Gå til innhold

kutrener og gummimatter


Gjest

Anbefalte innlegg

Farmer:Det her må jo være en spøk,hva? I motsatt fall\;om jeg hadde vært avløseren tror jeg jaggu jeg hadde gitt deg en omgang juling før jeg hadde sagt opp,for\&quot\;lysverkets blå karamel\&quot\; er faen så vondt både for mennesker og dyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmer: Sæt du strøm rett frå nettet på dyr som står fastbundet???? Sjuk uppi detta TOMME hugde ditt du!!!!!

 

Skulle du fått den julingen du har fortjent,så har du aldri stått på egne bein meir!!!!

 

Håper at Mattilsynet/dyrevernsnemnda blir varslet,og at du kan spores gjennom debattforumet her. Slike som du er uegnet til å ha dyr!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmer_1

Selvsagt er det en spøk. Det er praktisk umulig å få dette til da sikkringene ville slått ut med det samme.

Men fikk jo en del respons da. Artig med litt fart og SPENNING He he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare spøkte? artig med litt fart og spenning på forumet? vet ikke helt om jeg skal tro på deg om det er spøk eller ikke.... å hvis det i såfall var en spøk, finnes det andre steder en på dette forumet du kan more deg med sånne spøker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Flirar enno, eg. Artig både med han som lurer og dei som lar seg lure. Ser sjølsakt for meg avløysaren på møkkarista, halvdau og rasende sint, men trur ikkje elanlegget hadde funksjonert særlig lenge med ein sånn bonde på garden...

 

Tilbake til tema: På straumgjerde finst det noko som heiter Polarband. Straum og jord i samme bandet, så straumgjerdet skal virke også når straumen ikkje kan gå til jord i bakken (pga snø som isolerer)

Veit det må vere litt jobb, men prøv, så kan du kanskje få firma til å produsere seinare om det funksjonerer, for dette er jo problem for fleire, tydelegvis:

Ha dobbelt sett med bøylar over dyra. Ein med straum frå kutrenaren, og ein som går til jord. Effekten er jo den samme som om du brukar kjetting rundt halsen, men kjetting er ingen god straumleiar, det er tydelegvis heller ikkje lov, og god jording er alltid eit triks på sånt som har med straum å gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye \&quot\;styr\&quot\; å montere to trenere over ryggen på kua. Kjetting leder strøm bra, og det er lov å bruke kjetting kuband. I alle fall som krybbe-ende. Har selv matter i fjøset,og dyra står med nylonbånd. Kua får som regel alltid strøm selv om det er tørt i båsen. Skitner noen kyr i båsen, er det ofte instillingen av treneren som er problemet.Skiter dyra blaudt, er problemet større, fordi dei da ikke \&quot\;skyter\&quot\; rygg så mye når de driter....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flire enda av diskusjonen som du Farmer dro i gang her.

Du har da vel aldri hatt båsfjøs du??

Du er deg selv lik du ja. Forstett slik!! Det er med på å trene lattermusklene.

Jeg stikker innom en av dagene for tullprat å en kopp kaffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det eneste kutrener fungerte til her på gården var en stress-faktor. Jeg satte inn nye kviger på båsen og etter kalvingen, og kutreneren 5 cm over som forskriften sier. De ble redde og urolige, og jeg måtte gå inn for jeg klarte ikke å se på hvordan de hadde det med kutreneren første timene. Når man ikke kan åpne øynene og se dyra inn i øynene, har det gått for langt. Kutrener er ikke ideelt. Er jeg den eneste av alle melkebønder i hele Norge som synes det? Kan virke sånn når jeg prater med folk.

Det eneste som funker her er klipte dyr, kortere båser, hyppig pynting og børsting annenhver dag. Den ensidige foringen melkekyr får i dag, her inkludert med mye kraftfor og silo gjør at kyrne ikke krummer ryggen så mye. Kutreneren blir bare overflødig stress.

 

Jeg har sett diskusjoner som dette før, hvordan man kan få sterkest mulig strøm til kutrenere. Det er egentlig bare trist.

I Sverige er kutrener ulovlig. Hadde ikke vært noen katastrofe om det hadde blitt det i Norge heller. Så hadde man måtte tenke alternativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer_1

Jeg har selv båsfjøs med langbås gummimatter og kutrener, fungerer helt utmerket. (Bank i bordet:) Noen dyr har kjetting bånd andre har polybånd merker egentlig ingen forskjell.

Jeg kan skjønne at det oppstår problemer hvis kutreneren er 20 år gammel og gjennomrusta.

Tilkoblingen av kutreneren er også viktig, bruk av riktig strømkabel, jordingskabel osv. Kanskje lurt å rett og slett få en elektriker til å gjøre jobben? (i hvertfall for farmer) :D

 

Vil ellers si meg sterkt uenig i at gummimatter er en uting, gummimattene må vel sies å være noe av det beste som har kommet inn i båsfjøset, grunnen til at det er like mye sår på haser og knær er pga økt liggetid som resulterer i økt melkeproduskjon og vesentlig bedre dyrevelferd !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

Vi skulle gjerne slutta med kutrener, men har langbåser. Å gå over til kortbåser er ikke så veldig aktuelt dessverre, enten må vi flytte rista innover eller hekken utover og begge deler blir kostbart. Alternativet er å stenge hekken når de har spist opp slik man gjorde før, men nå fores det gjerne hardere slik at de kan spise mye av tida mellom stellene.

 

Men det heter jo kutrener, og det vil jo si at etter å ha fått en smekk noen ganger så venner kuene seg til å gå bakover i båsen for å gjøre i fra seg, dermed får de ikke støt hver gang de gjør fra seg slik som noen hevder.

 

Men absolutt: vi skulle gjerne sluppet.

 

Jeg synes forresten og at båsmatter er helt ypperlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg, Ola mjølkebonde. Du viser en respekt og sakelig som dessverre ofte mangler i slike situasjoner.

 

Forstår godt at det er vanskelig å slutte å bruke kutrener med langbåser. Vi bygde om til kortbåser i 2008 og henger fortsatt etter økonomisk. Med ny innredning og alt arbeid kom det på mange hundre tusen. Sukk..

 

Noen kyr skitner seg fort til i kortbåsene også, de som er kortere eller lengre enn vanlig. Men for de fleste kyrne passer det utmerket. Men det krever en del strø, og noe merarbeid kontra kutrener, der kutrener fungerer. Der kyrne ikke har for løs mage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...