalere videre.

Vår gard ligger ikkje langt fra Q meieriet og me hadde fått rett over 100 tusen mer for melka hadde me gått fra tine. Men velger tine ut fra overbevisning om at det gagner oss best i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg vil anbefale alle å sette seg inn i denne saken før de roper å skriker høyt. Ser at sytepaven fra det høye nord er på banen her igjen, og påstår at q klager over at bøndenene får etterbetaling på melka. Dette stemmer dog ikke, det q er uenig i, er at tine kutter basisprisen med 8 øre og øker fett-tillegget. Må si meg enig i q her, er veldig glad for at vi har konkurranse også i meierisektoren, som i alle andre landbruksforetak. (Jeg er forøvrig tine-mann:))
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Der er et av kjernepunkta Rune. Q leverandørene har avtale om 14 øre over tinepris uansett. Når det gjelder nedgang på basispris i forhold til fett og proteinbetaling av melka gjør det ingen ting med konkuransen for Q setter også ned prisen umiddelbart. Det er jo det den sleipe Myrdal liker.

Her har me i Tine en jobb og gjøre i organisasjonen.

 

Samme når det gjelder levering av kjøtt. Den private organisasjonen Klif

eller hva den heter står med jevne mellomrom ut i Dagens Næringsliv og jamrer seg over alt for høge råvarepriser. Slike bedrifter skal aldri få mitt slakt. Det fine med Nortura/Prior er at dei som sitter i styret jobber for en best mulig ptis til oss eigere. Sjøl om me kan vær uenig og dei ikkje alltid lykkes. Ha en fin Palmesøndag.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ta av deg skylappene Rune, saken det refereres til her er skrevet av bondelaget, som gjør alt de kan for å få fjerna q. Denne organisasjonen klarer ikke å få til et løft for ei samla landbruksnæring, derfor bruker de splitt og hersk metoden for å skvise ut mindre aktører. Poenget mitt er at saken ikke er så svart/hvit. Tine nyter feks godt av rollen som markedsregulator, god påske:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

&quot\;Nyter godt av rollen som markedsregulator&quot\;. Trøndertor, kan du vennligst utdype den nytelsen? S&amp\;M?

Det hadde vært greit om staten hadde gitt direkte tilskudd til Q og Finden, men når det er bonden selv gjennom omsetningsavgifta som betaler støtten blir det helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
De er ikke mange ganger jeg kan si meg enig med Rune, men her er jeg det. Tenk dere at samvirke blir borte, og der er for mye melk på markede, ingen vil ta i mot, bonden må tappe den ut for ingen vil betale noe for den, litt satt på spissen, men er det det vi vil ha!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Samvirke blir borte ??? Hallo???

Det er vel ikke slik at det ligger an til det nå? Dommedagsprofetier og skremselspropaganda er bondelaget/Tine/Nortura gode til, men sannheten er at de har et forklaringsproblem i forhold til at alle som står utenfor samvirke er i stand til å betale bonden mer for produktene sine enn samvirket. Hvordan er dette mulig år etter år?? Bedriftene må rett og slett drives bedre enn samvirkebedriftene.

Ellers i saken som tråden gjelder er det ingen som (selvsagt) nevner at i det samme forslaget fra deptet ligger en reduksjon i tilskudd til Q-meierienes distribusjonstilskudd på fra 60 øre/liter til 45 øre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Den løgnen der blir vi servert hver gang en sånn type debatt som dette kommer opp - at de private bare henter hos de største, flinkeste og de som bor nærmest. Det er bare oppspinn, oppspinn som samvirkedisiplene har skapt for å hjelpe seg sjøl og sitt syn.

Kjenner flere som bor på den ytterste nøgne ø, som leverer til private! Null problem det, det går jo så det suser for dem, og de skriker etter flere leverandører!

 

...og at man liksom skulle levere de beste dyra til private, og så spare &quot\;skrapdyrene&quot\; til samvirket... Hallo, hvem er det som gjør det?? Det heter seg jo at man må være tro samvirket, og kun levere til dem, gjør det ikke? Skulle vel ikke gå an da, å levere til begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Det fungerer heilt slik Rune beskriver det. Q meieriet henter den melken de har lyst å hente, Opplegget er som å pisse i buksen de som leverer der får litt mer, men til slutt går alt til H...... og da har alle tapt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Full støtte til gh og trøndertor her.

Samvirke blir idag desverre driftet like ineffektivt som kommunale etater.

Fortsetter de lenger på denne stien går det mot fall.

Så lenge vi står samlet er det vi produsenter som bestemmer over slakteri og meieri. Men langt fra sikkert at dette samlingspunktet bør være samvirke.

 

Litt på siden: Q meieriene eid av Kavlifondet, hvor bedriftens overskudd går til veledige formål. Bare sånn det er sagt.

 

Og Rune: Leverer vi skrapdyr, som du sier, får vi betalt deretter enten vi leverer til per eller pål. Har ingen betyding for vår økonomi om vi leverer eliten til en og skrapet til en annen.

De private lager kjøttdeig de også.

Grunnen til de private kan betale bedre er fordi de driver bedre.

En konsekvens av dette er jo at de større ikke har råd til å la være å levere privat, inkludert meg selv.

