Gå til innhold

produksjon med 60 liters sekker


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest hond43_1

undrer på ca kor mange 60 liters sekker ein får ut av eit tømmerlass på 35kbm og kor mykje tar dere for furu evnt bjørk i 60 liters sekker.

er klar over att det blir ein god del meir arbeid, men blir lettere transportmessig då eg ikkje har frontlaster.

noen som bruker pilkemaster evo30 til vedproduksjon og har erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

undrer på ca kor mange 60 liters sekker ein får ut av eit tømmerlass på 35kbm og kor mykje tar dere for furu evnt bjørk i 60 liters sekker.

er klar over att det blir ein god del meir arbeid, men blir lettere transportmessig då eg ikkje har frontlaster.

noen som bruker pilkemaster evo30 til vedproduksjon og har erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

 

I min lille vedproduksjon gjør jeg opp ca 2-3 dobbeltlass i året. Altså 70-100m3.

Jeg tilbyr ikke mine kunder 60 liter pga ekstremt mye arbeid og merkostnadder til sekker og tid som du ikke får betalt for.

Det er tidkrevende og vrient og pakke fine 60 liter sekker. Og folk som etterspør 60 litere er ofte de særeste kundene. De måler 60 liter sekken opp og ned og nåde deg hvis den ikke er full nok. Og hvis du tenker og pakke veden i 60 litere når den er nykløvd vil den krympe mens den tørker og bli slapp i fisken ved salg. Da blir de sure. Du må mellomlagre veden og pakke den i sekk tørr.

 

Når jeg regner på det får jeg ca 0,9 m3 tømmer i en 1500 liter sekk som jeg produserer. Det blir ca 38-40 storsekker (1500 liter) på et dobbeltlass (35m3). Det avhenger litt av dimensjonen på virke. Og hvis jeg pakker om en i 60 litere får jeg ca 20x 60 liter pr 1500 liter sekk. Altså ca 20 småsekk pr m3 tømmer. Så 35x20 gir deg 700 sekker på hele lasset.

Men jeg råder til sterkt og revurdere om du virkelig vil pakke et helt lass i småsekk. Du kan regne at du pakker ca 10 sekker pr time ved normalt tempo, det blir 70 timer arbeid du ikke får betalt for, og da har du bare stabla sekkene hjemme hos deg. Så skal du lempe alle 700 sekkene på henger og levere dem?

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller stablet veden løs og solgt den som gammeldagse favner. Det er mye bedre. Du stabler fint opp ei favn på paller på en time halvannen. Men du pakker ikke 40 sekker på samme tida.

Hvis ikke ville jeg laget storsekk og kjørt ut en og en med bakmonterte gaffler.

 

Men aller helst ville jeg nok solgt traktoren og kjøpt en med en enkel bergsjø laster. I vedproduksjon er laster nesten et must. Vedarbeid og særlig småsekker sliter veldig på ryggen hcis du ikke tilrettelegger godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

35 fastm3 gir ca. 22 favn. Det går 38-40 60literssekker pr. favn, altså får du ca. 850 sekker ut av dette lasset.

Jeg pakker 25-30 slike sk. pr. time ferdig stablet på palle ved bruk av sekkekanal, men klarer ikke å holde dette tempoet så lenge. 15-20 bør du klare over tid.

Jeg tar 75 kr. pr. sk. for bjørk levert i Trondheim + 200,- i kjøring pr. kunde. Det går nok an å få noe mer, men jeg ser verdien av å ha faste kunder over tid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Men 35 fastm3 er det vel sjelden på en tømmerbil med bjørk??

Da skal det isåfall være veldig fint virke. 35m3 er det vel stort sett bare når det kjøres sagtømmer av furu og gran.

Tror aldrig vi har fått over 30m3 fast med bjørk noen gang.

Blir som regel 27-29 m3 fast når det er kappet opp(inkludert spon og flis), eller 50-55 1m3 sekker.

Snakker da om bil og henger med 1 streng på hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Jeg har prøvd å pakke om 1 stk 1,5 m3-sekk med bjørk til 60 litere. Fikk ca. samme antall som Olle og etter å ha regna på det kan jeg ikke skjønne at jeg har igjen for den tiden det tar å pakke om og ned i sekkene. Hadde jeg pakket flere sekker hadde jeg antakelig klart å kjøre ned tida litt pr. sekk, men fortsatt dårlig betaling for jobben. Såe - 1,5 m3-sekk er tingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Når jeg får bil + dobbelt hengerlass, altså tre bunter får jeg ofte regning på ca 35m3.

Dette får jeg 39-40 1500 liter sekker. Da har jeg med andre ord ca 0,8-0,9 m3 tømmer pr 1500 sekk. Så to 1500 sekker tilsvarer en favn (1,6m3).

 

Største problemet er og få tak i virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Henke: du har sett lyset!

