Gå til innhold

nydyrking


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Odd_Ingar_1

Hei! Et tips til dere som skal kjøpe dere brukt gravemaskin. Sjekk og eventuelt bytt olje på beltemotorene. Det er en billig forsikring mot beltemotorhavari. Ellers er deler til komatsu forholdsvis dyrt, uten at jeg vet hvordan andre merker er. Hesselberg som forhandler komatsu har et retursystem der du kan levere inn de gamle delene hvis du bestiller nye deler. Da får man en del rabatt. MERK: hvis du skal returnere ubrukte deler til hesselberg, så for all del ring og avtal først! får de det i retur uten å vite det vil det returneres til belgia for å så destrueres, og da er det vanskelig å få tilbake pengene. Ellers er det greit å sjekke at over- og underrullene fungerer. på 25-tonneren vi kjøpte var flere av disse rustet fast og bør byttes. Har ikke hatt råd til det enda.

 

Ellers når det gjelder nydyrking er det en kjempefordel å ha en stor maskin! bruker mange færre timer, samt større steiner er ikke et problem lengre. god rekkevidde og styrke er fantastisk.

 

Har noen av dere kjørt gravemaskin på is/tele? gravemaskiner sklir LETT! En bør være ytterst forsiktig om man skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Lars_A_1
Vi har brukt ei skuff med ca. 15 cm avstand. Det som kommer gjennom der er stort sett håndterbart med steinrive/plukker. Jeg ville ikke hatt mindre åpning, det kan være nokså trasig å få rista gjennom når det er bløtt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er ofte en fordel å legge massen i ranker, og riste igjennom når den har tørka. Da er det lettere å få skilt løsmasse og stein.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har lysåpning på ca. 12 cm. og det fungerer fnt når massen er noenlunde tørr. Spilene er langsgående og det trur jeg fungerer mye bedre enn å ha dem på tvers.

Har du kjøpt skuffe? Hvilken maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Sitter å skall bestille ny skuffe ja. Ser på ei fra Lian Scandinavia AS, som ser ok ut, til en grei pris. Såg på ei engelsk ei, som var rasende billig, men tror den er litt for svak i konstruksjon.

Har ei 14tonn maskin med langstikke og skjær, vet den er litt lita, men det nå den jeg har. Fin størelse til gårdsmaskin, som kan flyttes med traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1
Kikk innom Scanbolt. Der kjøpte jeg gravemaskinen og skuffene. Servicen der er jalla, men skuffene er bra og til en hyggelig pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg kjøpte ny dyrkingsskuffe fra Øvland mek. verksted, så annonse i Bondebladet. Den ble lagt slik jeg ville ha den og selvsagt med fester som passet. Prisen var hyggelig og kvaliteten virker å være mer enn bra nok til min \&quot\;gårdsgraver\&quot\;. Verdt å sjekke ut!?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Er det noen som har erfaring med dyrking i sand og grus?

Vi har nemlig ei gammel grusgruve som ligger ved siden av ett av jordene våre, denne gruva har et samlet areal på ca 150 daa, så jeg lurer på om det i heletatt er mulig å få noe til å vokse der? Vi har forholdsvis bra med husdyrgjødsel, så hvis en måker på med 10 tonn på målet noen ganger vil det vel tilslutt bli frodig?? Hvis man i tillegg fikk blandet inn noe fòrrester/talle og eller litt jord? Vil det være nødvendig å drenere noe i det heletatt? Sanda drenerer vel bra selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Naboen dyrka et grustak for to år siden med kjemperesultat. Får allerede nå gode avlinger. Han har brukt enorme mengder med husdyrgjødsel, og årsnedbøren her ligger på like under 3 000 millimeter, så tørke er ikke et problem. Han slapp drenering, da han fikk god profil på det slik at vannet renner av.