Eneste forsvar de kommer med er at vi blir møtt som usolidariske og naive, og blir direkte motarbeidet av både samvirket og bondelaget.

Skjønner argumentet ditt, men det er rett og slett ikke et alternativ lenger.

Når det er sagt, blir jeg veldig fornøyd den dagen samvirket igjen kan være for alle.

 

Som jeg hintet til tidligere, egentlig lite poeng å diskutere dette, rett og slett fordi stå er som den er.

Skulle gjerne heller sett en løsning, for eksempel en type samvirke eller lignende, som kan drives både konkurransedyktig og inkluderende. For alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Q henta melk i her på Lista i Vest Agder for ca. 5-6 år siden, men så fant de ut at det ikke var lønnsomt å kjøre 3 timer fra Jæren til Lista. De 5-6 bøndene som leverte til dem var lovet at de skulle fortsette med rute her, men nei da.

Dette resulterte også i at i Bjerkreim nektet Q hente hos noen, men de som var lengst nord (nærmest Jæren) de kunne de hente hos, innenfor samme kommunen.

 

På kjøttsiden har bøndene mulighet til å drive slik at kjøttet kan leveres i puljer, altså fulle slaktebiler, og da ser jeg det slik at de private ikke har problem med å hente hvor som helst.

 

Men jeg har hørt fra andre at de private ikke vil hente slakt fordi det ikke lønner seg å hente de to sauene eller den gamle kua.

 

Enig med Rune og andre samvirke forkjempere her, noen vil nok klare seg uten samvirke, men det er de som splitter bøndene, ikke bondelaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Føler at Bondelaget dolker oss som ikke leverer samvirket i ryggen. Leverer Tine på mjølk, men vurderer å gå over til Q! Leverer til Fatland på kjøtt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nei det er verken Frp,Høyre eller Hegnar som er bøndenes verste fiende,det er bøndene selv. Vi klarer fint å rive i filler og splitte næringa selv. Greit nok a tkonkurannse kan være sunt,men å tro at vi kan opprettholde et aktivt jordbruk over hele landet uten samvirke er like sannsynlig som at Erna tilbyr 5 milliarder ekstra over landbruksbudsjettet ved et regjeringskifte...

Men hvis noen synes det er greit å være husmann for de private aktørene må de da få lov til det. Vi samvirkebønder får heller jobbe for at grunnprisen blir lavere,og medlemsbonusen adskillig høyere så får de som leverer privat se hva resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tja...de private tar høyde for medlemsbonus og etterbetaling.....det er jo en av problemstillingene for stakkars Q sjefen. Han kan nemlig ikke planlegge hvilket overskudd og budsjett han skal låve sine aksjonærer før tine har lagt frem hvor mye de etterbetaler. For Q kan jo ikke drive butikk på egenhånd....de må dilte etter Tine....laga de samme produktene og betale bittelitt mer for melka. Det ville jo vært en skandale om q hadde gitt en bra melkepris , så hadde kansje tine betalt mindre etterbetalt en forutsett....det ville jo vært sløsing med aksjonærenes penger. Og bøndene ville fått alt for godt betalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

 

hva er det du har fått være med å bestemme da, som gjør at det er greit å gi fra deg 14øre literen eller hva det var, eller 1-2kr pr.kg kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Det der er jo bare uproft av det aktuelle slakteriet. Klassifiseringa går vel gjennom Veritas? Klassifisørene testes to ganger i året tror jeg.

 

Det der hadde ikke vært vanskelig å sette fingeren på i et privat slakteri, men jeg syns først og fremst det var en underlig nyhet. Burde jo ikke skje, for det skal liksom ikke være store variasjoner her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg er tilbake hos samvirke igjen, så lenge det varer, men servicen jeg ble møtt med hos de private, var upåklagelig. Følte meg mye mere som en &quot\;eier&quot\; der faktisk, enn jeg noengang har gjort hos Nortura.

 

For meg er pris avgjørende, og takk være de private, så måtte Nortura skjerpe seg kraftig på sin pris til bonden, og kom altså etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Altså, dette blir tilnærmet latterlig: den ene samvirke fantasten etter den andre fyrer hverandre opp med argumenter som er publisert hundre ganger før. Vi har de siste 30 åra levert til slaktet til et &quot\;privat&quot\;slakteri som i hovedsak er eid av lokale produsenter.Mange ganger ville vi nok fått mer får og levere til Nortura,men det er 15 mil til nærmeste Nortura slakteri og bare 4,5 til Røros slakteri. Desuten har vi eier interesser i Røros slakteri . Men det jeg egentlig vil kommentere er påstanden om att det kun er Nortura som tenker på de små og at de private alltid legger seg litt over Nortura i pris. Dette stemmer bare ikke. Hvis dere ser dere rundt i deres egne områder og ser på de største leverandørene der,så leverer disse ganske sikkert til Notura,hvorfor? Jo fordi Nortura tilbyr svært gunstige puljetilegg og andre tilleggsbetalinger som gjør att de blir høyest på pris til slutt. Det er jo greit at prisene går opp,men når Nortura blir gunstigst i pris på den måten er det jo de små leverandørene som blir skadelidende. Og ja, jeg vet att de private slakteriene også har disse betingelsene,men de sjelden utgjør det så mye på totalen som hos Nortura.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...