Gå til innhold

Kjøpe livdyr - the sequel


gmail_1

Anbefalte innlegg

Den forrige tråden min om korleis ein stakkar skal få tak i livdyr vart forskriftsmessig kuppa av galningar.

 

Viss nokon skal/må/vil diskutere Nortura håpar eg dei held seg i den tråden, men om nokon har synspunkt på korleis ein formidlar livdyr utanfor Nortura håpar eg det kan kome fram her.

 

Elles takk til dei som prøvde å kome med konstruktive innspel i den første tråden, dei drukna dessverre og eg ser gjerne at dei kjem på nytt her!

 

 

For min del er det storfe som er interessant, men eg synest det er heilt ok om det er nokon som har gris eller sau. Eller kamel.

Eg lurte på om det finnast ein kubørs på nettet, men det gjer det vel neppe? Burde det ikkje gjere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Sendte i sin tid en forespørsel til finn.no om muligheten for en livdyrseksjon, uten katter, hunder og gud vet hva. Fikk tilbakemelding om at de skulle vurdere saken. Kanskje de vurderer den igjen dersom de får flere forespørsler...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

For kalv (begge kjønn) er det enkelt: 0-64kg 24kr/kg, 65-119kg 26kr/kg (fra første kg), 120+ 15kr/kg for det som overstiger 119kg. Dette er altså på bakgrunn av levendevekt.

 

For ku og drektig kvige, så er det mer innvikla: ligger rundt 40-50kr (avhengig av distriktstilskuddsone for slakt\; høyere slaktepris inkl. tilskudd=høyere livdyrpris) pr kg _slaktevekt_, (som såvidt jeg vet regnes til 50% av levendevekt) pluss diverse tillegg for avlspoeng, drektighetstid o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Prisene jeg oppga var fra Nortura, bare for å gjøre det klart. Og om prisene \&quot\;andre steder\&quot\; (hvor?) er så mye høyere som baglern sier, så er jo det nok et argument for å handle fra Nortura... :p For selgeren, derimot, så blir jo argumentet snudd andre veien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...