 

Andre steder har jeg vært borti at det er tette sjikt og vannførende lag om hverandre som gjør at det kommer opp vann på de rareste steder, så selv om det er sand har du ingen garanti mot at du må til med noen få grøfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Prøv å få tak i avfall fra hestestall. Dette går som kompost og dermed ikkje dei samme strenge krava til spredeareal. Som regel betaler en stall for og tømme avfallet som er møkk, spon og forrester. Kan dei tømme hos deg vill du få en masse som fort blir til fin humus. Ellers pass på og få fall på gjennlegget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Henke_1
At &quot\;hestemøkk&quot\; blir fin jord etter noen år er det liten tvil om. Derimot er hestemøkk mest sagflis. For at sagflis skal brytes ned kreves det Nitrogen. Dermed vil en, ved å tilføre hestemøkk oppleve en avlingsnedgang før en ser en oppgang. Bare så det er sagt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Skal nydyrke ca. 50da i første omgang med en 22t graver.

 

Det har vært granskog og en del løv. Ganske tykt lag med humus før du kommer ned på leira. Flatt terreng. Tror ikke jeg finner en eneste stein...

 

Pr. i dag har jeg kun graveskuff. Hva tror dere om å kjøpe rake kontra dyrkeskuff? Tenker da samle alle røtter i haug med graveskuffen, for så å gå over med raka og fjerne all dritt.

 

Disse rakene er jo 2m brede og vesentlig billigere enn en dyreskuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Jeg tenker at dyrkeskuffen er en tryggere måte å systematisk fjerne all stubb og eventuell stein. Med så stor maskin og grundig dyrking vil du kunne jobbe deg ned på en drøy meter, og jordet vil være bedre dyrket enn store deler av dagens godt etablerte dyrka mark.

Samtidig fjerner du kanskje nok med ei rive til at verken du eller arvtageren kommer til å slite med stor stein. En fordel med riva må være at du ikke søler bort det lille organiske materialet som er på toppen der du skal dyrke.

Graver du så djupt du kan med ei dyrkeskuffe på din størrelse og rister skuffa, er det ingen garanti for at det lander i samme rekkefølge som det var før du tok det opp. Derimot vil garantert en del av den svært verdifulle humusen havne nederst i hullet, der du ikke har spesielt stor nytte av den.

Er det så lite stein som du, ser jeg for meg at å fjerne stubber (vær nøye med å få med alt) og gå over systematisk med ei rive kan være en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for svar.

 

Er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å finne stein, da jeg aldri har sett en stein på tilknyttet jorde. Men, nå er jeg ganske uerfaren og neste generasjon er foreløpig kun tanke.

 

Når jeg graver opp røtter følger det til tider med mye jord, som det sikkert vil være en fordel å ta vare på. Jeg har gravd røtter med stor maskin før, men her sitter røttene veldig løst i sammenligning. Derfor vet jeg ikke om det er nødvendig å grave så dypt, for å løsne jorda. Den virker løs allerede.

 

Arbeidet med raka vil bare være å fjerne rester etter røtter og kvist, og dersom arealet tørker opp er det bare å kjøre såmaskin. Så kan jeg vurdere systematisk grøfting etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Hvis det i all hovedsak er granskog på feltet vil røttene ligge relativt grunt. Røtter på Gran går sjelden djupere enn en meter ned i bakken. Riv opp røttene og rist de godt. Har du mulighet bør de ligge over et år, enten på oppå bakken, eller i en haug i utkanten av feltet. Rist de igjen neste år. Da har veden mørnet litt. Regn, snø, tele og tørke gjør at du vil kunne riste av enda mer jord. Jorda nærmest røttene er jo også den beste jorda.

 

En sambygding der jeg bor er i gang med et ganske stor dyrkingsprosjekt på 150 daa ++. Dette skal gå over mange år, siden det i morena langs Mjøsa er arbeidsomt å fjerne all steinen.

 

Her blir stubbene fjernet og feltet grøftet _før_ feltet gås over systematisk med dyrkeskuffe ned til en drøy meter. Slik får han fordelen av å dyrke mens han allikevel grøfter. I tillegg blir lageligheten i jorda en helt, helt, helt annen etter grøfting, slik at systematisk dyrking går mye, mye, mye, mye lettere. Når dyrking er ferdig og en djupgrubb+steinrive+plukker er kjørt over 5-10 ganger er det bare å finne såmaskina! Ulempen er selvfølgelig at det tar noe mer tid fra prosjektet starter til det er klart for drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...