Gå til innhold

Hjelp, kua sparker...


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Båsfjøsen har en god løsning for kyr som sparker så mye at man ikke får på melkeorganet.

Men jeg er litt opptatt av at kua hver melking skal få en sjanse til å oppføre seg godt. Dvs. jeg prøver alltid og ser om kua sparker når jeg begynner å prøvemjølke. Sparker kua så mye at jeg ikke kan mjølke, sier jeg \&quot\;javel, da blir det sparkebøyla\&quot\;. Hvis hun sparker mindre, prøver jeg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anonym
Jeg er forbauset å lese hvor mange som bruker sparkebøyler og sparker kua hvis de ikke vil stå stille. Et tau rund bringa på kua er en mulighet men hvorfor ikke bruke handa di for å roe ned kua? like bak det høyeste punktet på kuas rygg er et punkt som oksene presser på for å få kua til å stå stille. oksen trykke mula si ned der. Å ja dere har aldri sett det fordi dere bruker K.I. Men før i tiden brukte vi okse. legger du hand på samme sted på kua's rygg og klemmer litt eller trykker, får du samme reaksjon som oksen, kua står stille. Virker på de fleste kuer. Mye vennligere en sparke bøyle. Ulempe er att du må være med to personer en for å holde kua rolig og en for å melke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Jeg er lærling enda men, rett etter kalving står dem gjerne litt urolig.. Prøver å ikke bruke klåvvå (sparkebøyle).... Niels har et slags poeng. Tru det virker for å få kua te å stå litt stille....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparkebøyle kan virke der og da, men gjør ofte kua vettskremt og er bannlyst av meg.

Kua får bestandig en mulighet før jeg gjør tiltak. Må jeg gjøre noe, er punkt 1 å fiksere slik at den ikke kan springe fram og tilbake.

Punkt 2 er stramt tau rundt bringa, rett bak frambeina. Knyt en dobbelt knute og stikk ei stang gjennom knuten og drei rundt til det er passe stramt. Lett å løsne eller justere stramminga. Ser ut til å hindre bevegelse uten å skremme.

Så snart melkeorganet er på plass, så reduserer jeg strammingen litt etter litt, men strammer øyeblikkelig igjen om ho prøver å sparke.

På de 15 årene jeg holdt på, var ingen andre tiltak nødvendige. &quot\;Verstingen&quot\; brukte 2 uker før alle tiltak var borte. De fleste var ferdig i løpet av 2-3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...