Gå til innhold

Salg av ved, storsekk vs 60liter


Gjest

Anbefalte innlegg

her var det mye rart ja. noen må stoppe kjeften på han derre \&quot\;dæhlen\;)\&quot\;. han kommer med missvisende fakta. og det er ikke bra. blir så mye rart av det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Nå har han jo innrømmet å ha målt opp lunna og ikke stokkene. Og han sier at 5 helger = 20 dagsverk er bare hogginga, mens kjøringa ble gjort på 4-5 kvelder. Hvis han har skrittet opp lunna og regnet ut at den er 250 løskubikk så begynner det etterhvert å henge på greip allikevel. Hvis vi anslår fastmassen i lunna til å være 40% så er det 100 fastkubikkmeter. I et billass med bjørk er masseprosenten sjelden over 50%. En rufsete lunne vil dermed holde 40-45%. Da er vi nede i 100-110 fastkubikkmeter. Og det lar seg fint gjøre å hogge på 20 dager når kjøringen er holdt utenom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info, det siste vedper fra 06.12.2009 17:26 er ikke samme vedper som har svart tidligere, bare en som ikke tør å være sarkastisk under eget navn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå begynner jeg også og skjønne dette. Det ble hugget på søndagen også (godt du ikke bor i mitt område, du hadde ikke blitt mÿe populær om du stod med 2 motorsager hele søndagen, men dere var kanskje langt til skogs), eller er det fredagen du mener?

Og når vi kommer ned i ca 100fkm3 så begynner alt og bli mer normalt. I mine trakter regnes arbeid \&quot\;ei helg\&quot\; som en arbeidsdag, hvis en ikke har tatt fri på fredag. Men som sagt før så er jo det viktigste at du har 250kb3 liggende klar for vedmaskinen.

Og når når alt ligger klart i sekk, så vet du hvor mye fkm3(fastkubikk)

det var i vedhøgen. Har du f.eks 6m lange stokker med mye krok, så blir det jo mye lettere og få en stor haug med løskubikk. Så det er nok blandingen av fast/løs kubikk som har rotet til denne debatten+ antall arbeidsdager. Men uansett så beklager jeg min del av rotet i denne tråden, og ønsker deg lykke til, det viktigste er tross alt at noen \&quot\;gidder\&quot\; og hugge og rydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis fler som må lese bedre inkl. NIB

Det var vel Dæhlen som \&quot\;angrep\&quot\; dem som kjøpte tømmer.

Og hvis jeg sier til deg NIB, at jeg gjordet så og så mye på en uke.

Hvordan tolker du det, var det på 5 -6-7 dager?????

Er det ikke derfor det blir debatter???

Hvis alle var helt korrekte og enig om alt så ville det blitt ganske kjedelig, eller???

Men nå virker det som de fleste \&quot\;misfortåelser\&quot\; er brakt på det rene, og alle virker stort sett enige.

Det som nok kan diskuteres er ordbruken i debatter.

Så nå kan vi kanskje gå tilbake til tema med storsekk vs 60liter.

Kan du få solgt alt i storsekk så synes jeg det er best, da det gir minst ekstraarbeid, men har en god tid, eller ikke får solgt annet enn 60liter, så må en jo gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dæhlen_1

Til dem som mener jeg kommer med missvineden opplysninger.. Javell samme kan det være. Jeg har prøvd oppklare. Og takk til alle dem som kom med svar på det opprinnelige spørsmålet. Jeg har lappet sammen igjen de høge lemmene på den gamle Olsen hengeren og har tenkt og prøve metoden til en av dem som svarte først i tråden. Så får vi se om jeg har tålmodighet til og drive med småsekker. Hvis jeg ikke får solgt storsekk så må jeg jo pent det da. Tid har jeg nok av da jeg forpakter bort de 250målene jeg har med dyrket. Eneste jeg trenger og gjøre på \&quot\;bruket\&quot\; er rydde opp i ca 150mål med skog. Ser det er noen som klager over at prisene på ved er for lav også. Her oppe er ikke det rart for annenhver gårdbruker driver jo med ved så for og bli kvitt veden sin må dem legge seg ganske lavt i pris?!? Her oppe går blandingsved for 50kr for 60l og 60kr 60l for bjørk. Storsekkprisene er noe mer variert har jeg sett.

