Gå til innhold

Hjelp, kua sparker...


Gjest

Anbefalte innlegg

Mi Jersey kvige har kalva. Ho er veldig tam og kosete til vanleg. Men då eg skulle melke ho blei ho heilt vill. Då eg prøvde sparkevernet blei ho berre verre, og hoppa det av seg... Ho står aleine med kalven i sjukebingen,med hovudet i fanghekken,menkraftfor framfor nasa.

 

Nokon som har eit tips til å få henne roleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi Jersey kvige har kalva. Ho er veldig tam og kosete til vanleg. Men då eg skulle melke ho blei ho heilt vill. Då eg prøvde sparkevernet blei ho berre verre, og hoppa det av seg... Ho står aleine med kalven i sjukebingen,med hovudet i fanghekken,menkraftfor framfor nasa.

 

Nokon som har eit tips til å få henne roleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1
Har god erfaring med\&quot\;amerikansk \&quot\;sparkekrok på urolege kviger. Den skrur du sammen fra toppen slik at den klemmer likt på begge sider. Kviga får då ikkje kraft til å sparke med nokon av bakfotane. Faren er å skru for hardt til slik at ho sig saman.Kanskje den blir vel stor på ei lita Jerseykvige, men det kan vare verdt å prøve. Slike sparkekrokar fås på Felleskjøpet til vel tusenlappen.Du kan også prøve å ta på ei grime og tvinge den så langt fram mot fronten som muleg. Den rykker da ikkje bakover for å få kraft i sparka. Lykke til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koeps: Ikkje rundt magen, men rundt \&quot\;brystkassen\&quot\; rett bak frambeina. Bruk heller ei jekkestroppe...mye enklere. Men fare for at den holder igjen melka da. Bruk god tid på å roe den og masere juret. I verste fall har dyrlegen sprøyte som gjer at kviga gjer ned.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! du kan forsøke å få ho gjennom fanghekken, sette på ho ei god grime med tau som rekker over på motsatt side av forgangen. der strammar du opp slik at ho står heilt fram mot fanghekken og strekker hovudet framover, og tjorer tauet frå grima i innredningen eller liknande. garanterer ingenting, men me har gjort dette med god effekt viss da e kviger so e litt umulius heit i starten:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Har ikke fått det testet det helt ut (heldigvis), men føler at det hjelper å binde den stramt fram og mot en side med grima. Da \&quot\;svinger\&quot\; dyret og trenger mer krefter på å holde balansen. Har også en teori om at det er best å binde den med hodet mot høyre hvis du skal melke på venstre siden og motsatt. Da blir bakbeinet som skal sparke vekk fra deg (tenk på en hund som klør seg bak øret)...

 

En kompis gjør det samme med grima, men tar i tillegg et halvstikk rundt mulen som strammer rundt nesa når du drar i tauet/binder det fast. Han sier at da gjør det så vondt i nasa når kviga herjer at den nesten ikke bryr seg om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1
Bruker jekkestropp rundt kua i tillegg til sparkebøyle. Rett bak frambeina. Binder henne også fast i fronten så hu ikkje kan gå fram og tilbake. Et par melkinger senere så vet hun hvem som er sjefen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
ring dyrlegen, få 6 7 sprøyter med beroligende og oxitoxin, hjellper ikke det, ringer du nortura. vi har konsekvent jort det sånn dem siste 4åra. kann ikke samle på dyr som er til fare får røkteren .... tenk HMS...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det raraste. Forsøkte å droppe sparkevern, og vere veldig forsikitg og godsnakke. ho sparka ikkje då, men sto ikkje still heller. Har handmelka til no, men fekk forsøke med eit lånt spannannlegg.

Kua sto så godt som spikra! Ho var vand med lyden frå båsfjøsen ho hadde stått i før. Så i dag gjekk det heilt fint:) (sjøl om eg knauda som berre det, då eg aldri hadde prøvd å sette på melkeorgan før...)

 

Tusen takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

Bra Faile!

Godsnakk og ro er ofte løsningen. Psykologi.

Alt for mange stresser seg til problemer.

Lykke til med melkinga, kanskje blir det noen gode osteprodukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underskriver camaros innlegg:)

Tvangsmidler gjør som regel vondt værre.

 

Ellers ville jeg slaktet alle slike dyr. Har aldri hatt leie kviger, har hatt mer problem med gamle kyr med speneskader. Huff. De slaktes med en gang. Er det noe som er utrivelig er det å kvie seg for å gå i fjøset pga. urolige kyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mitt tips er å stelle godt med kvaga frå den er født, då får du rolige snille dyr. For det er første veka etter fødsel kalven enklast blir prega. Svært sjelden eg må bruke sparkebøyle på kviger. Blir dyrt kvigeoppdrett dersom ein skal slakte pga lynne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
du wold landbruk. du kainn jo ikkje dope ku ne me en gong. å du burde jo ikkje seinde kua kunn på grunn av at ho sparke!!!. har en bror som sko melke ei kviga. ho sto attme ei ainna kviga som åsså har just kalva, å han sko hoppe unna fra ett spark å då blei han sparka mett i panna. begge står fortsatt i fjøsn å blir roligar førr kvær dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har slaktet mange på grunn av lynne. Da er det bedre med lav melkeytelse eller dårlig fruktbarhet. Hva hjelper det at kua er fin og vakker eller melker 60 l daglig hvis man gruer seg til å gå i fjøset fordi dyrene er urolige?

