Gå til innhold

Nyoppstartet vedbedrift


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er ny her på forumet. Vi er to stykker fra en bygd i Nordland som har startet en bedrift som skal produsere ved. (Misvær skog &amp\; ved DA)

I den forbindelse tenkte jeg å forhøre meg litt her på forumet siden det virker som det er mange av dere som har litt peiling.

 

Vi starter stort sett på scratch og har tenkt å investere i en traktor og en vedmaskin. Vi har fått inn noen tilbud på div maskiner, men hva vil dere anbefale? Vil gjerne ha med matebord og stokkstativ for mest mulig effektiv produksjon. (Vi satser på ca.400 storsekker + 1000 60 l. i året i første omgang)

 

Vi må inverstere en del i både utstyr og råvirke. Har vært i kontakt med bank, men i disse lånetider hadde det vært greit med en del støtte. Er det noen av dere som vet om mulige instanser som man kan søke om støtte for oppstart (har søkt innovasjon norge).

 

Takk på forhånd for svar!

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er ny her på forumet. Vi er to stykker fra en bygd i Nordland som har startet en bedrift som skal produsere ved. (Misvær skog & ved DA)

I den forbindelse tenkte jeg å forhøre meg litt her på forumet siden det virker som det er mange av dere som har litt peiling.

 

Vi starter stort sett på scratch og har tenkt å investere i en traktor og en vedmaskin. Vi har fått inn noen tilbud på div maskiner, men hva vil dere anbefale? Vil gjerne ha med matebord og stokkstativ for mest mulig effektiv produksjon. (Vi satser på ca.400 storsekker + 1000 60 l. i året i første omgang)

 

Vi må inverstere en del i både utstyr og råvirke. Har vært i kontakt med bank, men i disse lånetider hadde det vært greit med en del støtte. Er det noen av dere som vet om mulige instanser som man kan søke om støtte for oppstart (har søkt innovasjon norge).

 

Takk på forhånd for svar!

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dere bør sjekke i kommunen deres om det finnes noe næringsforum eller lignende, der kan det være litt etableringsstøtte å få, sjekk med lokal bank og kommuneadministrasjon også, det finnes enkelte steder fond og midler avsatt til etablering av nye bedrifter.

Lykke til med bedriften, ikke invister over evne. Det er gøy med stort og nytt, men det er artig å kunne ta ut litt lønn og, ikke bare betale gjeld og avdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Da ble det en Valtra 6800 01 mod og en Dalen 2054 THS 2010 mod som vi har investert i. Vi har hørt mye bra om Dalen og at Pilkmasteren ble \&quot\;for liten\&quot\; med en produksjon på 200-300 storsekker i året. Jeg håper vi blir førrnøyd med Dalen. Traktoren er allerede brukt til å kjørt ut 100 kubikk i fra skogen og ser ut til å fungere bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har ikke regnet på det, men kan det være økonomi i å investere i en billig mindre traktor for å drive vedmaskinen fremfor å gjøre det med en såpass stor traktor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Ford med ca 45 hk som vi skal bruke på vedmaskinen. (har også en MF35, men den tror jeg blir litt liten?)

 

Valtraen bruker vi i skogen og for å laste opp strangene på stokkbordet, smat kjøre bort sekkene. Jeg vil tro at det kunne blitt litt dyrt i lengden å skulle kjørt den på vedmaskinen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nineball_1
Vet ikke hvor mye en Dalen 2054 krever av effekt. Vi har en 1554 med sagblad og den skal ha kun 400 omdr. inn på hydraulikkpumpa. På denne har vi brukt forskjellige traktorer gjennom åra, og idag bruker vi en MF-35. Denne klarer jobben utmerket og er jo dieselgjerrig som få.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bruker en Deutz 4005 på 35 Hk på Dalen 2054, og funker helt ok. Det er 400 rpm på 2054 modellen også, og det oppnås ved 1450 omdr. på motor på Deutz`n.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kaffelars_1

Hei

 

Jeg låner denne tråden siden det under følger et par generelle spørsmål som passer trådens tittel.

 

Har lest det jeg kan komme over på dette forumet. Mange bra tips. Jeg er i oppstartsfasen selv og sitter fortsatt med noen spørsmål jeg hadde satt pris på om noen kunne svare på. Her er noen ting jeg fortsatt lurer på.

 

1. Jeg er litt redd for å kline til og bli sittende igjen med \&quot\;dårlig\&quot\; ved. Jeg har tørekeplass til 250-300 storsekker, men er er redd jeg ikke blir kvitt alt i oppstartsfasen uten faste kunder. Er det enda marked for alle og vedmangel på slutten av vinteren i de fleste områder (bor selv på Hedmarken), eller må man jobbe hardt for å bli kvitt den?

