Gå til innhold

Grashøsting


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Plansilo er kuttet helt ut,og rundballer regjerer her på bruket.Når ingen åpensilo står å venter,så kan man jo stoppe helt opp en dag når regnet øser ned.Vi har dessuten for liten silo,som gir tungvindt arbeid.Den funker bedre som lager for baller,og med ei solid rampe står TKS river med reservoar her.Da går det greit, selv med ei presse som ikke kutter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Neteland_1
Markus S:Eg trur nok ditt opplegg fungerar godt.Det med pressing med kutting kostar mykje krefter,og det vert eit høgt dieselforbruk.Ein får heller ikkje meir i ballen,og med mykje kutting,slevar pressa gras.Eit stort problem med rundballar her med mykje regn og snø,er lagring og frost.Eg ser og at me har ein stor fordel med at me får tårnsiloar med høg tipphøgd,som gjer det rimeleg og enkelt og fylla dei.Med litt eigeninnsats har siloar med 6 m.i diameter ,med 10m. tipphøgd,kosta under 100.000.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Frostballer var ett problem før,men også her kom TKS riveren som ei redning.Nå er det mild vinter og mye snø som isolerer godt,så har sett det verre.Jeg mener at dårlig forkvalitet og ødelagt for,var ett større problem på siloen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også plansilo før og der ble det en god del silo som ble ødelagt, både på toppen og rundt sidene, men etter at jeg gikk over til rundball har jeg nesten ikke kjørt ut et eneste strå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg skal ikke brått avfeie de dårlige erfaringene folk presenterer med plansilo, men jeg har to spørsmål til dere før jeg godtar de ovasjonene som kommer til rundballene (og ja, jeg kjenner godt til fordelene med de).

A: Hva slags høstelinje brukte dere til plansiloen?

B: Hva for reskap jevna/tråkka dere med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Du kommer jo indirekte med svara jeg var ute etter TG. Jeg veit at flere banner plansiloen opp og ned, men det har ofte sin grunn at de har måtte kjøre ut mange tilhengerlass med skjemt for. Direkteslått med forhøster/to-trinnshøsting med ei lessevogn med alt for få kniver (\&quot\;høyvogn\&quot\;) og en MF 135 til å tråkke i siloen er dessverre noe som ikke har skjedd bare en plass. Legg til uttak med talje etter riv og slit-prinsippet, og det kan umulig gå bra.

Personlig tror jeg at dette kan være en del av grunnen til at plansiloen har fått et noe dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Til Vegard og ditt spørsmål.Det ble høstet direkte i henger og avlesservogn,med tilsatt grasaat.vi jevna med grabb og trakka med 3tonns traktor.Traktoren ble egentlig for stor i den lille siloen,slik at trakkinga ble vanskelig.Vi hadde en ide om å ha rundballer oppå silo,men det ble ikke realisert.Jeg legger til at jeg ikke ser noen andre i heimbygda som har lagt siloen død.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eg laga 3 stk utesilo, kvar silo på 22o mål.

Kvaliteten er heilt topp, har kassert ei halv avlesservogn. Me snitter med JF 1050, kjøre med store hengere på 24-30m3 jevner med ein120hk traktor, den veier 7-8tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har samme problemstilling hjemme nå, hvilken høstelinje en skal velge. Har vurdert litt fram og tilbake, men ser ut til at rundballer blir løsningen. Fra før har vi to gamle tårnsiloer i tre som fylles med fôrhøster, avlesservogn, transportband og totlandspreder. I tillegg har vi en stadig økende andel rundballer hvor vi leier pressing.

Mine vurderinger :

-Fôrhøster : Stort sett bra fôr, men litt mye vann. Liten kapasitet. Nesten et \&quot\;må-ha\&quot\; redskap pga allsidighet, eks null-beiting, kantpussing.

-Finsnitter :Bra kapasitet, bra fôr. Krever grabb med flere klør for uttak, evt fylltømmer.

-Dobbelkutter: Virker litt lite holdbar, + at den er verken fugl eller fisk. En slags kompromissmaskin, men mulig den fungerer ?

Felles for disse : Kan kjøres alene , mn bør være 2-3 mann for for at det skal gå unna litt.

 

-Snittevogn: Bra fôr, krever kun en mann,men er tung og dyr. Bra kapasitet, så lenge det ikke blir for langt å kjøre

-Lessevogn: Mye det samme som over, men er vel litt lettere, men samtidig, også større sjanse for ødelagt fôr, særlig i plansilo.

-Rundballer: Fleksibelt, gunstig hvis mange små teiger. Særlig BIO-pressa aktuell pga vekt, framkommelighet, krav til traktor, bra kapasitet, selv med bare en mann. Ulemper som mye plast, må gjerdes inn for hjortevilt, henting hele vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Hei, har 4 tårnsiloer med tks innleggingsmaskin. Høster ca. 250 daa med serigstad 134 og 2 avlesservogner noe som funker greit nok. P.g.a noe brattlent jord synes jeg forhøsteren er ei grei maskin, men kunne tenkt meg mulighet for totrinnshøsting når været tilsier det. Har hørt endel negativt om dobbeltkutter og vurderer derfor serigstad multikutter. Har noen erfaring med kapasitet på totrinns med multikutter kontra direktehøsting og hvor bred slåmaskin det er tilrådelig å bruke ved ei normalt bra grasavling. Kapasiteten vil uansett begrense seg noe i innlegginga i siloen. Bruker ca. 100 hesters traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Gjekk over frå multikuttar til dobbeltkuttar for fem år sidan...Minus med dobbeltkuttaren er kvaliteten:Dårleg lakk,ikkje robust nok-spes. lager og den krev meir vedlikehold (knivsliping)

Dessutan må den ha turtal og kvasse knivar for ikkje å gå seg tett,og eg synes den må stillast svært lavt for å plukke skikkeleg. Det positive

i forhold til MK er at den har større kapasitet og

snittar bedre,-med 6 knivar. Føler ikkje eg har funne mi maskin i dobbeltkuttaren,det vert ein overgang til noko anna,-men kva ?

Går det verkeleg greit med 2,8m slåmaskin til MK

TG\&quot\; ? Er det god avling då ? Eg kjørte den 2,4m og følte det var nok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

I padde flatt lende har jeg kjørt Serigstad MK med en MF 165 (som etter det jeg veit ikke var oppskrudd) og plukka skårer etter ei tremeters slåmaskin - det gikk helt fint med full gass på Massey\'n og laveste gir. Kapasiteten syns jeg likevel ikke var så aller verst, og det var snakk om ei stor avling... Men kapasitetsmessig er det kanskje like greit å kunne gire opp et hakk eller to etter ei 2,4-meters maskin? Har ikke regna på det, var bare en antagelse.

 

En ting jeg likevel har merka meg, som jeg ikke ahr noen håndfaste bevis på, er at MK\'en går jevnere og jeg syns den kutter bedre når man plukker store strenger (som fra ei tre-meters maskin). Noen med samme, evt. andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg lurer på hva jeg skal velge av dobbeltkutter eller lessevogn. jeg legger i tårnsilo og per dags dato bruker jeg serigstad 134 og en jf av6000 avlesservogn med nett. kunne ha tenkt meg noe som gikk litt kjappere og samtidig kuttet gresset bedre. noen forslag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...