Ellers selvsagt enig i at å prege kalven er det viktigste en kan gjøre. Også: Ta ut kalver som er rolige å hantere til påsett, ikke kalver som har fint utseende, mange avlspoeng eller mødre som melker mye og slike ting. Det er totalt uviktig i forhold til lynne!

 

Noen vil sikkert si at det bare har med hanteringen å gjøre, men det stemmer ikke helt. Klart det har noe å si om man har vært flink og temme de. Men noen er bare født mer bedagelige og føyelige. Og stresser seg ikke opp over \&quot\;nye ting\&quot\;. Jeg tror også at disse kyrne har det bedre enn de som lett blir stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er det ikke kjekt at man kan være anonym her på forumet? Så kan alle online-klegg kaste folkeskikken på båten og gjøre narr av andres innlegg og gjemme seg bak falskt navn.

 

Kjempebra!

 

Jeg mener helt bestemt at lynne er den viktigste, og en av de mest arvelige egenskapene. Jeg ser dette tydelig når jeg skal ta på grime i en binge. Selv om alle er preget likt som kalver, så synes noen det er ok å få på grime, noen blir mer nervøse.

 

Det beste for oss selv og dyrene er å jobbe for å få rolige dyr, både med avl og positiv preging.

 

Men for all del, skal slutte og skrive her jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det var ikke ment til trådstarter at han hadde temt kua si for dårlig. Det var bare mitt synspunkt om at lynne er det viktigste en avler på. Jeg har også hatt noen sånne kose-kviger som egentlig er veldig rolige som har trippet litt første gangene med melkemaskin når kalven er tatt fra. Det løser seg alltid etterhvert. Bare man er rolig og ikke gjør vondt værre med tvangsmidler, kjefting etc.

Pleier å sette hodet i vinkelen mellom foten og magen til kua slik at kua ikke får sparket når man setter på melkeorganet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Først til Cecilie. Du må ikkje slutte å skrive. Det er ikkje til å unngå at nokre har eit nedbørsområde bak øyrene, som trekker inn. Oversjå det.

Eg er einig i det med lynne. Likevel har eg sett kviger som er litt sky oppfører seg godt under melking , og omvendt.

Det kan vere eit triks å ikkje vente for lenge etter kalving , før dei vert melka . Dei vert fort sprekare, og då vert det gjerne fleire spark. Det å la kalven syge første dagane ( råmelka ) er ein dårleg ide, om ein driv mjølkeproduksjon. Eg meiner at det må vere enten eller.

Ellers er det mange gode tips og råd på tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Snodigt korleis mange skall bruke metoder som påfører dyra smerte. som hovslager vill eg påstå og ha blitt sparket etter meir en mange melkebønner. det beste tipset her må vere som nevnt av ein annen og holde den eine fremfoten oppe. gjerne vere to stykker en siom holder og beroligger og en til melking. skall sjø det ikkje går lang tid før den roer seg.

til dere som liker å sette kyrne i \&quot\;strekkbenken\&quot\; burde dere gjerne hatt jobb som \&quot\;forhørsledere\&quot\; i mer lugubre land.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny_1

hei. all bruk av sparkebøyle bør ungås! min erfaring med den er at kyra blir vandt til den å \&quot\;må\&quot\; ha den hver gang jeg melker.

 

det beste å gjøre med kyr som sparker, er rett å slett å sparke tilbake. (dritten er at kua ikke får like vondt som du selv får når du spenner henne) å ikke minst å brøle ut fantastiske setninger med streng tone. etter en månedstid med den behandlinger så har mine roet seg ned. nå er det nesten bare nokk å kremte litt når de er urolige \;) hvist ikke det går, blir d ammeku

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Mange interessanne metoder. Etter hele oppveksten + 15 år som heltids melkebonde lærte jeg meg følgende teknikker:

1) berør jur og spner før kalving. Dra litt i spener.

2) første melking så raskt som mulig etter kalving. Da er kviga litt \&quot\;groggy\'\'\'\'\&quot\; og har ikke så mye energi til å sparke. Kan man være 2 stk, så er det fint om hun blir klødd og avledet litt.

3) Er hun fremdeles for urolig, satte jeg på grime og bandt henne fast slik at hun ikke kunne gå fram og tilbake. Grima avledet oppmerksomheten samt at sparkelysten er større om hun kan sparke samtidig som hun går et skritt fram.

4) er hun fremdeles for urolig så er siste utvei tvangsmidler: tau rundt bogen rett bak forbeina og over ryggen. Strammes såpass til at hun ikke har noe lyst til å sparke. Men ikke for hardt, da kan hun få panikk. Brukes kun som siste utvei. Den villeste kviga jeg hadde tok det 2 uker å temme med disse metodene. Trengte aldri å slakte NRF pga lynne, noe som jeg har gjordt med Aberdeen Angus som jeg også hadde.

Sparkebøyle var bannlyst. Gav kviga panikk og gjorde neste melking enda verre. Det gjorde meg vondt å se hvor redde de ble av sparkebøylen. Pensjonerte den for godt for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg pleier å bruke en massasjebørste/strigle og med en gang jeg har fått på melkeorganet, børster jeg dem på ryggen. Det liker de så godt at de står stille. Også er det viktig at ikke spenene er tørre og såre. Bruk av spenefett er sikkert ikke så dumt.

Kyr som sparker vilt etter en, tør ikke jeg ha på fjøset. De som bare tripper litt pleier å ordne seg etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...