Gå til innhold

stihl sager som skjærer seg, hjelp!


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Driver med litt skogs drift og skjøtsel av beiter og lignende, ca 1-1,5 årsverk. Har alltid kjøpt stihl, fra FK og ferdig mixbensin fra FK. Fikk for et års tid siden ikke start på to stk MS 192. Leverte til reperasjon på FK, fikk dem i retur med beskjed om at sylinderene hadde skjært seg og det ble dyrere å reparere enn å kjøpe nye. Den ene var da brukt i 2 år ca og den andre i mindre enn 1 år, og de blir ikke brukt så mange timer i uka. Trodde dette kunne ha sammenheng med vann i bensin feks, da jeg hadde ei kanne med bensin og olje, som muligens ikke var 100% tett . Beskjeden fra FK var at de var kjørt med bensin uten olje. Fikk nå nettopp samme scenario, en MS 261cq, en ms260 og en MS 192, alle skjært seg alle kjørt kun på ferdig mix fra FK, alle er kjørt uten olje i bensin sier FK. Disse sagene var 2uker, 5år og 1 år gammøe, den siste brukt kanskje ti timer. FK nektet all skyld. Dette er høyst uvanlig, men det må ha vært noe feil med bensina jeg har fått. Hva bør jeg gjøre, hva bør jeg si og hva bør jeg kreve?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke første gang jeg har hørt om sager som skjærer seg på FK/ statoil- bensin... Sier jo en hel del om den at verkstedet ikke finner olje i bensinen. Jeg ville spurt om de kan bekrefte at det er alyklatbensin, men uten olje som de påstår.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i direkte kontakt med Stihl Norge ? Hvis ikke er det på tide. Jeg har brukt diverse Stihl sager i mange år, kjørt på Fk og Statoil alkylat, men har aldri opplevd dette. Det eneste totalhavariet jeg har hatt var ei sag som drukna, den ville ikke mer, ja også et par overkjøringer. Det går jo en del Stihl sager rundt i verden, ikke uten grunn, så det høres jo nesten usannsynlig ut at du har klart å skjære 5 stk ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig at sager skjærer seg med FK/Statoil bensin. det er en finsk fabrikk som leverer denne bensinen,mens den beste: Aspen er produsert i Sverige. dersom du leser ei instruksjonsbok for Husqvarna/Jonsered to-takt produkt, står det helt tydelig at de KUN godkjenner ASPEN bensin med 2%olje. Brukes annen bensin skal det være minimum 3% totaktsolje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon_A._1

Noen som har tatt opp det med FK?

 

Er jo for ille hvis de fortsetter og selge en 2 takts bensin som ødelegger utstyret.

 

Men da veit en jo ihvertfall at det bare er og holde seg unna den, uansett om det sku være eneste alternativ. i et knipetak.

 

Kjører forøvrig selv bare Stihl ferdigblana 25 L dunker på en FS 38, FS 450 og MS 362, aldrig hatt noe problemer med den iallefall.

 

Har vel vært en og annen Aspen kanne innom og når det var tomt for Stihl.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et velkjent problem at FK bensinen er årsak til motorhavari på sager. Når den ferdigblandede bensinen fra FK blir stående over tid, synker olja ned på bunnen/skiller seg fra bensinen. Og hvis kanna ikke ristes litt før fylling, vil man risikere at det kommer bensin med lite/ingenting olje på saga.

Her i distriktet er det flere som har skjært saga pga gammel FK bensin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspen testet, helt uoffisielt, sin bensin. De lot kanner stå urørt i fire år. Og bensinen var like fin, med samme oljeinnblanding fra bunn til topp i kannene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Dette høres da helt utrolig ut. Har kjørt FK sin bensin i årevis, og ikke skåret noen stihl sager etter at denne kom.

