Gå til innhold

Stihl eller Husqvarna??


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest FarmAll_1
Har selv Stihl 026,034,064 og 260 samt jonsered 2055 og 2152 og Husquarna 346xpg som har vært brukt til hvert sitt innen skogsarbeid.Med stihl 260 og 026 sagene hadde jeg problem med høyt forbruk og liten plass mellom bremsebøylen og håndtaket.Sistnevnte gav meg sår og betennelse i knoken etter noen dager og ukers drift.346 xpg utmerket seg med temperament,turtall og smidighet.Suveren proffsag til hogst og kvisting.Hadde sylinder bytte på 2152 saga.Det kostet ca 800 kr komplett med stempel og pakninger,for 346 ble det ca 3200! (cf)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jd6920premium_1
har jonsered 2150 og 2152wh. bra sager d,aldri hatt problemer ivertfall. har også en jobu L800(86ccm) som jeg har planer om å få start på... Noen som har delesag???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Per_KI_1
Hørte en serviceman si at Hq og Jonsereds IKKE er like ! Han mente at Jonsereds er en rimeligere utgave, og ikke like lett å \&quot\;serve\&quot\; ! Og Partner i dag......er ikke dèt en Kinasag ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind_1

Eg har stihl 026 Farm Boss 2000mod og Stihl 021reservesag + at eg har brukt Husqvarna sin 353endel

 

Gode sager alle sammen men, satt på 50cm langt sverd på stihl 026 en

 

Då va den i ein klasse for seg sjøl. Lengre sverd og lengre sagkjede gjør ikkje så stort utslag på vekta + at en sparer drivstoff og sliping.

 

Aldri hatt problemer med sagene ,men eg har renset luftfilteret med besin ofte og pleier og spyle av di med trykkluft pistolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
Har vært så og si helt overbevist om at jeg skal kjøpe Stihl neste gang, siden alle kameratene mine er kjempefornøyde med de \&quot\;gamle\&quot\; Stihl 026 sagene sine. Etter å ha lest litt her og hørt litt rundt så er jeg nok tilbøyelig til å prøve Husqvarna allikevel. 346 XPG er jo en artig liten sak, og så er jo spørsmålet om det har skjedd noe med \&quot\;Stihl-kvaliteten\&quot\; siden 026-serien ???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolmar, motorsagens \&quot\;rolls royce\&quot\;.

Bare synd det er så dårlig utbygd forhandlernett.

Men når jeg tenker meg om, så er det ikke noe stort forhandlernett av Rolls Royce, heller.

Har prøvd de fleste utenom Stihl, og Dolmar er den jeg liker absolutt best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husqvarna selvsagt, høyt tyngdepunktet, slank kropp og ergonomisk fremre bøyle gjør dem veldig fine å jobbe med.

 

Men ikke kjøp 353, det er ei slapp sag. 346 er skikkelig proffsag med akselerasjon og krefter, det er STOR forskjell fra 353! Vi har begge, kjøpte 353 pga at vi ikke visste dette. Denne blir derfor brukt veldig lite etter at vi også kjøpte 346.

 

Tror 346 er oppfølgeren til selveste klassikeren 242..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1

Har og har hatt flere merker, bla. Stihl 026 og div.Husqvarna men det er tydlig hvilket merke som vi mener som funker for oss.

Siste innkjøp var Jonsered cs 2153wh, god sag det men saga som vi syner er best er nok Husqarna 346xpg. Det går på kvikkhet balanse og design. Stihl saga vi hadde \&quot\;er solgt\&quot\; hadde sterk motor og var lett å dra i gang, men hadde hurtig stramming av kjede som ikke fungerte om vinteren. I tillegg syntes vi den var bredere i kroppen og hadde ikke så godt fremre handtak. Dette er basert på hogst av bjørk med en gjennomsnitts diameter på 25-30cm. Ps. Ha alltid en ekstra olje tropp til Husqarnaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristan
Har både stihl og husqvarna. mitt inntrykk er at husqvarna bruker mer bensin enn stihl. Stihlsaga er flat på undersiden, det gjør at den ligger i ro under transport. Kjedestramminga på Stihlsaga er enklere å bruke men så må jeg stramme litt oftere. Oljetoppa på Stihlsaga er vanskelig å sette på, spesielt hvis du har fylt helt fullt med olje.Oljetoppa på husqvarna var umulig å få opp og er nå byttet til en bedre type.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1
Har hatt 5-6 Husqarna sager de siste 30 åra. Fortreffelige sager med god ergonomi.Har hatt både høyturtalls proffsager og en 42 og har vært godt fornøyd med alle. Eneste minus er de kan være tungstartet og med dårlige olje og bensintopper. Må dra ganske hardt til for at de skal tette og således lette å knekke når de skal løses.Det som kan være et problem er at etter at FK kuttet ut Husqarna er at dagens forhandlere har lite med reservedeler på lager og selv viktige deler må bestilles.Har selv måttet vente nesten 14 dager på ny clutch til en 353. Lite holdbart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg egentlig imponere av de fleste sagene jeg har hatt ( Stihl, Husquarna &amp\; Jonsered.) Alle har fått godt med juling, tilfeldig blanda og ublanda bensin og i stor grad fravær av vedlikehold. Disse små motorene går på høyt turtall i hundrevis (og tusenvis) av timer og er trofaste tjenere.