 

Takk til Oddbjørn og 665 som dro det inn i de seriøse baner igjen!! Og ja jeg jobber lørdag og søndag. Lørdag fra 07.00- 17.00 og søndag fra 07.00-15.00 Har snille naboer:)

 

Takker til nib også. Ha en god jul folkens!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg kløver ved i 1000 liter, tar 700,- + 100 i frakt pr sekk for bjørk. 60 liter fant jeg fort ut at det ikke var penger i vs timeforbruk. Selg så stort som mulig.

 

Lager 1000 liter, syntes de tørker bedre enn 1500 liter.

 

Kjøper vedtømmer,flott bjørk, for 325,- m3`n. Hugge selv er ikke et tema.

 

100m3 er dermed lik 32500,- +mva

100m3 er 160 eurosekker kløvd ved.

 

160x 800,- inkl mva og frakt er 128000,-

MINUS

25% mva ( 32000,-)

= 96000,- eks mva

MINUS

utgifter til tømmer og transport 37500,-

= 58500,- som skal dekke skatt, andre utgifter, neste års tømmer etc.

 

Du skal drive EKSTREMT effektivt for å kunne leve av ved. Hvis du har noe som helst annet å bruke tida de på\; gjør heller det!!

 

Jeg har full jobb på dagtid å kløver nå kunn litt ved som hobby, lagde flere hundre storsekker første åra uten å sitte igjen med stort.

 

Kjøpte heller en liten minigraver, det er mye morsommere og dive med. Og mye mer penger i.

 

Tar små gravejobber for 500,- + mva pr time. Prøv å sitt igjen med 500,- pr time på vedplassen:))

 

 

Lykke til å god jul ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til Thomas: All respekt for regnstykket ditt med vedprisene. Det er mange vedgubber som burde ha

kalkulert slik du har gjort.

 

Men når du til slutt sier:

\&quot\;Tar små gravejobber for 500,- + mva pr time. Prøv å sitt igjen med 500,- pr time på vedplassen:))\&quot\;

Da er det plutselig noen knapper på kalkulatoren din som ikke virker lengre. For du har vel ikke kr. 500,-/time i netto på minigraveren heller.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler også 40 eurosekker i regnestykket til Thomas.

100 kbm fastmasse blir 200 stk 1000 l sekker når det ligger løst. Hvis man ikke stabler i sekken da men da er hele poenget med storsekk borte. Og økonomien blir også dårligere pga mange ekstra timer.

Slik at du har 90500,- exemva. til å dekke arbeids kostnadene dine. Og da tror jeg du nærmer deg gravemaskinen din i lønnsomhet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1

Interessann debatt dette. Er sjølv av den oppfatning at storsekk og helst 1500 liter er å anbefale. Synest eurosekkene vert raskt fulle. Men er det nokon andre her som har erfaring med kundar som ønsker veden rett i biltilhengar direkte frå vedmaskin? Kor mange prosent avslag er fornuftig å operere med ved ei slik løysing kontra salg av ferdig tørka storsekk?

Forutsetninga er sjølvsagt at kunden har eigen hengar og stablar i denne sjølv. Vedprodusenten sparar utgifter til sekker, tørkeplass og transport. Synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser en hvor viktig det er å holde prisen oppe på veden. Hadde denne veden kosta 50 kr mindre pr sekk raser timeprisen med ca det samme altså til 400 kr timen. Og 10000 kr mindre på 200 sekker. Noe du kan kjøpe ca 30 kbm med tømmer eller 1700 liter diesel for.