 

2. Med tanke på forrige spørsmål, har ved som har blitt kappet og kløvd på vinteren vondt av å stå ute påfølgende sommer og enda et år før den blir levert til kunde? Forringes den av å stå ute to sesonger? Har ikke plass til mer enn 100 paller innendørs og der hadde jeg tenkt å ha noen paller med 60 litere.

 

3. Jeg har forstått at det ideelt sett bør kappes og kløves tømmer som er hugget på vinteren og at tørkinga bør begynne rundt 1. april. Går det greit å hugge, kappe og kløyve året rundt selv om det ikke er ideelt utfra hva jeg har lest her?

 

4. Jeg må kjøpe råvirke og har ikke skaffet maskin enda. Ikke tatt valget på hvilke maskin jeg skal kjøpe heller, og det får bli en annen diskusjon, men jeg lurer veldig på dette med diameter på tømmeret. Satser på bjørk og det blir vel en finsk maskin til en 50-70.000 kr. Mer vil jeg ikke legge i det til å begynne med. Er det verdt å gå for ei maskin som takler 36-37 cm virke (ala Hakki Pilke 1x37 og Pilkemaster EVO 36) Skyter man seg selv i foten ved å velge en av de som har en maks på 30 cm? (Hakki pilke 2X og EVO 30) Produksjonen min blir altså maks 300 storsekker (90 favner eller 145 kubikk fast)

 

5. Stemmer det at et lass med tømmer på lastebil er ca. 35 m3?

 

6. Jeg vil ikke selge ved til dumpingpriser og kjøre \&quot\;pensjonistmetoden\&quot\; (uten på noen måte å fornærme den eldre garde). Jeg bor som sagt sentralt på Hedmarken og akkurat nå ligger det 1000 liter løs ved ute på finn for 700 kr. Til dere som er herfra. Hva har gjennomsnittet ligget på for en storsekk her i området? Hva er vettugt for en storsekk eks tillegg tilkjøring?

 

Det ble mye det her, men jeg setter takker og bukker for vettuge svar.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Bor i Telemark. Har drevet i to sesonger, var også redd for ikke å bli kvitt veden min første året. Solgte derfor tørr bjørkeved for omlag 700,-pr. m3 ved. Men jeg fant fort ut at det var alt for billig.

 

Har i år tatt en krone pr liter ved i storsekk ferdig levert. Fortsatt ingen problem å bli kvitt.

Stor etterspørsel, var tom i juli i år.

 

Jeg tror ikke veden har vondt av å stå over en sesong, tenkte selv jeg skulle gjøre opp 100m3 tømmer i år for å kjuvstarte på neste års ved. Da får jeg bedre tid til våren.

 

Jeg bruker å sette de ferdig prduserte pallene på en palle til slik at det blir god lufting under pallen. Stabler tre storsekker i høyden. Den størse utfordringen er nesten fuktigheten fra bakken.

 

ca 35m3 pr lass ja.

 

Her betaler jeg 325 pr m3. + kjøring

 

Har en DUUN VM100 maskin jeg er veldig fornøyd med etter et par sesonger. Var noe innkjøringsfjusk, men ok nå. Den tar 42 cm, men de beste dimensjonene er 15- 20 cm. Kjører med 4 deler kniv. Syntes de andre alternativene 6/8 deler lager for mye flis.

 

Ved er alright å drive med hvis du føler at du ikke jobber gratis. Ta betalt for det du driver med.

Kløver selv ca 150m3 i året.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder til i Vestfold. Ser at en del her tar fra 600-750 for en 1000l med + kjøring. Lurer selv på å ta 1 kr literen inklusive kjøring.

Har rundt 200 sekker 1000l og 1500l gjort opp på en Hakki Pilke 1-X 37 Easy. Grei maskin. Men ønsker Kisa på sikt.

Men viktigere en vedmaskinen er opplegget rundt maskinen at det flyter.

Veden vil foringes minimalt ved å stå over en sesong. Så lenge den står tørt.

Ved som skal selges på følgende vinter bør være ferdig før 23 juni heter det her fra gammelt av. Har selv solgt tørr ved som er kappet og klyvd på sensommeren samme vinter. Er jo en mulighet å la den overvintre også...

Vanskelig å finne en vedmaskinsom både er effektiv på både store og små dimisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette med ca 35m3 på tømmerbil, så må det vel nesten være sagtømmer av furu/gran for og komme opp i dette volumet?

Tror du skal ha meget fin bjørk før du passerer 30m3.