 

Styr unna de små modellene, de er for hagebruk og pensjonister.

 

Stihlen, fb26, jeg hadde ble stjålet. Og det kan jo tyde på at det er et populært og bra merke :-)

 

Har siden hatt mest Jonsered og låner litt Husquarna av og til. Og er som sagt godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Den beste sag eg har hatt er ei Stihl farmboss ( 026 ) Lettstarta, passe tung.

Den er i akkurat like god form idag som når den var ny. Har byrja på femte sverdpakken.

Har ei ny Stihl 270. synest den er litt tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Sverre_1

Har både Husqvarna 353 MED VARME I HÅNDTAKENE å 15\&quot\; TOMMERS kjede som er nydelig i vinterkulda å går som en kjempemaskin som det er ingen feilslag på 40-50 lakter ved så langt

:)

 

Har også Sthil 026 som jeg bruker 13\&quot\; blad på, dette er også en herlig god maskin men ble litt plaget med at luftfilter topplokket hadde tendenser til og dette av ( men fikk enkelt fikset dette nå

 

Valget er vanskelig for meg som har begge maskinene men holder en knapp Varme i håndtakene på Husqvarna 353 å på denne sagen har ingen deler løsnet og falt av haha selv om det var en bagatell på Sthil 026 så var den svært irriterende de dagene det

varte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fritjof1_1
Har nå 6 sager (etter at noen er kastet). De fleste er under 3 år gamle. Har ikke prøvd Stihl, men den saga jeg trivers best med er Husqvarna 353G. G vil si varme i håndtak. Hvorfor? Det har mest med balanse og utforming å gjøre, men som sagt så har jeg aldri prøve Stihl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet hogst profesjonelt i noen år,valgte Husqvarna pga min svigerfars erfaring,og det var ikke et dårlig valg.Startet med 353 men var litt misfornøyd for clutchfjærene holdt ikke,og gikk over til 346 xpg og den er jeg meget godt fornøyd med.En turtallsmaskin med varme i håndtakene,og er det større virke er det bare å øke sverdlengden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 stk. Stihl og har nå 2 stk. 260, hadde Husqvarna før. Er veldig fornøyd med Stihl. Jeg hadde også litt trøbbel med at dekselet over luftfilteret falt av, men på Husqvarnasaga falt choken stadig av. ...

Du må først og fremst finne en sag som er passelig sterk/stor til ditt behov. Det er nok ikke avgjørende hvilket merke du velger. Har du en forhandler i nærheten, må det telle med. Trenger du varme i håndtakene har vel ikke Stihl så mange modeller å velge i? Ellers er jo kampanjepriser fint å ta med seg og det har vel begge merker fra tid til annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest jijohans_1
Nå kommer jo Husqvarna med et nytt råskinn 550XPG som skal erstate 346xp, 50kubikk og 3,8hk..:) Blir nok en sånn etter nyåret...\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fritjof1_1
Noen ganger lurer jeg på om folk i Norge driver hugst av \&quot\;giant sequoias\&quot\;. Motorsager med 3.8 hk , og 24 tommers sverd. Nå er jo antallet trær med diamerter 30 cm ++ økende, men like vel. 13 tommers sverd og en middels sterk sag er mer enn nok. Hvis kjedet er skarpt vel å merke. Hvis man ikke er så flink med sliping, og for de fleste er det ikke noe som et nytt kjede, så kjøp heller mange kjeder. Billigere det enn å kjøpe sag til 10-12 tusen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...