 

Bra du tar med tidsforbruket på levering Torfinn. Der må man ta seg betalt når en bruker like lang tid på levering som selve klyve jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dæhlen_1
Da har jeg litt mer info angående litt priser. 150kr er det du får for veden når du leverer. Hugger litt tømmer nå i vinter så snakket litt med dem. Litt usikker på hva dem tar for og hugge det og kjøre vekk men er vel rundt 100lappen. Hvis jeg vil selge det til noen som driver med vedproduksjon så var vanlig pris ca 200kr. Dette er blandingsved. Usikker på prisene på bjørk. Men da er det jo kanske så klart at det lønner seg og ta ved fra egen skog selv om du får noen til og hugge for deg. Blir jo ca halve prisen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant her! Opplever hvert år at der er hobbyhuggere og pensjonister som \&quot\;dumper\&quot\; veden ut på markedet om høsten. Virker som om de er redd for å bli sittende inne med veden... Når så vi andre i tillegg må regne mva på prisene blir det ikke noe lettere.

En kjenning solgte noe ved her om dagen og kjøperen syntes det var noe dyrt i forhold til en annen som solgte for 550,- pr storsekk. Spørsmålet var da: hvorfor kjøper du ikke hos han da? Mannen svarte da at den selgeren var fri, hvorpå han fikk til svar: når jeg er fri tar jeg bare 300,- for storsekken....... :)

Ha en god jul alle i vedskogen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjørn!

 

Sitter selvfølgelig ikke igjen med 500 pr time med den lille graveren. Men det er noe mindre utgifter til drifta.

 

Men det er en rød tråd gjennom det forrige innlegget jeg skrev. Kjenner alt for mange som ikke regner med de faktiske kostnaddene når de regner på fortjenesten.

 

Kostnaddene blir ofte høyere enn forventet når folk setter seg ned og grundig summerer utgifter og tidsbruk.

 

Det er klart det vil være en del variabler i forhold til bosted, regnskap etc.

 

Og til nhb\; jeg har regnet meg frem til et tømmerforbruk på nærmere 0,6m3 fastvirke pr m3 ved. Jeg stabler ikke i sekkene, men danderer litt til underveis samt en god topp på sekken. Sekken blir ikke pen å se på og heller ikke god å stable hvis du ikke danderer litt underveis. Jeg tar heller den lille kostnadden det måtte medføre fremfor å føle på at sekken ikke er full når jeg leverer.

 

God jul og godt nyttår til alle vedprodusenter i det ganske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest jijohans_1

Gammel tråd, men veldig aktuelt tema, da jeg vurderer å selge litt ved på hobbybasis.

Ser mange skriver om priser og slikt. Så lenge man klarer å få 1kr L, er det vel greit, blir jo ikke store timesbetalingen, men det har man da heller ikke når man ligger å drar seg på sofaen, istedet for å produsere 15-20 stk 60L sekker hver ettermiddag.

Leste her inne en plass at noen mente man \&quot\;må\&quot\; produsere min. 600 1000L for å kunne tjene penger på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du leste det, men det er nå så. Om du skal ha vedproduksjon som _eneste_ inntekt, så må du nok fort opp i minst 600stk 1000l-sekker til 1000kr/stk, som gir en bruttoinntekt på 600.000, minus alle andre utgifter (bjørk, sekker, paller, drivstoff, vedlikehold, avskrivninger) kan du kanskje få til en årslønn på 250-300.000. (jeg gjetter, har ikke regna på det)

 

Du tjener jo ikke penger til deg selv før etter at verdifallet/avskrivningene på produksjonsutstyret, (og såklart resten av driftsutgiftene, men avskrivningene er nok den posten som er lettest å glemme i regnestykket) er dekket. Hvor mye man må produsere bare for å få dekket avskrivningene kommer jo helt an på hvor dyrt utstyr man har investert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jijohans_1
Det var ikke snakk om eneste inntekt, tenkte mest å ha noe å sysle med de 4 ukene man har fri fra jobb...Så lenge man produserer ved istedet for å ligge hjemme på sofaen på ettermiddagene , tjener man penger uansett...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoy!