Vil tippe på ca 25-26m3 av et lass med \&quot\;vanlig \&quot\; Norsk bjørk.

Snakker da om fastkubikk.

Kappet nettopp opp et lass med ca80% furuslip og ca 20% björk, og det ble 54stk 1000l sekker, eller ca 29 fub3.

Synes forøvrig at Dalen 2054 er ganske rask på både små og store dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelars_1

Tusen takk for svar. Jeg får prøve meg fram litt. Synes det står vedsekker over alt på alt av småbruk og gårder rundt omkring her og har lurt på om alle blir kvitt det til vettuge priser. Det er tydeligvis mange som fyrer med ved her.

 

Hadde vært fint om dere som startet nevnte noen \&quot\;ikke gjør som meg det første året jeg drev på\&quot\;-blundere. Jeg har en 35x som skal drive maskineriet, en MF 135 til å flytte paller med og tid nok.

 

Jeg er avhengig av å få lesset tømmeret av bilen på èn plass og flytte det over til en annen. Duger en frontlaster med pallegaffel til slikt, eller bør man ha tømmerklo? Hva slags lengder blir tømmeret vanligvis levert i fra bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
hei. jeg bruker ålø pallegaffel med helsmidde gafler og tilhørende tømmerklype. hvis du legger labankestokker under tømmeret er det ikke så vanskelig å få tømmeret over på stokkebordet. dessuten er det genialt når en skal flytte sekkene, da er det bare å klemme fast sekken og det står fjellstått
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1
Har drevet i mange år nå og har betalt for en masse tømmer jeg ikke har fått. Har fått regning på opp til 35 kubikk på enkelte lass som det har vært 28 på(med bjørk). Er enig med han som skriver 26-28 kubikk på bil og henger. Vil forøvrig anbefale notsekk fra Espegård. Da sparer men tid da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være veldig variasjon på bjørkslipen som blir levert rundt om. Bil og dobbel henger altså 3 lag med tømmer ligger på ca 38 kbm.

Hvordan regner dere dette om dette til fasmasse?

I en 1000 l sekk går det 0,5kbm.fm. og i en 1500 l sekk går det 0,75kbm.fm. og dette er løst i sekken ikke stablet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelars_1
Ja, hvis du får 28 m3 og betaler for 35 endres jo regnestykket litt. I fare for å gå bort fra temaet her (eller kanskje ikke siden det er et nybegynnerspørsmål), til dere som stabler ved på europall i storsekk, hvor mye av en favn får dere plass i en slik og hvor mange 60 litere stabler dere på en pall? For oss som ikke har ubegrenset med plass til tørking og kanskje skal kjøre mest mulig ved på et lastebillass kan det være greit å vite og kanskje også verdt den ekstra jobben?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelars_1
Ja... beklager. Jeg så jo nå at fastmasseprosenten på stablet ved er 65%. Da blir regnestykket overkommelig :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nhb: ja da har vi kanskje noe av forklaringen til evt. missforståelser.

Her jeg bor kjøres kun enkel henger(altså totalt 2 lag med 6m lengder,1bil og 1henger)

Og det er dette jeg mener blir ca 26-28fm3 med bjørkeslip, så da stemmer det nok bra med 38fm3 med 3 lag. (trodde det var bare i sverige de kjørte med dette?).

Men om noen mener de får 35fm3 med bjørk på en \&quot\;vanlig bil og henger\&quot\;, så mener jeg de blir lurt.

Men at 3 lag gir 38fm3, stemmer nok bra.

Synes også dette er viktig og klare opp i dette for en som skal starte opp, så en ikke bare godtar det som blir hevdet.

kan tape mye penger på og betale for kanskje opptil 7-8fm3 for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelars_1
Jeg har ikke all verdens plass til lagring av tømmer. Dette blir et slik \&quot\;hvor langt er et tau\&quot\;-spørsmål, i og med at en lunn varierer i høyde og bredde. Går det likevel an å anslå hvor mye plass et billass (med dobbel henger - 35 m3) tar når det stables i en lunn som ikke er høyere enn at jeg klarer å få tak tømmeret som ligger øverst med frontlaster og klo?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Dølen_1
Hvor lenge bruker dere som har holdt på et par år på å klyve bjørk og furu til 10 stk. storsekk 1000L løs ? Hva kan en enslig person forvente å produsere med f.eks. en dalen 2054 med stokkebord og traktor med tømmerklo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byggmann_Smøla_1

-Men hvis vi sier at en bil med henger får med seg ca.30 m3 tømmer, kan vi da legge på 65% for å finne ut hvor mye ved vi får ferdig stablet?

 

-Blir 30m3 på bil og henger regnet som fast kubikk eller løskubikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...