Gå til innhold

Nyoppstartet vedbedrift


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Byggmann_Smøla_1

Da kan jeg forstå det sånn at når man får ett lass med tømmer så regnes det i fastkubikk...?

 

Men det jeg egentlig lurte på i sist innlegg var omregninsfaktorer, dette er greit å vite med tanke på inntjening og fortjeneste.

 

Tenkte jeg skulle lage et program som regnet fortjeneste ut ifra forhåndsgitte faktorer.

 

Hvis man skal regne om fastkubikk på bil til løskubikk stablet ved, må man da først regne fastkubikken om til fast masse for så å regne fast masse om til løskubikk? Eller kan man som forespurt i sist innlegg bare legge på 65% på fast kubikken som kommer med bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,6 kubikk fastved skal etter det jeg husker gi 2,4 kubikk med opplød ved, altså ett mål.

Tror ikke det trengs å lages noe utregningsprogram til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På henger: høyde på karmer X bredde X lengnde X 0.33 = hvor mye kubikk hengeren tar, ikke stabblet da....men løst oppe i henger kappet i 30 cm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tror det er litt vanskelig å lage et program med faste faste faktorer for dette. Det er så mye som gir utslag på hvor mange m3 ved du får ut av en m3 tømmer.

 

Jeg bestiller tømmerbil/henger lass (dobbeltlass) å de er på ca 35 m3 hver. Men her kan det variere fra 50 til 75 m3 ved alt ettersom hva slaks tømmer og dimensjonen på virket. Grovt virke gir mer ved osv. Tynningsvirke gir mindre.

Det er mye mer luft på et dobbeltlass med tømmer i dim 10- 15 cm enn ett med 20-40 cm.

Men på den andre siden går det stort sett fortere å kløve vedlass med mindre virke ettersom man ofte kan kjøre det rett imellom uten å ta det igjen flere ganger.

Jeg selger alt i 1000 og 1500 sekker og stort sett så får jeg ca dobbelt så mange m3 ved som m3 fastkubikk.

Altså i år gjør jeg opp 200m3 tømmer, det blir ca 400 m3 ved.

Betaler 325,- for m3 bjørkevirke og selger for 1000,- m3 ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jml_1
Er ute etter å kjøpe bjørkestrongar for å kappe og kløyve sjølv. Det må vel vere nokre firma som leverer dette? Tips?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei. Jeg er også litt ny her, lurte bare på hvor mange kubikk det gjikk på full bil med dobbel henger med rett og fin bjørk?

 

Kanksje noen ville forklare meg litt om kubikkregning i samme slengen?

 

Mvh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta om ved

Veden består av brennbart materiale (tørrstoff), vann og aske. Jo mindre vann i veden, jo større blir den effektive brennverdien. Dvs. at tørr ved gir mer effektiv varme. Vekten av tørrstoffet pr volumenet varierer mellom treslagene (men brennverdien pr kilo ved med samme fuktighet er så å si lik for alle treslag).

 

Brennverdien pr volumenhet varierer fordi noen treslag er ?tettvokste?, andre har løsere ved. Som en hovedregel kan vi si at den effektive brennverdien av de treslagene som oftest brukes til fyring i tørr tilstand er 2500 kWh pr fastkubikkmeter.

 

 

 

Måleenheter for ved

Ved omsettes etter volummål og ikke etter vektmål, fordi vekta varierer alt etter hvor tørr veden er.

 

fm3 = 1 fastkubikkmeter - dvs. 1000 liter fast masse.

 

1 lm3 = 1 løskubikkmeter - dvs. volumet med luft imellom.

 

1 favn ved: 4 m x 1 m (eller 2 m x 2 m)x 60 cm = ca 2,4 m3 stablet ved.

 

1 favn 60 cm ved som kappes i 30 cm lengder = ca 3,3 m3 i løsmål (ikke stablet).

 

1 favn 60 cm ved krever 1,6 fm3 råvirke.

 

1 favn stablet ved = 2,4 m3. Når denne mengde kappes i 30 cm lengder, minker volumet med ca 10 %.

 

1 storfavn ved: 2 m x 2 m x 3 m lengder = 12 lm3 = ca 6,5-7 fm3.

 

_______________________________________________________________

 

Vedsekker i følge Norsk standard:

40 liter - 50 x 72 cm

60 liter - 60 x 80 cm

80 liter - 60 x 100 cm

Sekkene skal være merket med mål og innhold.

 

1 favn 60 cm ved, kappet i 30 cm lengder og pakket i standard vedsekker, gir:

59 - 61 fulle 40 liter sekker

38 - 40 fulle 60 liter sekker

30 - 32 fulle 80 liter sekker

 

Ved i 30 cm lengder skal stables i sekken.

Ved i 20 cm lengder kan rystes i sekken.

_____________________________________________________________

Fastmasse-prosenten på 60 cm stablet ved er ca 65 %. 100% x 1,6/2,4=ca 65 %,

 

Fastmasseprosenten på 30 cm stablet ved er ca 74 %.

 

Når 1 favn 60 cm ved kappes til 30 cm og stables reduseres volumet i forhold til stabling av 60 cm ved med 10 %. Årsaken er at de kortere 30 cm vedlengdene ligger tettere, altså det er mindre luftvolum i stabelen\'\'\'\' enn med stabling av 60 cm ved.

 

Volumet av en favn som er kappet til 30 cm og stablet er derfor 2,4 - (2,4 x 10/100) = 2,16 kbm

Vi får da følgende fastmasseprosent: 100 % x 1,6/2,16= ca 74 %

 

Fastmasse-prosenten på løs ved i 20 og 30 cm lengder er ca. 50 %.

En favn kappet til 30 cm og rauset i henger el utgjør 3,3 løskubikk.. Vi får da: 100 % x 1,6/3,3= ca 50 %.

1 storsekk for Europall (80 x120 cm) rommer 1 m3 løs ved, eller 0,5 fastkubikk ved uten stabling.

 

1 storsekk for Hydropall (105 x 130 cm) rommer 1,5 m3 løs ved, eller 0,750 fastkubikk ved uten stabling

 

Ved for salg bør ha en fuktighet omkring 20 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...