Jump to content

Biltilhenger


Guest

Recommended Posts

Hei. Skal kjøpe med ny bilhenger til bruk i vedsal og elles lett bruk. Eg vil ha ein boggi hengar pga. stabiliteten og lasteevne. Nokon som har erfaringar å dela om Tysse, Gaupen, Brenderup eller andre merker? Takk!
Link to comment
Share on other sites

Hei. Skal kjøpe med ny bilhenger til bruk i vedsal og elles lett bruk. Eg vil ha ein boggi hengar pga. stabiliteten og lasteevne. Nokon som har erfaringar å dela om Tysse, Gaupen, Brenderup eller andre merker? Takk!
Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen biltilhengere som det ikke går ann å legge ned fram- og bakfjøla på? Og som Ola skriver er det viktig å kunne legge ned sidekarmer med tanke på lasting med gaffel. Det kan en normalt ikke med utenpåliggende hjul.
Link to comment
Share on other sites

Heisann. Før du kjøper Tysse, gaupen Brenderup e.l. sjekk ut Tredal.Der får du ordentlig fjæring som gjør at ikke minst lasten, + bilen og deg selv ikke blir ristet i fillebiter. Jeg kjøper aldri noe annet av den grunn. det er klasseforskjell. Har kjørt andre merker innimellom, og irriterer meg alltid over ristingen det medfører
Link to comment
Share on other sites

Til bruk i forbindelse med vedsalg ville jeg hatt en henger man kan ta karmene helt av, slik at en bare laster rett på flaket. Uten karmer blir det jo mindre å passe på ved lasting. Her har Tysse mange gode alternativer, feks. denne: http://www.tysse.no/index.php?product=1&amp\;kategori=Varehenger&amp\;showproduct=43

 

Ellers er det jo viktig å ha bil som drar lasset lovlig, og BE-sertifikat.

Link to comment
Share on other sites

Enig med søringen! Har kjørt endel forskjellige merker. Både med maks lass og uten lass. Tredal er uten tvil best! Spiralfjær er overlegent bedre enn andre fjæringssystemer! kan legge ned alle lemmer, men baklemmen vil skjule for lysene hvis man ikke tar den helt av, eller binder den opp på ett vis.
Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive at de fleste hengere fra tredal har hjula under. Da kan alle karmer legges ned. Gode karmstøtter på sidelemmene. alle lemmer kan taes av. Det går også bra å kjøre med sidelemmene nede dersom du har planlagt for dårlig, og plutselig er litt for brei.

Pass på at den hengeren du kjøper har nesehjul, slik at du kan sette den av uten å knekke ryggen. Det kan nemlig være mye tyngre på en henger med boggi dersom den står på ujevnt underlag

Bakdelen med Tredal må være prisen.. Litt høyere enn de andre, men verdt det doble!

Link to comment
Share on other sites

Går sikker å få høgere karmer til tredal. Ellers er det vel bare å snekre på de originale litt? Desuten vil dyrene få en mer behagelig tur..(i disse dyre-etikk-kurstider) :-)
Link to comment
Share on other sites

Her kommer svarene på løpende bånd...

Ser ikke problemet med sauefrakt i en tredal. Ville tro det var mye bedre også for sauene og ikke bli ristet så innmarig. Her rundt er det Tredal det går i, Også for de med sau. Høye karmer kan bestilles, men de fleste lager noe selv.

Link to comment
Share on other sites

Tredal hengere er rolige og fine etter bil, men er veldig tungvindt hvis du må ha lemmene helt av, de sitter med mange spinter innunder som sitter vanskelig til. Tredal har vel heller ikke hjørnestolper, så alle lemmene må være på, hvis ikke blir den veldig vinglete. Hadde gått for en brenderup 310/5310. Litt dyr, men de tåler alt, og holder leeenge.
Link to comment
Share on other sites

Jeg burde jo ha skjønt det JD. De hengerne en kan legge ned både for- og bakfjøla på uten å tenke på sidekarmene på har som regel faste karmer og er da lite egnet til lasting med gaffel. Tredal har annen type fjæring enn alle andre. Denne kommer spesiellt til sin rett når hengeren er tom eller har liten vekt. Fullastet skiller ikke denne fjæringstypen seg så mye ut i forhold til andre. Uten last blir andre hengere \&quot\;hoppete\&quot\; i forhold til Tredal.

