Gå til innhold

Enkle vedmaskiner


gmail_1

Anbefalte innlegg

Eg lurer på å skaffe meg ei vedmaskin til "tynningsvirke". Eg ser ikkje heilt at eg har bruk for ei totrinnsmaskin som kappar og kløyver i to operasjonar og har lurt litt på dei som klarar det i ein operasjon.

 

Det ser ut til å vere minst to hovudtypar: Dei som brukar hydraulikk til å klippe veden (PW, Moelven) og dei som har eit hjul med øks som høgg han av (Bilke, Klapi Tuiko).

 

Er det nokon som har erfaringar og tips om svake og sterke sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei!

 

Vi hadde Moelven for mange år siden, uten transportør. Den var meget kraftig og hadde en øks formet som en T som kappet og kløyvde i en operasjon. Den gikk utrolig tregt på en \&quot\;vanlig\&quot\; traktor, men så vidt jeg husker kan man montere på et aggregat for å få opp farten. Evt. bruke en traktor med stor pumpe eller pumper man kan kople sammen.

Vi kjøpte etterpå en maskin med dreiehjul (som jeg ikke husker navnet på). Den tok opp til 20 cm. i diameter og var utrolig effektiv på smått og rett virke. Den kløyvde ikke alltid godt, spesielt den første kubben, men var driftsikker og enkel. Hadde transportband.

Generelt blir kappesnittet stygt (flisete) og vedkundene var ikke fornøyde med dette. Til eget bruk er det ikke noe stort problem.

Vi har nå endt opp med en Duun VM 100 som fungerer meget bra, men laget mye ved av grovt virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend_1

Problemet med disse maskinene er som vedbaronen sier. Blir fort en del flis, dårlig salgs kvalitet. Men til eget bruk fungerer det greit.

Ville anbefalt en enkel maskin, gjerne med sagblad? Dalen 1554 e.l

Har selv en Kisa super kombi. Forløperen til Kisa Kubikk. Enkel maskin med lite slitedeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...