 

Jeg taper faktisk 100,- på og pakke en 1500,- over i 60 liter. Jeg tar 1 krone pr liter i storsekk, altså 1500,- for en 1500 liter sekk.

 

Pakker jeg den om i 60 liter får jeg ca 20 stk og de får jeg 70 kroner stykke for. Altså 1400,- pluss at jeg står krokete og kødder med det i en time halvannen.

 

100,- pr 60 liter så hadde manh hatt 4-500 pr time for arbeidet. Da hadde det vært greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Salget av 60 liters vedsekker hører hjemme i byen, der folk er gærne nok til å betale det sekkene faktisk er verdt. Her på \&quot\;landet\&quot\;, hvor hvertfall jeg holder til har folk skjønt såpass at de hvertfall kjøper en m3 eller mer om gangen. Småskalaproduksjonen min monner uansett ikke mye, men jeg skal nok ikke bruke så mye mer tid på å finne ut hvordan en 60 literssekk med ved pakker seg enklest og kjappest før jeg gir helt f***.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kommentar til Henke.

Synes det var ein unødvendig kommentar for ein som nesten bare produserer ved til eget bruk.

Eg produserer ein del ved av selvhugget tømmer og ein del ferdig hugget levert på plass på gården.

Mesteparten i 1500 liters sekker men må også ha noen 60 liters sekker for kommer du inn i byer med små leiligheter så har dei rett og slett ikke plass til ein 1500 liters sekk eller i nye hus så skall dei bare ha 8-10 sekker for kosen si skyld.

Sånn er verden i dag og da er det bedre og tilpasse seg enn og kritisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Olle:

Her hvor jeg bor er det motsatt. Jeg har ikke \&quot\;råd til\&quot\; å selge innkjøpte bjørkestranger i storsekk. Her på landet får jeg ikke stort mer enn 2000,- pr. favn. Pakker jeg i småsekk og kjører til byen får jeg opp mot 3.500,-. Stranger levert hit koster ca. 1.000,- pr. favn + mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hond43_1
takker for mange fornuftige svar, har kommet fram til att det lureste sannsyligvis er å produsere i storsekker, pga tidsbruken. blir ikkje innvistert i ny traktor med det første, dette blir første året på meg å ser det lurt å holde kostnaden på eit minimum.. men muligens ein enkel kran for å løfte sekker av og på traktorhenger. ingen som har prøvd pilkemasteren?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vedbaron2, ja da forstår jeg deg. Men her jeg bor får man ikke mer enn 65-70 pr småsekk. Selv om folk handler dem på bensinstasjonen til 139,- pr stykk.

 

Men jeg har ingen problemer med og få 1,- pr liter i storsekk ferdig levert hos kunden. Hvis kvaliteten er god.

 

hond43, du får jo kjøpt trucktårn til trepunkt. Hva slags henger har du? Moelven? Jeg har en gammel moelven som jeg kjører ut litt ved med til de nærmeste kundene for nostalgiens skyld. Den får jeg to 1500 litere på altså en favn. Så har jeg skrudd på en 2\&quot\;4\&quot\; på ca en meter helt i bakkant på hengeren. Da kan jeg tippe hengeren og vedsekkene raser av mens tompallene blir liggende igjen på hengeren. Veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hond43_1
eg disponerer ein litt større type gammel henger, håpet var å få 3 stk 1000 liters sekker på den, ser det er mange som bruker 1500 liters sekker her, tørker dere veden i den også? såg for meg att den blei veldi stor og klumpete å holde på med. har sterkt vurdert eit slik trucktårn, ser veldi kjekt ut, men er vel kanskje ikkje mulig å bruke i kombinasjon med henger?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Jeg kan ikke skjønne at det er noe større problem å handtere 1500 l sekker enn 1000 l sekker. Tørken har heller aldri vært noe problem de 15 åra jeg har hatt mer eller mindre med veden å gjøre her.

Største problemet er at det er vanskelig å få tak i hydropaller på vettug vis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hond43_1
kanskje like greit med 1500 liters då, ser mange som bruker europalle på dei, ka mål er det på hydropallene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1

Jeg er både enig og uenig i mye av det som blir sagt over her.

Ja det er mer arbeid i 60 litere og når en ser hva slags ranpris enkelte selger det for er det ikke rare fortjenesten, MEN f.eks for meg som har 50 hyttenaboer med en snittalder på 70 år +, så er det ett fåtall om noen av de som ønsker storsekker med ved. De ønsker ett par 60 litere når dem kjører forbi her på fredagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Løsningen for min del er å kjøre rå ved rett i hydrosekk, legge til litt underveis og tørke veden i denne sekken. Hydropaller er det plenty av i indusrtien her, enten gratis eller for kr. 10,-. Den er vel 120x140 mens Europall er 80x120 så vidt jeg husker. Å bruke mindre paller til hydrosekk har jeg dårlig erfaring med. Har laget noen eurosekk også, men det er mye mer arbeid å legge til og man må skifte sekk oftere. Hydro blir betydelig mer effektivt.