Har en formening om at Tredal er mer solid en de fleste konkurentene. Har rettet planet både på Tysse og Brenderup men aldri på en Tredal selv om de er de jeg har vært mest borti. De jeg har rettet er jo selvfølgelig på grunn av feil bruk og ikke feilkonstruksjon i forhold til hva de er bygd for å tåle.

Link to comment
Share on other sites

Har en Tysse henger 2 tonn. Den er veldig grei den.

Det som ikke er så bra er at surre festene i planet er for dårlig festa til ramma. Man skal ikke stoppe veldig hardt før popp naglene fyker og hele henger sida spretter opp. Desuten har lysopplegget mange hurtig kontakter noe som lett fører til dårlig kontakt.

Til ved transport bruker jeg en tipphenger fra Ifor Williams den er helt rå når det gjelder holdbarhet. Her er det mye stål hengern veier 1200 kilo tom så du kjenner den henger etter.

Det blir jo en annen pris også.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste bilhengere blir vel levert med vannfast laminert kryssfinerbunn. Forskjellen er vel om overflaten er glatt eller riflete. Er det noen som leverer stålbunn til bilhengere?

nh nevner Ifor Williams. Dette er vel de dyreste og mest solide hengerne en får tak i. En kontrollør hos biltilsynet mente på at disse er er de beste med tanke på bremser/vedlikehold og styrke.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dimper_1

Selv har jeg en Gaupen 1230 boggiehenger med målene ca1,5x3m, på den kan jeg legge ned alle karmene uavhengig av hverandre. Det samme er tilfelle med tilsvarende modeller fra Tysse.

 

Med last i hengeren opplever jeg ikke torsjonsaklsingene på Tysse og Gaupen som særlig dårligere en Tredal.

 

Vær obs på at uten BE-sertifikat er det tillatt totallast på hengeren som er gjeldende, ikke den aktuelle vekten av henger og last.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dimper_1

Det er riktig at tillat total vogntogvekt ikke kan være over 3500kg, med mindre hengeren er under 750kg. Da kan man kjøre bil med tillatt totalvekt på 3500kg + henger med tillatt totalvekt på 750kg.

 

Det jeg mente å påpeke i forrige innlegg var at uten E i sertifikatet er det tillatt totalvekt på hengeren som er gjeldende med tanke på maks vogntogvekt og bilens lovlige hengerlast iht bilens vognkort.

Med E er det aktuell totalvekt på hengere som gjelder, ikke tillatt totallast.

 

Uten E får heller ikke hengerens tillattte totalst overskride bilens egenvekt.

 

EKS: Dersom bilen din i følge vognkortet har maks tillatt hengervekt på 1400kg, kan du Med B-sertifikat ikke trekke en tom henger med tillatt totalvekt på 2000kg selv om den aktuelle hengeren bare veier ca 400kg.

Har du derimot BE kan du lovlig trekke denne hengeren så lenge den aktuelle vekten av henger og lasat ikke overskrider 1400kg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Morten_H_1

Hei!

Ser du skal ha deg ny henger!

Har lenge vurdert om jeg skal kjøpe meg boggi henger selv så har sjekket litt opp rundt de forskjellige merker!

Selv har jeg veldig gode rabatter på Gaupen men

jeg synes det er veldig lite ekstrautstyr til disse.

Ser du nevner at du skal ha sauer i hengeren!

Da ville jeg nok kjøpt Tysse! De leverer netting grind der du kan legge ned hele baklemmen slik at sauene kan gå på hengeren uten at du slipper å løfte oppå hver sau.

Sjekk www.tysse.no Der finner du mange forskjellige modeller og hvilket ekstrautstyr du kan kjøpe!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dimper_1

Jeg regner med at du er oppmerksom på at denne modellen ikke har nedfellbare sider, dersom du skal laste ved med traktor er det en absolutt fordel.

På den andre siden så vil de faste karmene forsterke planet og med på kjøpet får du hule hjørner som gjør det enkelt å feste høyere karmer, kapell etc.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...