Gå til innhold

Fôre ammeku på tørt høy?


OS_1

Anbefalte innlegg

Noen som gjør dette? Burde jo fungere siden dette ble gjort før, men regner med at det var en grunn til at de fleste gikk over til silo..

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har plantørke på gården som jeg pr i dag bruker til korn. Har fått en ide om å prøve å lage tørt høy i store firkantballer og fôre dette på dyra. Grovforkostnadene med rundball er ca 50% av total kostnaden på ammekuene hjemme og ved å kun måtte betale for pressingen av store firkantballer og kjøre de på tørka så kan jeg fort spare en del penger.. Forutsatt at været ligger til rette for å lage høy, men i verste fall så tar en heller alt i rundball. Noe rundball blir det uansett på f.eks 3 slåtten.

 

Et annet alternativ er å kjøpe seg en lessevogn og legge i plansilo.

Har regnet på rundballutstyr, men da er det fortsatt billigere å leie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Trur ikkje det vil by på problem å fore med høy. Men det eg er redd kan bli ei utfordring er å tørke bigball på tørka. Trur fort du kan oppleve at desse er så hart pressa at det å blåse luft gjennom er vanskeligere, en å finne nåla i samme høystaken...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Fore med høy er ikke noe problem.men hvorfor gå over bekken etter vann.du har ok rive utstyr.bruk det,1gangs spreding 1gang ralling.pressing med beltepresse balledim 1,5 .du har da min tørrstoff på 45,det kaller jeg halvhøy,antall forenheter i en slik ball konkurerer med bigball,mindre risiko at det går drit på tørka,lykke til.ps har du ikke beltepresse i næheten så presser de nye combipressene fra krone baller på ca 1,37 knallharde,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...