Jeg kjører ut på en eldre boggihenger uten sidekarmer på den ene siden og får da 6 hydro i bunnen. Da stikker pallene ut ca. 10 cm. på siden og det samme bak. Kan evt. sette et par på toppen også, men utfordringen er å få disse stødige nok på til dels dårlig vei.

 

hond43: Hvorfor kran da? Hvorfor ikke traktor med laster og pallegaffel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hond43_1
pga det koster masse penger, er i ein oppstartsfase:) jensb kor mykje vil du ha for trucktårnet då? og kor bur du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

En hydropall er 100x120cm. ikke så veldig mye større enn euro så jeg vil tro at eurosekken er lavere og lettere å stable i bunn, for å bedre stabiliteten.

Jeg pakker i hydrosekk og småsekk pakker jeg bare hvis jeg ikke har nok til å fylle en storsekk. 1500 kr levert i nabolaget for hydrosekk og 80 Kr for 60 liter hentet.

Det går jo greit å lempe noen småsekker i bagasjerommet, mens det kan være like greit å kjøre ut storsekken bakpå gaffelen så lenge det er i nærheten. Småsekkene pakker jeg så full at jeg nesten ikke klarer å knyte igjen slik at de fortsatt er full når den er tørr. Det tar mer tid men da slipper jeg å pakke om når den er tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Lager kun ved fra egen skog så jeg har ikke begrep om hvor mye ett lass tømmer er. Jeg bruker nok mer tid enn de fleste da jeg stabler veden i storsekken og strangene er små eller krokete, og er som regel alene. Har du beine stranger som er kappa i passe lengder med diameter 25-40cm, så kan du fylle flere sekker i timen. Men skal du få en sekk som står støtt så må du stable i bunn og da går det straks mer tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Ut i fra det du sier Alex så tolker jeg det dithen at du ikke får solgt ved i noen annen pakning enn 60 liters sekker. Da er det klart du skal fortsette med det - så sant det er bedre butikk enn å ikke selge ved i det hele tatt....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det kommer veldig ann på virke man jobber med og om man er en eller to.

Da jeg begynnte med ved hadde jog også lite utstyr. Kunn en gammel traktor uten laster og en vedmaskin uten stokkebord. Dette var et voldsomt slit. Jeg hadde bakmonterte gafler til og kjøre tømmeret med frem til vedmaskinen, men det er vanskelig og hente tømmer i ei tømmerlunne med reine gafler uten klo og særlig bakmonterte. Tømmeret spriker i alle retninger, og man må ut og rulla en og en stokk inn på gafflene. Pluss at du får bare tatti bunn på tømmerlunna og du skal være obs på at den raser av og til. Hvis du får en god tømmerstokk gjennom hytta på traktoren er du ferdig. Jeg likte aldri og hente tømmer på den måten. Og ved vedmaskinen løftet ikke trepunkten bak høyt nok slik at det ble tungt arbeid og få tømmeret inn på innmateren. Jeg forstod at hvis jeg skulle drive med ved måtte jeg legge litt mer til rette. Jeg kjøpte med traktor med laster og dalen gaffler med universalkloa. Og stokkebordet til DUUN. Dette går som en drøm og gjør mer enn halve jobben for meg.

Jeg kan hente tømmer høyt i lunna og selv om universalkloa til dalen ikke er den beste til og løfte tømmer med så får du teken på det etterhvert. Et par klyper og jeg har tømmer til to-tre storsekker på stokkebordet. Dette er mye tryggere. Det var flere ganger før når jeg brukte bakmonterte gafler i tømmerlunna at tømmeret kom rasende når jeg var ute og la det til på gafflene og jeg måtte hoppe unna i siste lita.

 

Men jeg stresser ikke og lager en 1500 liter i timen i snitt, og 8-10 sekker pr arbeidsdag. Så får jeg kanskje 40-45 storsekker ut av et lass. Så hvis jag gidder kan jeg gjøre lasset opp på ei uke, men det blir fort to uker.

 

Men hvilken traktor skal du bruke? Skal du bruke samme på vedmaskin som du henter tømmer med?

Er det din traktor eller skal du låne? Hvilke vedmaskin?

Jeg skal gi deg et godt råd, siden det ikke høres ut som du skal gjøre opp så mange lass i året?

 

Bare kjøp en god dalen vedkløver til og ha i trepunkten bak på traktoren din, og ei motorsag kan du sikkert låne. Du greier fint og kløve et lass i løpet av en vinter med det utstyret. Så hiver du veden i storsekk. Du greier sikkert ikke mer enn to tre sekker om dagen. Men det gjør jo ikke noe hvis du bare skal gjøre opp ett lass. Så sparer du penger til traktor med traktor med frontlaster, tømmerklo, stokkebord og vedmaskin. Enten alt eller ingenting av det utstyret.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...