Gå til innhold

Kolimastitt


gmail_1

Anbefalte innlegg

Akkurat no ligg det ei ku i fjøsen min og plagast med kolimastitt. Etter to veker, tre dyrlegebesøk, utmjølking (ho har sina no) og tvangsforing med havresuppe blir det ikkje betre.

 

Hjelp! Er det nokon som har ein mirakelkur?

Eg er redd ho skal stryke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det eneste jeg har lest om kolimastitt er at utmjølking er det eneste som hjelper.. Spiser/ drikker hun?

Krysser fingrene for at det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hva slags koli? De fleste mastitter kommer vel av koli-bakterier, men har du noen resistens i fjøset? Har den fått antibiotika?

Temmelig normalt at Pencillin ikke hjelper. Min erfaring var at Terramycin var det mest effektive antibiotika på markedet. Men en god regel er alltid å ta ut melkeprøve og sende inn for analyse før behandling starter. Vent ikke på svaret, men når svaret kommer, har du mulighet til å tilpasse midlet i forhold til type bakterie dersom man har startet med feil medikament.

Ellers: hold juret tomt! Utmelking er helt avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Slikt er kjedeligt ja....men desverre ikke så unormalt på en koliemastitt. Det ender ofte i blodforgiftning i helle kroppen å kua slutter å spise å drikke . Hadde ei sjøl for ei stund siden.....brukte ei bøtte med pumpe som dyrlegen hadde til å pumpe i kua 40-50 liter vatn med nåke pulver blanda i. Men etter halvannan veke bestemte me oss for å skyte den....lite håp, MYE arbeid og ikke bra for kua å ligge der.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...