Gå til innhold

Fri retur på hydraulikk


Anbefalte innlegg

Dette burde jeg jo ha sjekket opp for lenge siden. Men siden min gårdsdrift i svært liten grad inbefatter bruk av tilhenger har jeg ikke irritert meg over saken nevneverdig.

 

Saken er at jeg ved overtakelse av gården (og nedleggelse av melkeproduksjonen) gikk over til rundball samt byttet ut traktorer. De to traktorene jeg benytter er en MF250T og en MF382, begge har originalt 2 dobble hydraulikkuttak bak. Når jeg tipper oppover går dette helt fint, MEN når jeg skal ta ned planet igjen, må jeg sitte å holde på spaken og jeg hører jo at traktoren "sliter" like mye som når det går opp. Regner med at det da blir sikkerhetsventilen som må ta støyten og slipper gjennom returolja.

 

På vår gamle MF690T var det slik at når jeg tok spaken i midten så gikk den til flyt og hengerens plan gikk ned.

 

Er det noe å gjøre med dette? Det kan da umulig være så dårlig laget at man må sitte å holde på spaken til planet er nede igjen? Må jeg bygge om sentralen slik at jeg får en midtstilling som har flyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Så vidt jeg forstår er det flytfunksjon på hydraulikken du etterlyser, og jeg har vært borti diverse eldre traktorer som mangler dette. Har ikke erfaring med noen av de to modellene du nevner, så jeg er ikke sikker på om du har flytfunksjon.

 

Men fra en MF 6150 husker jeg at man kunne stenge en ventil/kran for å konvertere tipputtak fra enkeltvirkende til dobbeltvirkende. For det som skje når du skal ha planet på hengeren ned er jo at du setter trykk på minus-sida av det dobbeltvirkende uttaket du bruker. Der kommer jo olja ingen vei og går til slutt over sikkerhetsventilen når maks trykk er oppnådd. Derfor vil det oppfattes som at traktoren sliter. Samtidig blir pluss-sida åpna, slik at planet på hengeren siger ned. Sjekk om du kan blende minus-sida, slik som jeg beskrev, da vil du i alle fall slippe å kjøre olja over sikkerhetsventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har du stilt om hydraulikken fra enkeltvirkende til dobbeltvirkende, på min 382 er det en ventil under hydraulikkuttakene som skrus inn/ut alt etter om de skal virke enkelt eller dobbelvirkende. spaken må du nokk holde til planet er nede.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har samme problem med Valmet, hvor disse stillehjulene sitter vanskelig til under traktoren.

Har derfor laget en kort hydrualikkslange med hurtigkobling som jeg setter mellom det ene dobbeltvirkende(som ikke brukes til tippen) og til det trykkløse returuttaket.

Dette er går mye raskere en og stille på disse hjulene, men det fordrer at man har fritt returuttak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du ønsker deg neppe et uttak som har flyt i midtstilling\; det vil nemlig også innebære at det blir umulig å ha en sylinder (f.eks. hydraulisk toppstag) stående i en bestemt posisjon (med mindre sylinderen har antisigeventil). En sentral med flytestilling _i tillegg_ (dvs inn-hold-ut-flyt) er det mest praktiske. Av og til er det en fordel om spaken er låst i posisjonene inn og ut også, andre ganger vil man helst ha den fjærsentrert, men de færreste har mulighet for å veksle mellom de... Kanskje går det an å skifte ut bare sleiden (til en med flytestilling) og sentreringsfjærene/låsefunksjon, men mest sannsynlig må hele ventilseksjonen byttes\; det kommer i så fall antakelig på nærmere 5000kr fra MF.

 

På min MF4235 (som vel i bunn og grunn er en videreutvikling av 300-serien) virker det som sentralen er bygd slik at den åpner for retur til tank litt før den sender trykkolje ut i motsatt port og motoren anstrenger seg, altså om du beveger spaken bare et lite stykke i retning \&quot\;senk\&quot\; -du kan jo prøve om det fungerer på lignende måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...