 

På kannene står det at bensinen er holdbar i minst tre år om den lagres innendørs. Kan det være lagringa som påvirker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Stihl siden midt på 90-tallet. 3 el 4 stk. 026 og 2 stk. 260. Den ene 026 skar seg etter en halv dag med FK-bensin. Ellers har det fungert bra. Blander selv 3% Castrol 2Tolje i bensinen jeg kjøper på stasjonen. Av en eller annen grunn får jeg hodepine av miljøbensin.

Nei, dette må du gå videre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Bensin som har blitt brukt nå nylig var kjøpt ca 3 mnd tidligere, var av type 25liters dunk. Har dog verken ristet eller snudd dunkene, kan jo ha vært skikkelig heldig å at den har stått i x antall måneder før jeg fikk den og ergo klart å få med veldig lite oljemix når jeg fylte over på 5liters dunk og videre på sagene. Skal snakke med fk igjen, er møkk lei helt greiene, og dyrt blir det også. Kan i tillegg nevne at vi er kunde hos dem gjennom melkeproduskjon også, handler div maskiner der osv. Fort 500.000,- ++ hvert år. Dårlige greier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var alment kjent at 2-taktsbensin/oljeblandet ristes før bruk. Det er en god vane å legge seg til. Enten en blander selv eller bruker ferdigblandet. Det skal så lite til at om en fyller to sager så kan den første skjære seg og den andre fungere helt fint.

Eller kanskje fargevalget på kannene er uheldig for rød/grønn fargeblinde så de tar 4-taktsbensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir lettere sjokkert over historien din. Jeg har selv kjørt Stihl i mange år nå, MS200, MS261, MS161 og nå sist, MS241. Kjøper stort sett FK-bensin - på 5-liters kanner riktignok, men dog. Har ikke hatt noen problemer så langt.

 

Hvor i landet bor du? Sånn det høres ut, er det FK-butikken din som er dårlig - ikke nødvendigvis bensina.... FK Halden er det største utsalget av Stihl i Norge, har du muligheten kan du be Svein Dahl ta en titt på dem.

 

Om din lokale FK-butikk ikke tror deg når du sier du kun har brukt deres egen bensin, får du lekse opp for dem! Be dem bevise at du ikke har brukt deres egen bensin, ellers handler du et annet sted.. Ingen grunn til å holde ut med en dårlig forhandler, enten det gjelder FK eller andre. Sjekk ut hvem andre som selger Stihl i nærheten. http://www.stihl.no/forhandlere.aspx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Det ville jeg aldri godtatt fra FK. Så lenge du kan vise at du har kjøpt bensinen fra FK så skal ikke flere sager skjære seg. Jeg var oppi garasjen nå og sjekket kannene jeg hadde stående\; det stod ingenting på kannene om at de måtte ristes før bruk. Jeg hadde både en noen år gml. tom orange kanne produsert av Statoil og noen nyere røde kanner som var produsert av Metylkat for FK, samt en Aspen kanne. Hvis det er slik at disse må ristes før bruk for at saga ikke skal skjære seg må det stå med blinkende skrift på korken. Her må du nok SNAKKE MED STORE BOKSTAVER til FK, slikt holder ikke mål.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Det har vært en pågående debatt om elvblandet bensin, kontra aspen.  Jeg snakket ned salgsjefen ved Sthil Norge som var helt klar og tydelig på følgende forhold.  Stihl sagene kan kjøres på BEGGE typer bensin, og de er likeverdige BORTSETT fra ett forhold - som følgende:  Skal man blande selv, skal det ALDRI tilsettes mere enn 2 PROSENT olje (vi forholdt oss til Stihl sin olje - men også andre fabrikater er ok).  Noe mere enn 2 prosent, vil være direkte skadelig for maskinene.  Når man først har blandet inn oljen i bensinen, er holdbarheten begrenset til 6 ukers oppbevaring.  Aspens holdbarhet er beggrenset til 1 år (men disse forholdene er kun retningsgivende).  Han påpekte spesielt den store missforståelsen å blande inn litt ekstra olje, så opplysningene om 3 prosent olje er ifølge denne salgsjefen direkte feil, og årsak til mange havarier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...