 

Jeg kløver ca 100m3 (3 bil/henger lass) bjørk i året. Dette blir ca 200m3 ved, altså 200stk 1000 litere. Jeg tar 1kr literen inkl. mva ferdig levert hos kunden. Altså 1000 kroner for en tusenliter. Dette gir en brutto på 200 000,- inkl mva i min vedproduksjon.

Så kommer utgiftene:

- 1/5 av brutton er jo mva, altså 40000,- går til staten der.

- Så skal man jo betale for tømmeret man har kjøpt 325,- pr m3 bjørk, altså 32500,-

- Så diverse: sekker, diesel, olje etc. ca 10000,-

- Så avskrivninger på maskiner til ca. 200 000 over fem år. Altså 40 000 i året. ( I virkligheten vil jo ikke maskinene være verdt null etter fem år, men avskrivningene går over fem år)

Summerer man dette blir det 122 500,- av de 200 000,- brutto. Så sitter du igjen med 77 500,- før skatt. Skattetrekket vil jo være individuelt fra person til person men hvis du har en annen jobb hvor du tjener greit å havner i toppskattsjiktet havner over halvparten av dine 77 500,- i statskassen sammen med 75% av alt annet du tjener her på jord.

Husk og på at hvis du ikke allerede er selvstendig næringsdrivende kommer det ekstra utlegg til registrering av foretak og regnskapsføring.

Men du taper jo ikke penger på det så bare start opp, jeg gjør det fordi jeg syntes det er trivelig å stå å jobbe med og jeg fyller på med vedkløving på tider av året hvor jeg ikke har annet å gjøre som selvstendig næringsdrivende.

Eller selg alt svart:) da vblir regnestykket noe enklere:)) neida, skal ikke oppfordre til det.

Uansett lykke til å håper du får til en liten fin vedbedrift som selger god ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det dette med avskrivninger da. Du avskriver altså 200.000 til 0 på 5 år, og har dermed utsatt skatten din noen år. Om du fremdeles driver med vedproduksjon da. Hvis vi var litt mer realistiske og sa at reelt verditap til 0var på 20 år (altså at utstyret er verdt kr 0, eller snarere selges om 10 år til 50% av nypris), så er det reelle verditapet 10.000, og ikke 40.000pr. år. Da har du i realiteten bygget opp formuen din med 30.000,-, og trenger ikke betale skatt av det før du eventuellt realiserer restverdien. Altså er intekten i realiteten 107.500,-

Så spørs det jo selvfølgelig hva kapitalen på 200.000 skal ha i avkastning. Er det lån i banken så skal jo de ha renter osv, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

det tar mye lengre tid å pakke i småsekk, men så sparer du tid når veden skal selges for da klarer kundene å hente veden selv.

 

Det jeg syns tar mye tid er å rydde vekk kvisten. Som regel må en rydde bort kvisten for det kan ikke ligge igjen på dyrkamark, veg, grøft eller i bekken. Eller så er det ofte i veien for vinsjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

Jeg ser en ikke helt uvesentlig regnefeil i regnestykket til thomas i hans innlegg datert 7.12.2009.

Ved salg av ved for kr 128.000,- utgjør mva kr 25.600,- og ikke 32.000,- som Thomas skriver.

Altså kr 102.400,- + 25 % mva (25 % av 102.400,-) = 128.000,-.

Det betyr at fortjenesten du oppga til kr 58.500,- er kr 6.400,- høyere, altså kr 64.900,-.

nbb har regnet riktig på mva når han tar med de 40 sekkene og kommer fram til 90.500,-. Syns dette høres ganske bra ut hvis det er en jobb som tar 200 timer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...