Gå til innhold

kutrener og gummimatter


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

jeg har problemer med å få kyrne til å merke strømmen i kutrenerne. dette tror jeg stammer fra at kyrne står på 2,5 cm tykk gummimatte!?

jeg har målt om det er strøm... og det er det.

 

 

hva skal jeg gjøre for å løse dette? mer strøm? da bli vel mattilsynets innspektører fornøyde tenker jeg:P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

jeg har problemer med å få kyrne til å merke strømmen i kutrenerne. dette tror jeg stammer fra at kyrne står på 2,5 cm tykk gummimatte!?

jeg har målt om det er strøm... og det er det.

 

 

hva skal jeg gjøre for å løse dette? mer strøm? da bli vel mattilsynets innspektører fornøyde tenker jeg:P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Kjetting rundt halsen trur jeg faktisk ikke er lov. Fikk i alle fall beskjed om det fra Mattilsynet hos ei jeg jobba for noen år. Hadde Grabner-bindsel i båsfjøset, og der måtte vi bytte ut kjettinghalsbanda med nylon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er blitt veldig møkkete disse kyrne mine og jeg må prøve ett eller annet. jeg hadde reine og fine dyr før disse førdømte mattene kom inn i fjøset. og liggesår på knær og haser forekommer jo fortsatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov med kjetting bindsel. Men det hjelper med et kraftigere uteapparat ei stund for å lære dei litt. Trenger jo ikke si det til mattilsynet....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går vel an å jorde halsbandet med ei tynn avisolert ledning eller? ta av halsbandet å snurre ledninga rundt hele veien. For så å jorde ledninga fast i innredninga uten at kua sliter/biter den av?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klypp kyrne oppå og still trenaren 3-4-5 cm. over, går heilt fint hjå oss...nokre har 10-15 cm., går fint det og! Men viss kyrne har laus mage, skit dei med flat rygg og då er det naturlegvis eit noko større problem med drit i båsen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

 

Du er sikker på at du har tilførselledning fra strømapparatet som holder mål. Selv på et lite app. er det bra med effekt som skal fram på kort tid.

Det er stor forskjell på hvordan kyrne opptrer når de gjør fra seg som du sikkert har sett. Noen trenger seg helt fram i båsen før de slår kul på ryggen. Min erfaring er at det kan være mer effektivt å dreie treneren bare litt framover istendenfor å slippe de for lavt ned på problemdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hadde samme problemet i det gamle båsfjøset, og trur nok og et sterkere apparat er tingen. Men pass på å skru det av før du går borti. Det røsker skikkelig om du får strøm og står inntil innredninga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmer_1

Det er ikke bare bare å sette på sterkere strøm heller. Vi kobbla kutreneren rett på nettet pga samme problem. Kyrne dreit ikke i båsen. Men avløseren slutta på dagen,da han våkna opp igjen på gjødselrista. (han hadde self klart å stikke hodet i treneren)

Ble til og med anmeldt. Men da tilsynet kom var self alt fjerna og i skjønneste orden.

Hensikten ble i alle fall oppnådd. ikke ei ku som driter i båsen

Ps Er fortsatt på søk etter ny avløser som ikke er redd strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmer_1

Ja surra bare ei lednig rundt røret til treneren å satte stikkontakten i veggen.( hadde heldigvis automat sikkringer så jeg slapp å skifte.)

Metoden anmbefales men på eget ansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Det hjelper med meir straum. Pass på at kutreneren er idividuellt innstillt.

 

Den som har prøvd å koble direkte til nettet er svineheldig som ikkje opplevde at kyrne slutta å skite for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmer_1

Heldig Felejakob??

Som kjent trenger en ikke mye vett når en har flaks.

En annen fordel var også at det var mye lettere å klippe dyra.. Håra sto rett ut å all driten datt av. Støv var det heller ikke i pelsen. Så klippmaskina ble heller ikke sløv.

Har ikke turt å prøve det flere ganger da avløseren satte ut noen stygge rykter om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmer: det er folk som deg kurset i dyrevelferd, matilsynet prakker på oss er beregnet på. Du bør vurdere å ta kurset....eller slutte med dyr.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmer_1

Ser jeg får litt kritikk her. Men Kurset du sikter til Knut er vel mere beregna på sidrompa bønder som ikke har evne til å tenke nytt meng gjøre alt som det har vært gjort i generasjoner.

Brukte bare 10 amp sikkringer da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...